InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Roken: heel slecht voor de gezondheid

Roken: heel slecht voor de gezondheid

Roken: heel slecht voor de gezondheid Ongeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel veel mensen roken. Het is een verslaving waar veel mensen onder leiden. Als je rookt is de kans groter dat je longkanker krijgt dan mensen die niet roken.

Roken en de gezondheid

Geschiedenis

Het is allemaal begonnen in Zuid-Amerika. Tabak werd gerookt, gestoven en gesnoven. Vroeger was tabak een medicijn en werk door indianen gebruikt. Daarna werd tabak ook populair bij de rest van de wereld. Het is bekend dat ze rond het jaar 500 al rookte. In het begin van de 20e eeuw waren de sigaar en de pijp heel populair. Rond het jaar 1945 was het heel normaal om een pakje sigaretten mee te nemen naar school, en om dan te vragen aan een vriend(in): ''Rook jij al?''. Rond 1950 werd er aangetoond dat je van roken longkanker kon krijgen. Er kwam reclame voor tabak dat je gezondheid slechter werk door roken, en er kwam een rookverbod in het Nederlandse openbaar vervoer. Tabak mocht niet meer worden verkocht aan personen onder de 16 jaar. Sinds 1 juni 2008 is het rookverbod ingesteld in uitgaansgelegenheden. Veel mensen zijn het daar niet mee eens.

Belangrijke giftige stoffen in tabak

  • Nicotine
  • Teer
  • Koolmonoxide

Nicotine is een verslavend middel wat in sigaretten zit. Daarom is het zo moeilijk om met roken te stoppen als je al een paar jaar rookt. De nicotine komt via de longen in het bloed en bereikt de hersenen al binnen 10 seconden. Nicotine maakt de wanden van je bloedvaten ruwer, cholesterol blijft daardoor aan de wand plakken. Het gevolg daarvan is dat je bloed minder snel gaat stromen. Er mag niet meer dan 1mg nicotine in een sigaret zitten.

Teer is een giftig en kankerverwekkend mengsel van chemische stoffen. Teer blijft in je longen zitten waardoor het steeds lastiger wordt voor je lichaam om zuurstof op te nemen. Als je al een hele lange tijd rookt krijg je meestal een rokershoestje. Dat komt doordat de teer de trilhaartjes in de longen kapot maken en daardoor worden vieze stoffen niet meer tegengehouden.

Koolmonoxide (CO) zit ook in de uitlaatgassen van een auto, en als je te veel inademt kan je stikken. Bij koolmonoxide is het bij nicotine precies hetzelfde dat je bloedvaten ruwer worden en dat daarom je hart extra hard moet werken om bloed er doorheen te pompen. Koolmonoxide is kleur-, reuk-, en smaakloos. Ook je conditie gaat er flink van achteruit.

Wat voor klachten/ziekten kan je krijgen van roken?

  • Hart- en vaatziekten
  • Longontsteking
  • Bronchitis
  • Ziekte van Graves
  • Rugklachten
  • Huidkanker
  • Slokdarmkanker

Stoppen met roken

Steeds meer mensen willen stoppen met roken omdat het gewoon puur slecht voor je is. Er zijn verschillende hulpmiddelen om te stoppen met roken:
  • Nicotinepleisters
  • Nicotinekauwgom
  • Acupunctuur
  • Softlaserbehandeling
  • Zyban tabletten

en nog veel meer...

Nicotinepleisters brengen een dosis nicotine in het bloed, dat zorgt dat je minder trek krijgt in een sigaret. Als je de pleisters gebruikt en tegelijkertijd ook nog rookt, kan je een overdosis nicotine binnenkrijgen waardoor dat kan leiden tot verschillende ziektes. Een nicotinepleister heeft de inhoud van 1 pakje sigaretten.

Nicotinekauwgom heeft verschillende smaken zoals citrus, drop, fruit en mint. Nicotinekauwgom kan je eten als je heel erg verlangt naar een sigaret. Zo krijg je dus toch nog nicotine binnen.

Acupunctuur kan je helpen bij het stoppen met roken. Je kan het gebruiken als je de onrust die je hebt bij het stoppen met roken te verminderen. Het zal uiteindelijk er naar leiden dat de lust om een sigaret te nemen steeds meer afneemt.

Een softlezerbehandeling is acupunctuur met laserlicht. Bij deze behandeling zou het zal het verlangen naar een sigaret af kunnen nemen. Het belangrijkste is dat je er ook zelf achterstaat om te stoppen met roken.

