InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Afbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringen

Afbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringen

Afbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringen Volgens de gegevens van het CBS over 2013, slikken ongeveer 900.000 Nederlanders medicatie die tot de groep antidepressiva behoord. Antidepressiva is de verzamelnaam van en groep medicijnen die vooral gebruikt worden om de symptomen van een depressie te onderdrukken. Antidepressiva hebben een gunstige invloed op de stoffen in je hersenen, die gevoelens en stemmingen bepalen. In tegenstelling tot wat er vaak wordt gedacht zijn medicijnen die tot de groep antidepressiva behoren niet verslavend. Wel kan het stoppen met het gebruik van antidepressiva moeilijk zijn. Na het stoppen krijgt het lichaam veelal te maken met onttrekkingsverschijnselen, daarom is het verstandig om niet plotseling te stoppen met het gebruik van antidepressiva, maar het gebruik langzaam af te bouwen.

Antidepressiva

Een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking slikt momenteel antidepressiva of heeft in zijn of haar leeftijd voor een bepaalde periode gebruikt gemaakt van antidepressiva. Sinds 2009 is het aantal Nederlanders dat gebruikt maak van antidepressiva dan ook ieder jaar stijgend. De stijging van het aantal Nederlanders die gebruik maakt van antidepressiva zou te wijten zijn aan het veranderen van de Nederlandse maatschappij. De Nederlandse maatschappij is steeds drukker en veeleisender en veel meer aan regeltjes verbonden.

Op het juiste moment stoppen met antidepressiva

In tegenstelling tot het gebruik van andere medicatie, is het bij het gebruik van antidepressiva, vaak noodzakelijk om het medicijn langdurig te gebruiken. Antidepressiva helpt de klachten die ontstaan door een depressie te verzachten. Echter, antidepressiva zorgt niet voor genezing van de depressie. Pas wanneer men "genezen" is van een depressie of beter heeft leren omgaan met de depressieve gevoelens, kan met geleidelijk het gebruik van antidepressiva afbouwen. Het is dus van belang om niet te snel te willen stoppen met het gebruik van antidepressiva. Toch is het ook niet nodig om antidepressiva te blijven slikken uit angst dat men een terugval krijgt. Veel gebruikers van antidepressiva blijven namelijk veel langer dan noodzakelijk antidepressiva gebruiken. Soms proberen mensen wel te stoppen, maar schrikken ze van het effect. In dit geval is men vaak niet op de hoogte van de ontwenningsverschijnselen die kunnen optreden bij het stoppen met het gebruik van antidepressiva en denkt men dat men te maken heeft met een grote terugval.

Hoe kun je het beste stoppen met het gebruik van antidepressiva?

Het stoppen met antidepressiva is niet eenvoudig. Wanneer men wil stoppen met antidepressiva moet men hier echt achter staan. Alleen wanneer men echt wil stoppen dan gaat het ook lukken. Wanneer men gaat stoppen met antidepressiva krijgt het lichaam namelijk te maken met ontwenningsverschijnselen. Daarom is het van groot belang om niet ineens te stoppen met het gebruik van antidepressiva, maar gebruik te maken van een afbouwschema. Door heel geleidelijk het gebruik van antidepressiva te minderen kunnen de ontwenningsverschijnselen beheersbaar blijven. Het is verstandig om samen met de arts die de antidepressiva heeft voorgeschreven een afbouwschema op te stellen. Wanneer men toch zelf een afbouwschema wil opstellen is het belangrijk dat men niet te snel wil afbouwen. Verminder geleidelijk de dosis en laat het lichaam een tijdje aan deze dosis wennen. Pas wanneer je bijwerkingen meer verneemt kun je de dosis weer wat verminderen.

Bijwerkingen en ontwenningsverschijnselen

Bijwerkingen en ontwenningsverschijnselen waar men mee te maken kan krijgen tijdens het afbouwproces van het gebruik van antidepressiva zijn:
  • Momenten angst, opwinding of prikkelbaarheid
  • Concentratieproblemen
  • Overgevoeligheid voor licht of geluid
  • Diarree
  • Misselijkheid en overgeven
  • Het gevoel verdrietig te zijn en huilbuien
  • Slaapproblemen

Ervaringen stoppen met antidepressiva

Hoe men het stoppen met antidepressiva ervaart kan van mens tot mens verschillen. Immer, iedere situatie is verschillend. Over het algemeen is gebleken dat de meeste mensen die stoppen met het gebruik van antidepressiva, de periode van het afbouwen als heftig hebben ervaring, maar blij zijn dat ze het toch gedaan hebben. Gebleken is dat veel mensen, die tijdens het proces van afbouwen lotgenotencontact hebben gehad, dit als zeer prettig hebben ervaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Online afkicken van slaappillen en kalmeringsmiddelen lukt!Online afkicken van slaappillen en kalmeringsmiddelen lukt!Antidepressiva (medicijnen tegen depressies) worden nogal eens te kort geslikt. Bij slaap- en kalmeringsmiddelen daarent…
Antidepressiva: bijwerkingenAntidepressiva: bijwerkingenIn Nederland wordt steeds vaker antidepressiva voorgeschreven. Het aantal mensen dat antidepressiva slikt, is inmiddels…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Bronnen en referenties
  • http://www.psychischegezondheid.nl/antidepressiva
  • http://hulpgids.nl/informatie/medicijnen/antidepressiva/stoppen-met-antidepressiva.html
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2013/03/21/opvallend-meer-gebruik-antidepressiva-in-steden-buiten-randstad/

Reageer op het artikel "Afbouwen van antidepressiva, bijwerkingen en ervaringen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!