InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken met nicotinekauwgom

Stoppen met roken met nicotinekauwgom

Stoppen met roken met nicotinekauwgom Stoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echter een hels karwei zijn! Een beetje hulp is zeker aan te raden. Nicotinekauwgom van Nicotinell en Nicorette kan je het stoppen met roken iets gemakkelijker te maken

Stoppen met roken

Voor velen is stoppen met roken een ware crime! Veel stoppers krijgen namelijk last van ontwenningsverschijnselen. Je lichaam heeft zich namelijk aangepast aan de nicotine die het iedere dag binnen krijgt, en wanneer dit plotseling niet meer gebeurt raakt je lichaam in de war. Dit kan ontwenningsverschijnselen als onrustige gevoelens, veranderingen in je spijsvertering, een sterke drang om toch te gaan raken en emotionele instabiliteit veroorzaken. Wanneer je gebruikt maakt van nicotinevervangers wanneer je stopt met roken heb je over het algemeen minder heftige ontwenningsverschijnselen waardoor het stoppen met roken gemakkelijker zal gaan.

Nicotinekauwgom

Nicotinekauwgom is gewone kauwgom waar nicotine aan toegevoegd is. Door te kauwen geeft de kauwgom nicotine af aan het lichaam waardoor de trek in een sigaret minder zal worden. Het grote voordeel aan nicotinekauwgom is dat je zelf de controle hebt over de hoeveelheid nicotine die je je lichaam toedient. Niet alleen is nicotinekauwgom in verschillende sterktes verkrijgbaar, door vaker of minder vaak te kauwen bepaal je zelf hoeveel nicotine de kauwgom afgeeft. Hierdoor kan je de nicotinebehoefte langzaam afbouwen.

Voor wie is nicotinekauwgom geschikt?

Nicotinekauwgom is niet voor iedereen geschikt. Er zijn situaties of omstandigheden waarbij nicotine kauwgom niet aan te raden is:
  • Zwangerschap
  • Ontstekingen in de mond, darmen of slokdarm
  • Het geven van borstvoeding
  • Hartritmestoornissen
  • Onlangs een beroerte of hartinfarct gehad hebben
  • Allergie voor nicotine of andere stoffen in de pleister

Bijwerkingen nicotinekauwgom

Nicotinekauwgom kan, net als alle andere medicijnen, bijwerkingen geven. Hoofdpijn, maag- en darmproblemen, duizeligheid, pijn aan de keel- en kaakspieren en de hik zijn veelvoorkomende bijwerkingen.

Waar is nicotinekauwgom te koop?

Nicotinekauwgom is zonder recept verkrijgbaar bij de drogist en de apotheek. De nicotinekauwgom van Nicorette en Nicotinell is in twee sterktes verkrijgbaar, in kauwgom van twee en vier milligram. De nicotinekauwgom van Nicorette is verkrijgbaar in de smaken freshmint en freshfruit. De nicotinekauwgom van Nicotinell is verkrijgbaar in de smaken fruit, drop en cool mint.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.stivoro.nl/Voor_volwassenen/Stoppen_met_roken/Wat_of_wie_helpt_u_/Nicotinevervangers/Nicotinekauwgom/Index.aspx

Reageer op het artikel "Stoppen met roken met nicotinekauwgom"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 01-01-2011
Subrubriek: Verslaving
Special: Nicotinevervangers
Medische informatie…
Schrijf mee!