InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stimulantia: Amfetamine (speed of meth)

Stimulantia: Amfetamine (speed of meth)

Stimulantia zijn drugs van psychoactieve stoffen die de activiteit van het zenuwstelsel verhogen. Ze zorgen ervoor dat de beschikbaarheid van noradrenaline en dopamine omhoog gaan, waardoor je euforie en zelfvertrouwen ervaart. Het zenuwstelsel blijft daardoor zeer actief en alert. Amfetamine, ook wel speed of meth genoemd, is zo’n stimulantia. Wat doet dit middel met je en welke effecten heeft het op je lichaam, geest en beleving?

Amfetamine: een stimulerend middel

Amfetamine is een middel dat je zenuwstelsel activeert (in tegenstelling tot alcohol, wat een dempend middel is). Het wordt in hoge doses gebruikt en geeft een euforische kick. Op straat wordt amfetamine ook wel speed, uppers (voor amfetaminesulfaat), meth (voor metamfetamine) en dexies (dextroamfetamine) genoemd. Extacy (XTC) is sterk verwant aan amfetamine wat betreft chemische structuur, maar wordt vaker als ‘partydrug’ gebruikt.

Manieren van gebruik van amfetamine

Amfetamine kan in verschillende vormen worden gebruikt. In tabletvorm of een redelijke zuivere vorm van roken worden ‘ice’ en ‘chrystal meth genoemd. De krachtigste vorm is amfetamine, wat in vloeibare vorm direct in de aderen gespoten wordt.

Amfetamine: Gevolgen op lichaam en geest

Amfetamine worden vaak in hoge doses gebruikt. Sommige gebruikers injecteren het meerdere keren vlak achter elkaar, zodat ze langdurig high blijven van de drugs. Naderhand kan dit echter leiden tot een ‘crash’, waarbij ze in een diepe slaap of een depressie vallen. In deze toestand van depressie plegen sommige mensen zelfmoord.

Andere negatieve effecten van amfetamine zijn:
  • Rusteloosheid
  • Prikkelbaarheid
  • Psychoses en hallucinaties (die sterk lijken op de symptomen van paranoïde schizofrenie)
  • Paranoïde wanen (bijvoorbeeld denken dat je wordt achtervolgd)
  • Verlies van eetlust
  • Slapeloosheid

Naast deze meer interne effecten, kan er ook gewelddadig gedrag ontstaan. Dit gebeurt vooral wanneer het middel gerookt of geïnjecteerd wordt. Lichamelijk effecten kunnen vergaande gevolgen hebben voor de rest van het leven. Door misbruik van amfetamine kunnen er hersenbeschadigingen ontstaan, waardoor de persoon moeite krijgt met leren en met dingen onthouden.

Verslaafd en onthoudingsziekte

Bij het afkicken van amfetamine ontstaat er een onthoudingsziekte die gekenmerkt wordt door depressie en vermoeidheid. Ook komen er vaak onplezierige, levendige dromen. Daarnaast kan slapeloosheid of juist hypersomnia (overmatig slapen) een kenmerk zijn van afkicken. Een toegenomen eetlust, soms vertraging van het motorisch gedrag en agitatie (geïrriteerdheid) komen voor.

Psychologische afhankelijkheid

Veel mensen die amfetamine als middel tegen stress of een depressie gebruiken, raken psychologisch afhankelijk.

Lees verder

© 2013 - 2017 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De gevolgen van amfetaminegebruikAmfetamine is een bekende drug. Deze synthetische drug heeft een stimulerend effect op het centrale zenuwstelsel. Een kl…
Amfetamine (speed)Amfetamine, ook wel speed genoemd, is een stof die we tot de drugs rekenen. Amfetaminen hebben diverse effecten op het l…
Zijn er verschillen tussen Crystal Meth, XTC en Amfetamine?Zijn er verschillen tussen Crystal Meth, XTC en Amfetamine?Crystal Meth, XTC en Amfetamine worden vaak met elkaar verward en op een 'hoop' gegooid. Dat komt voornamelijk doordat h…
Effecten van drugsgebruikDrugsgebruik is wijdverbreid. Steeds meer mensen gebruiken drugs en ook het combineren van verschillende soorten drugs n…
Drugstest: jezelf testen op drugs in urine of speekselDrugstest: jezelf testen op drugs in urine of speekselEr zijn verschillende redenen denkbaar om een drugstest bij jezelf te willen afnemen. Zo kun je anticiperen op een 'echt…
Bronnen en referenties
  • NEvid, Rathus & Greene: psychiatrie een inleiding

Reageer op het artikel "Stimulantia: Amfetamine (speed of meth)"

Reactie

Exilia22 (infoteur), 17-12-2014 00:43 #1
Sorry maar deze tekst klopt niet helemaal.

Het is ongebruikelijk om speed (pep/amfetamine) te spuiten. Meestal word amfetamine als vochtige witte substantie verkocht, wat na opdrogen tot poeder word geplet. Dit door de neus (op)snuiven is de "normale" manier van gebruik.
Tweede veel voorkomende vorm van gebruik is door 'bommetjes' te slikken (pep in een capsule of vloeitje).

Daarnaast is Methamfetamine wel degelijk sterker dan Amfetamine.

Infoteur: Marilyn
Laatste update: 30-12-2013
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!