InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken met nicotinezuigtabletten

Stoppen met roken met nicotinezuigtabletten

Stoppen met roken met nicotinezuigtabletten Stoppen met roken is voor velen jaarlijks een goed voornemen. Toch hebben veel mensen grote moeite met het stoppen met roken. Dit komt omdat er vaak ontwenningsverschijnselen ontstaan. Nicotinezuigtabletten van Nicotinell en Niquitin kunnen je helpen langzaamaan af te kicken van nicotine.

Stoppen met roken

Velen die stoppen met roken geven aan dat zij dit erg lastig vinden. Dit komt met name omdat veel mensen last van ontwenningsverschijnselen krijgen. Dit zijn een soort afkickverschijnselen, je lichaam heeft zich immers ingesteld op het roken en de nicotine die men daarbij binnenkrijgt. Ontwenningsverschijnselen kunnen diverse vormen aannemen, bijvoorbeeld een sterke neiging om tóch een sigaret op te steken, gevoelens van onrust, emotionele instabiliteit en veranderingen in de spijsvertering. Wanneer je de hoeveelheid nicotine langzaam afbouwt maak je het stoppen met roken iets gemakkelijker. Je kan hier bijvoorbeeld nicotinezuigtabletten voor gebruiken.

Nicotinezuigtabletten

Nicotinezuigtabletten zijn een soort kleine snoepjes die je langzaam in je mond moet laten smelten. Wanneer je op de nicotinezuigtablet sabbelt of zuigt, komt er wat nicotine vrij. De nicotine komt vervolgens via het slijmvlies van de wangen in het bloed terecht.

Voor wie zijn nicotinezuigtabletten geschikt?

Niet iedereen kan gebruik maken van nicotinezuigtabletten bij het stoppen met roken. Deze nicotinevervangers zijn in een aantal situaties af te raden:
  • Wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft
  • Wanneer je jonger dan 18 haar bent
  • Wanneer je recent een beroerte of hartinfarct gehad hebt
  • Wanneer je last hebt van hartritmestoornissen
  • Wanneer je last hebt van angina pectoris
  • Wanneer je allergisch bent voor een van de bestanddelen in de zuigtabletten

Hoe gebruik je nicotinezuigtabletten?

Je neemt een nicotine zuigtablet wanneer je trek hebt in een sigaret. Je zuigt op de tablet totdat er een sterke smaak verschijnt en vervolgens stop je de zuigtablet tussen je tanden en wang. Wanneer de sterke smaak weer verdwenen is, zuig je opnieuw op het tablet. Herhaal dit tot de zuigtablet helemaal opgelost is, dit duurt ongeveer een half uur. Er zijn verschillende soorten zuigtabletten. De sterkte varieert van 1 mg tot 4 mg nicotine per zuigtablet.

Bijwerkingen nicotinezuigtabletten

Wanneer je nicotine zuigtabletten gebruikt kunnen er enkele bijwerkingen optreden. Hoofdpijn, slaapproblemen, maagproblemen, een droge mond, misselijkheid en duizeligheid en de hik zijn veelvoorkomende bijwerkingen van de nicotinezuigtabletten.

Waar zijn nicotinezuigtabletten te koop?

Nicotinezuigtabletten zijn zonder recept verkrijgbaar bij onder meer de apotheek en drogist. Nicotinell verkoopt zuigtabletten in de sterkes 1 en 2 mg. Nicotinell zuigtabletten zijn verkrijgbaar in verpakkingen van 36 stuks. Niquitin verkoopt zuigtabletten in sterktes van 2 en 4 mg. Niquitin zuigtabletten, met een frisse mintsmaak, zijn verkrijgbaar in verpakkingen van 24 stuks.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken: nicotinevervangersStoppen met roken: nicotinevervangersStoppen met roken kan een hels karwei zijn. Hulp bij stoppen met roken is dan ook zeer gewenst. Nicotinevervangers vorme…
Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?De nicotinepleister of nicotinepatch is een van de vervangproducten van nicotine die gebruikt worden door rokers die wil…
Bronnen en referenties
  • http://www.stivoro.nl/Voor_volwassenen/Stoppen_met_roken/Wat_of_wie_helpt_u_/Nicotinevervangers/Nicotinezuigtabletten/Index.aspx

Reageer op het artikel "Stoppen met roken met nicotinezuigtabletten"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 02-01-2011
Subrubriek: Verslaving
Special: Nicotinevervangers
Medische informatie…
Schrijf mee!