InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De voor- en nadelen van nicotinekauwgom

De voor- en nadelen van nicotinekauwgom

De voor- en nadelen van nicotinekauwgom Stoppen met roken is voor de meeste mensen niet makkelijk. Motivatie en een goede voorbereiding zijn belangrijk om je poging te laten slagen. Ook zijn er nicotinevervangers die kunnen helpen bij het stoppen met roken. In dit artikel worden de voor- en nadelen van nicotinekauwgom besproken.

Over nicotine en verslaving

Stoffen

Nicotine is een zeer verslavende stof die voorkomt in de tabaksplant en in gedroogde tabak. Hoewel er minstens 4000 stoffen in tabaksrook voorkomen, blijkt nicotine één van de meest verslavende stoffen in de sigaret.

Roes

Nicotine heeft zowel een verdovende als een verslavende werking en geeft een soort 'roes' waar veel mensen al snel niet meer zonder (denken te) kunnen. Maar door deze stof steeds minder tot je te nemen, kan de verslavingscirkel wel degelijk worden doorbroken.

Nicotinevervangers

Bij nicotinevervangende producten is het de bedoeling de behoefte aan nicotine af te bouwen door een steeds lagere dosis van de verslavende stof in te nemen. De nicotine zit in verschillende hoeveelheden en sterktes in de vervangers. Enkele voorbeelden van deze vervangers zijn:
  • Electrische sigaret
  • Nicotinepleisters
  • Inhalator
  • Nicotinekauwgom

Nicotinekauwgom, wat is het precies?

Kauwen

Nicotinekauwgom is, zoals de naam het al aangeeft, kauwgom die een bepaalde hoeveelheid nicotine bevat. Deze hoeveelheid komt langzaam tijdens het kauwen vrij en wordt zo aan het lichaam afgegeven. De bedoeling is dat de afkickverschijnselen tijdens het stoppen met roken minder zijn dan wanneer men 'cold turkey' stopt. Hierdoor wordt stoppen met roken makkelijker.

Dragees

Door nicotinekauwgom te gebruiken ervaart je lijf toch de effecten die nicotine geeft. Zo zijn de (lichamelijke) afkickverschijnselen beter te verdragen. Het is natuurlijk de bedoeling dat je per dag steeds minder nicotine nodig hebt. Het aantal dragees en/of de sterkte hiervan moet dus worden afgebouwd om uiteindelijk nicotinevrij te worden.

Licht en zwaar

Nicotinekauwgom is er in twee varianten: 2 mg (voor de wat lichtere rokers) en 4 mg (voor de zware rokers). Het is in diverse smaken verkrijgbaar zoals mint, drop en citrus. In Nederland is er nicotinekauwgom van twee merken: Nicorette en Nicotinell.

Voordelen van nicotinekauwgom

Dosering

Zoals bij elk product zitten er voor- en nadelen aan het gebruik hiervan. Het grootste voordeel van nicotinekauwgom is dat de dosering zelf te bepalen is. Wie een grote rookbehoefte voelt opkomen, kan een kauwgompje nemen en hier eindeloos op kauwen.

Afbouwen

Ook is het aantal mg dat per dag wordt ingenomen zelf goed te bepalen. Hierdoor kan er makkelijk een afbouwschema worden gemaakt. Verder is de kauwgom:
  • betaalbaar
  • in diverse smaken beschikbaar
  • overal verkrijgbaar zonder recept

Nadelen van nicotinekauwgom

Verslavend

Uiteraard heeft het gebruik van nicotinekauwgom ook nadelen. Deze verschillen van mens tot mens. Een belangrijk nadeel van de kauwgom is dat deze op zichzelf verslavend kan werken. Sommige mensen kunnen geen maat houden met de kauwgom en blijven deze heel de dag of tijdens een te lange periode gebruiken.

Lichamelijk

Er zit immers nicotine in de kauwgom en het lichaam wil hier -als roker- eigenlijk niet zonder. Hou hier dus rekening mee tijdens het gebruik! Verder heeft de kauwgom een aantal andere nadelen. Nicotinekauwgom:
  • wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar
  • kan bijwerkingen veroorzaken zoals hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en huiduitslag
  • mag niet tijdens de borstvoedingsperiode of zwangerschap worden gebruikt
  • bevat nicotine die tijdens de afkickperiode in je lichaam blijft- in tegenstelling tot de 'cold turkey' methode.
  • heeft een zeer sterke en indringende nicotinesmaak

Informatie

De lijst met voor- en nadelen van het gebruik van nicotinekauwgom is niet volledig. Raadpleeg dus altijd de bijsluiter voor het gebruik. Ook kunnen de huisarts, medewerkers van de apotheek of drogist meer informatie geven.