Zyban tabletten helpen de ontwenningsverschijnselen te verminderen bij het stoppen met roken. Dit is niet de populairste manier om te stoppen met roken omdat als je met de tabletten stopt, je verslaving aan nicotine weer terug komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De schadelijke effecten van rokenJaarlijks overlijden er ongeveer 2.2 miljoen mensen over de hele wereld aan de gevolgen van roken. In Nederland sterven…
Roken schadelijker dan gedacht!Roken, wie kent het niet? 27,5 % van Nederland rookt. 27% van de vrouwen en 28% van de mannen in Nederland neemt elke da…
Hoe ongezond is roken, stoppen met rokenIn Nederland rookt ongeveer 30% van de mensen, van 15 jaar en ouder. Er worden per jaar veel stop pogingen gedaan, zo ro…

Reageer op het artikel "Roken: heel slecht voor de gezondheid"

Reacties

Hans Niemeijer, 09-08-2018 17:32 #7
Het is mij en mijn partner gelukt om samen te stoppen met roken, door wilskracht en snel afbouwen. Eerst hebben we heel veel gepraat over het willen stoppen en zijn toen sigaretten als medicijn gaan toepassen. We begonnen met 16 per dag, dan 14, 12, 10, 8 en 6. Zouden nog twee dagen 4 en 2 doen, maar dat wilden we niet meer. Daar zit volgens mij de kracht in: dat je er schoon genoeg van hebt.

Rina, 09-11-2015 16:40 #6
Het is vreselijk als je rookt… Wat dacht je van de partner die dit moet meemaken. Dat iemand zich met recht zich de… rookt ook zo vreselijk stinkt. Rokers vinden dat niet rokers zeuren en begrijpen niet dat het voor een niet roker echt heel erg is dat de persoon waar je van houdt zichzelf zoveel schade aandoet. Van de kruin tot de tenen een teer en nicotine lucht om je heen hebben, gele handen, tanden en een slechte huid. Van binnen een teerfabriek en de kosten springen de pan uit. Men kan daar ruimschoots van op vakantie dan wordt je in ieder geval van buiten (ook met mate natuurlijk) bruin.

Elly, 27-07-2014 23:49 #5
Ik lees wel dat peter en johan echt geen flauw idee hebben wat een rookverslaving inhoud. een oordeel hebben over iets waar ze zelf niks van afweten! dat stoort me als ex-roker verschrikkelijk. het kost me de grootste moeite om niet een sigaretje op te steken! ik ben er zelfs door aan de antidepressiva en anti-psychotica. heb echt veel klachten nu ik niet meer rook. de geur van een sigaret die door een ander gerookt wordt, krijg ik nog het water in mijn mond. ik heb slaapproblemen nu ik niet meer rook, en nog heel veel meer klachten. En ik kan me dus heel goed voorstellen dat veeel stoppers opnieuw beginnen. uiteraard hoop ik dat dat mij niet gebeurt. nee, ik wil het echt niet meer! gewoon niet meer doen. ik moet eraan wennen dat nietroken ook leuk kan zijn, en ervan uitgaan dat ik me ooit weer prettiger ga voelen. en dat ik ooit weer beter kan slapen, en dat ik ooit, ik hoop dat dat snel is, niet meer zo intens verlang naar een sigaret, en dat ik me weer gelukkig voel, en blij zal zijn dat ik begin juni ben gestopt. het zweet in mijn nek, ik voel me echt k****&#e, ik gun dat niemand.

Wim Bakker, 07-05-2013 12:00 #4
Echt subtiel al die foto's van brandende sigaretten en peuken bij deze artikelen over "stoppen met roken", dat herinnert mij er helemaal niet aan hoe prettig het is er eentje op te steken.

Peter, 17-04-2013 09:42 #3
Het is toch raar dat het roken slecht is voor de mens en dat er toch ouders zijn die hun kind bloot stellen aan de gevolgen van het meeroken. Zelfs in restaurants wordt er nog gerookt en ga het maar eens uitleggen aan een roker dat het niet gewenst is. Dat het zelfs smerig is en dat beseffen de rokers niet eens, zodra ik binnenstap in een restaurant en er wordt gerookt dan ben ik weg en een roker begrijpt dat niet en zegt U kunt ook aan de andere kant plaats nemen terwijl het een open ruimte betreft. Wordt er in Nederland niet gecontroleerd op het roken in openbare ruimtes en wat zijn die lijnen tussen rookruimtes en openbare ruimte want daar zit een erg dun lijntje tussen.

Johan, 13-01-2013 04:42 #2
Toch raar dat mensen roken dan. Ik heb nog nooit gerookt het stinkt alleen maar krijg ook last van mijn lucht wegen als ik in de buurt van een roken ben. Waarom doen mensen dit zichzelf aan? Omdat het mag van de overheid? Tijd om actie te ondernemen. Rook vrij wereld. Daar gaan we voor.

Matthijs, 14-03-2011 07:37 #1
Ja inderdaad, roken is erg slecht, het valt niet mee om te stoppen, maar denk dan maar aan de langere en betere toekomst die je zult hebben. De nadelen zijn te groot om te blijven roken, als je eenmaal er wat van krijgt dan is het vaak te laat.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 19-11-2016
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!