InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gescheurde meniscus

Gescheurde meniscus

Men beweert altijd dat sporten gezond is, maar toch brengen ze veel blessures met zich mee. Een vaak voorkomende blessure is een gescheurde meniscus. Deze kan ervoor zorgen dat men lange tijd buiten strijd is.

Wat is een meniscus?

Een meniscus is een halvemaanvormig schijfje dat bestaat uit stevig bindweefsel en zich bevindt in sommige gewrichten, zoals de knieën. In elke knie zitten er twee. Wanneer deze gescheurd is, zijn de kraakbeenschijven beschadigd.

Wat is hun functie?

Ze verminderen de wrijving, geven de gewrichten stabiliteit en als laatste vangen ze veel van de schokken op tijdens het wandelen of lopen. Het gevolg hiervan is dat ze makkelijk scheuren. Vooral sporters als voetballers en basketballers lopen dit risico, omdat de scheuren vaak ontstaan door een plotselinge draaibeweging. Verder speelt leeftijd ook een belangrijke rol, want naarmate men ouder wordt, worden de meniscussen minder elastisch. Dan kan er zelfs al een scheur optreden wanneer men een verkeerde beweging doet.

Wat zijn de symptomen?

Als de scheur acuut ontstaat, zoals bij een draaibeweging, voelt men vaak helse pijn en zwelt de knie op. Soms zit er dan een stukje kraakbeen los in het gewricht waardoor de knie moeilijk beweegbaar is. De knie zal het lichaamsgewicht nog moeilijk kunnen dragen met het gevolg dat men nog moeilijk op dat been zal kunnen staan.

Diagnose

Indien men men deze symptomen heeft, zal de dokter waarschijnlijk een gescheurde meniscus vermoeden. Om hiervan zeker te zijn zal er een MRI-scan worden genomen. Verder kan men de diagnose ook nog bevestigen door artroscopie, waarbij een vezeloptisch buisje via een sneetje in de knie wordt gebracht.

Behandeling

Kleine scheurtjes aan de buitenkant van de meniscus waar een goede doorbloeding plaatsvindt, genezen vaak vanzelf met rust. Maar scheuren aan de binnenkant van de meniscus genezen langzamer of zelfs helemaal niet, zodat men noodzakelijk een operatie moet ondergaan.

Bij een meniscectomie worden afgescheurde of ingescheurde stukjes meniscus verwijderd. Dit gebeurt meestal met een artroscoop, maar soms ook met een openknie-operatie. Men probeert bij deze operatie zoveel mogelijk van de beschadigde meniscus op zijn plaats te laten, zodat deze het gewricht kan blijven beschermen tegen schokken en slijtage.

Na de operatie zal men het moeilijk hebben om op de knie te steunen en dus vervolgens ook te stappen. Daarom is het verstandig dat men een fysiotherapeut raadpleegt die zal helpen bij de revalidatie. Dit zal gebeuren met een uitgebreid oefenprogramma op de spieren rondom de knie weer krachten bij te brengen. Wanneer men een openknie-operatie heeft moeten ondergaan, zal het nog enkele maanden duren voordat men weer zware arbeid kan verrichten. Maar na artroscopie kan men vaak het werk hervatten na enkele weken.

Vooruitzichten

Operatief herstel van een gescheurde meniscus is meestal succesvol. Maar helaas betekent het verwijderen van meniscusweefsel wel dat het gewricht minder goed beschermt wordt. Dit wordt pas nadelig op latere leeftijd, omdat de kans op artrose dan toeneemt. Er zijn ook diverse minder ingrijpende herstel- en transplantatietechnieken ontwikkeld. Deze zijn niet altijd even succesvol. Een voorbeeld hiervan is de meniscusreparatie waarbij de chirurg hechtingen aanbrengt om de randen bij elkaar te houden.
© 2012 - 2019 Derren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gescheurde meniscus: Aandoening met pijn & zwelling aan knieGescheurde meniscus: Aandoening met pijn & zwelling aan knieDe knie is het grootste gewricht in het lichaam. Kraakbeen in het kniegewricht biedt een bescherming tegen de druk die e…
Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Blessures aan de knie zijn meestal altijd de oorzaak van beschadigd kniekraakbeen. Dit kraakbeen fungeert vooral als sch…
Wat is een meniscus?Wat is een meniscus?Het komt vaak voor dat mensen schade hebben aan hun meniscus. Dit veroorzaakt dan pijn in de knie, alsof er een mes in h…
Meniscus dubbelgeklapt of gevouwen: diagnose en behandelingMeniscus dubbelgeklapt of gevouwen: diagnose en behandelingDe meniscus is een maanvormig stukje kraakbeen in de knie. Door een verkeerde beweging kan deze scheuren. Wanneer er een…
Voetbalknie niet alleen blessure van voetballersEen voetbalknie is een blessure waarbij zich een scheur bevindt in de binnenmeniscus of de buitenmeniscus. Op de naam af…
Bronnen en referenties
  • www.kneeclinic.be
  • www.ziektebeelden.be
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Gescheurde meniscus"

Infoteur: Derren
Gepubliceerd: 13-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!