InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Crystal Meth, verwoestende drug

Crystal Meth, verwoestende drug

Crystal Meth, verwoestende drug Chrystal Meth is een vorm van speed die versterkt is, en valt zodoende onder de harddrugs. Meth is vooral veel in gebruik onder jongeren: in sommige steden in de VS is tot wel twintig procent van de jongeren eraan verslaafd. Wat doet deze drug met het lichaam en geest en hoe is het mogelijk dat deze drug zo makkelijk zelf gemaakt wordt? Methamfetamine, bij de meeste bekend onder de naam Chrystal Meth of gewoon Meth, maar ook benamingen als speed, chalk, ijs, glas of krank worden gebruikt. De laatste jaren duikt deze drug steeds vaker op onder jongeren.

Gebruikers

Eerder waren het vooral mensen die moesten presteren, die van deze drug gebruik maakten: in de sportwereld, onder studenten en in de tweede wereldoorlog onder piloten. Er is gemakkelijk aan deze drug te komen. Dat maakt het zo populair onder jongeren. De meeste jongeren hebben minder problemen om aan Meth te komen dan aan alcohol of sigaretten, waaraan een leeftijdsgrens is verbonden. Waarom Meth dan zo makkelijk verkrijgbaar is? Het is zelf te maken. En bij de supermarkt verkrijgbaar.

Pure rommel in je lijf

Zijn veel drugs nog van plantaardig materiaal, zoals wiet of salvia, Meth is puur chemische rotzooi. Anti-vriesmiddel, wat grote schade aanricht in het lichaam, is één van de ingrediënten. Verder worden alkaline uit batterijen gebruikt, kattengrit, lucifers en anti-hoestmiddel. Hoewel het anti-hoestmiddel een dagelijkse gebruikt product is, zal de normale mens er niet aan moeten denken om kattengrit, alkaline uit batterijen of zelfs maar anti-vriesmiddel in zijn lijf te hebben! Meth wordt in het lichaam opgenomen middels snuiven, roken of inspuiten. Ook eten wordt toegepast.

De effecten en gevolgen

Wanneer het spul eenmaal in je lichaam zit, voelt de gebruiker zich heel energiek en opgewekt. Hij lijkt de hele wereld aan te kunnen. Ook krijgt de gebruiker veel zin in sex, waardoor het spul geliefd is bij homo's. Al snel vraagt het lichaam om meer, en is de gebruiker verslaafd. Door het energieke gevoel kan de gebruiker slecht slapen en raakt oververmoeid, en zal daardoor vaak meer Meth gaan gebruiken om van die vermoeidheid af te komen. De persoonlijkheid van de gebruiker kan sterk veranderen, zelfs tot agressie. De gebruiker krijgt hallucinaties en word paranoïde. De eetlust neemt af waardoor de gebruiker sterk vermagerd, en de tanden rotten weg en vallen uit. Bij het gebruik van Meth heeft de gebruiker steeds het gevoel dat er insecten over zijn huid kruipen waardoor hij zich helemaal open krabt. De meeste gebruikers zitten dan ook onder de bulten en wonden. Er kunnen problemen ontstaan met de lever, nieren, longen of hart, en de dood kan uiteindelijk het gevolg zijn.

Not even once

In Amerika probeert men jongeren hardhandig met de neus op de feiten te drukken: het gebruik van deze drug is levensgevaarlijk! Middels tv-spotjes die niet om de feiten liegen, willen ze jongeren afschrikken tot het gebruik ervan. Ook heeft men foto's gepubliceerd van gebruikers voor en na, in het kader van het faces of meth-programma. Afkicken is niet makkelijk: zelfs na maanden zonder gebruik heeft de afkickende nog last van de bijwerkingen. Niet zo vreemd, want puur gif in je lijf verdwijnt niet zomaar, veel lichaamsfuncties zijn zwaar aangetast en het duurt vrij lang voor de effecten verdwijnen. Laat de gebruiker zich hier echter niet door ontmoedigen: afkicken is nooit te laat en een zeer grote stap in de goede richting. Maar omdat voorkomen beter is dan genezen: begin nooit aan deze levensgevaarlijke drug.
Gerelateerde artikelen
Crystal Meth een gevaarlijke drugCrystal meth is een van de gevaarlijkste drugssoorten die er zijn. Dit komt mede dankzij de giftige mix van huishoudelij…
Belangrijkste verschil tussen Crystal Meth XTC en AmfetamineBelangrijkste verschil tussen Crystal Meth XTC en AmfetamineCrystal Meth, XTC en Amfetamine worden vaak met elkaar verward en op een 'hoop' gegooid. Dat komt voornamelijk doordat h…
Stimulantia: Amfetamine (speed of meth)Stimulantia zijn drugs van psychoactieve stoffen die de activiteit van het zenuwstelsel verhogen. Ze zorgen ervoor dat d…
Crystal Clear - Schoonheidsgeheim van de sterrenCrystal Clear behoort tot de favoriete schoonheidsbehandelingen van de sterren. Niemand minder dan Madonna, Gwyneth Palt…
Is Crystal Clear gezond?Is Crystal Clear gezond?Wat is Crystal Clear? Crystal Clear is bronwater met een smaakje eraan toegevoegd. Er zijn verschillende smaken beschikb…

Reageer op het artikel "Crystal Meth, verwoestende drug"

Reacties

Anoniem 2., 07-12-2013 21:52 #2
Ik ben het 100% met Anoniem eens het viel mij ook op, deze uitspraak slaat nergens op het generaliseerd een hele groep (homoos) die meer dan andere groepen (heteroos en/of bisexuelen) volgens de auteur zin in seks (willen) hebben en dan ook gelijk deze drug aangrijpen. Er hangt een erg suggestieve lucht omheen en de reactie op Anoniem doet wel wat vermoeden welke achtergrond de auteur heeft.

ps ik ben geen homo overigens

Anoniem, 05-06-2011 12:56 #1
''Ook krijgt de gebruiker veel zin in sex, waardoor het spul geliefd is bij homo's.''.

Dit is naar mijn mening wel enigszins een discriminerende uitspraak. Het is misschien feitelijk wel waar dat deze drugs meer wordt gebruikt onder homoseksuelen, maar dan zou het op zijn minst anders kunnen worden verwoordt. Nu komt er een stereo-type van homo's naar voren, waarin het lijkt alsof ze altijd zin in seks hebben en daarom maar aan deze ''crystal-meth'' gaan. Reactie infoteur, 06-06-2011
De uitspraak is net zo discriminerend als het feit dat iemand jou een mens noemt en jouw hond een dier.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-09-2013
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!