Prijs en verkooppunten

Vrij verkrijgbaar

De meeste apotheken verkopen nicotinekauwgom hoewel deze kauwgom zonder recept van de huisarts verkrijgbaar is. Ook is de kauwgom te koop bij de plaatselijke drogist of supermarkt en uiteraard ook online.

Diverse prijzen

De prijs van de kauwgom is afhankelijk van de sterkte en het aantal dragees dat de verpakking bevat. Voor nicotinekauwgom van 2 mg (pakje à 12 stuks) betaal je ongeveer 3,70
© 2013 - 2019 Schoontje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Stoppen met roken: nicotinevervangersStoppen met roken: nicotinevervangersStoppen met roken kan een hels karwei zijn. Hulp bij stoppen met roken is dan ook zeer gewenst. Nicotinevervangers vorme…
Champix om te stoppen met roken, uitlegChampix om te stoppen met roken, uitlegZyban en Champix zijn medicijnen om te stoppen met roken. Stoppen met roken met Champix, hoe gaat dat? Champix (in Ameri…
Stoppen met roken: ChampixStoppen met roken: ChampixRoken is een ware verslaving en het vergt dan ook erg veel van je om te stoppen met roken. Niet alleen het lichamelijke…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheidsnet.nl
  • www.wikipedia.nl
  • www.ikstop.nl
  • www.apotheek.nl
  • www.deonlinedrogist.nl

Reageer op het artikel "De voor- en nadelen van nicotinekauwgom"

Reacties

Eveline, 23-06-2017 21:31 #4
Ik ben er net mee begonnen. Ik ben 40 jaar en rook na 4 jaar gestopt te zijn geweest eeer 1 jaar of iets langer. Ik kan mezelf wel voor mn kop slaan datbik weer beginnen was. Ik moet zeggen dat het erg intensief was met de smaak van de kauwgom. Kreeg er ook wat keelpijn van en lichte hoofdpijn totdat ik het op mijn tandvlees plakte zoals omschreven. Het geeft wel rust en ik voel wel n intense kracht om te stoppen maar het is zo verdomde moeilijk. Ik wil zo graag weer sporten en hoelahoepen waar ik dol op ben. Ik wil weer energie krijgen. Ik hoop dat ik dit nu ga volhouden. Sigaretten zijn vermoeiend en slopend. Ik gebruik trouwens de Nicotinell 2mg fruitkauwgom smaak. Iedereen veel sterkte met het stoppen.

Gerard Selder, 23-05-2017 20:12 #3
Graag wil ik een tip geven met betrekking om te stoppen met roken. Ik ben 67 jaar waarvan ik 52 jaar heb gerookt inmiddels ben ik nu zes weken rookvrij. De tip die ik wil geven is een vicks inhaler die men gebruikt als je verkouden bent. Als ik zin in een sigaret heb neem ik de inhaler en zuig krachtig de menthol naar binnen en herhaal dat een paar keer wat een zeer fris gevoel geeft en verlichting. Of dit nadelig is voor de gezondheid weet ik niet, volgens mij is dit onschuldig en helpt mij wel.

Ik heb hier veel baat bij en voel mij stukken beter dan met nicotine. Hopelijk heeft iemand hier iets aan?

groeten en sterkte allemaal, Gerard

A. Hooyer, 20-04-2017 18:17 #2
Ben het helemaal eens met Rick. Ik ben nu 81 en kauw altijd nicotinekauwgum, al tien jaar lang 12 stukjes met 2 mg nicotine. Hoe kom ik daar ooit van af? Misschien weet iemand een oplossing.

Rick, 15-04-2017 16:42 #1
Nicotinekauwgom is zeer verslavend. Net als roken. Ben er 20 jaar aan verslaafd. Nadeel is ook dat er veel minder drempels zijn om het te gebruiken dan bij roken. Kauwgom kauwen kun je overal en dat doe je daarom dan ook de hele dag door. Begin er nooit aan.

Infoteur: Schoontje
Gepubliceerd: 08-10-2013
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!