InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stimulantia: XTC (ecstasy)

Stimulantia: XTC (ecstasy)

Ecstasy is een stimulantia: het stimulerend je zenuwstelsel. Hierdoor wordt je druk (je adrenaline gaat omhoog) en wordt je zeer alert. Ecstasy wordt vaak als relatief onschuldig partydrug gezien, maar ook dit middel kan (net als andere drugs) gevaarlijke gevolgen hebben. Wat is ecstasy voor middel en wat doet dit met het lichaam en geest?

Wat is XTC?

XTC is middel dat sterk gerelateerd is aan amfetamine. De werkzame stof heet dan ook 3,4-methyleendioxymetamfetamine, makkelijker gezegd “MDMA”. Het is een synthetische harddrug. Het is erg populair onder jongeren en wordt vaak gezien als ‘partydrug’. Dit komt omdat MDMA bepaalde stoffen in de hersenen stimuleren waar je een euforisch (blij) gevoel van krijgt.

Effecten van XTC

Na inname kunnen er verschillende effecten optreden. Dit is mede afhankelijk van de manier van inname. XTC-pillen worden geslikt en MDMA poeder en kristal kunnen ook oraal worden ingenomen. Effecten die kunnen optreden zijn een gevoel van energie, euforie, contact willen maken met anderen en een praatkick (veel willen praten). Daarnaast kun je je, net als bij alcohol, minder geremd voelen, waardoor je mogelijk dingen doet die je normaal niet zou doen.

Tijdens de rush kunnen ook negatieve effecten optreden, zoals misselijkheid en/of overgeven. Ook een stijf gevoel in de benen en armen, tandenknarsen, klappertanden, niet kunnen plassen, darmklachten, hartkloppingen, onrustig gevoel en niet kunnen slapen. Nadat de rush is uitgewerkt (na ongeveer 4 uur) kan er een gevoel van doelloosheid en somberheid ontstaan. Dit komt mede omdat XTC de serotonine niveaus uitputten (stofjes die je blij maken) en door (vaak) een nacht van geen slaap, weinig eten en extreem veel bewegen. Spierpijn is daarmee ook geen onbekend verschijnsel.

Risico’s van XTC

Naast dat je niet weet wat er precies in het middel zit (hoogte van de werkzame stof MDMA, andere stoffen), wat verschillende effecten teweeg kan brengen, kan XTC sowieso bepaalde korte en lange termijn effecten hebben.
Korte termijn effecten zijn onder andere uitputting en overbelasting van je lichaam. Daarnaast spelen uitdroging en oververhitting een rol. Iets verder gaande gevolgen kunnen schade aan de lever, nieren en andere organen zijn. Ook de kans op ontstekingen neemt toe. Zoals eerder gezegd, is ook somberheid als de XTC uitgewerkt is een risico. Psychologische effecten kunnen ook paranoia en psychoses zijn. Bij zeer hoge doses kan XTC ook dodelijk zijn.

Op lange termijn kan er hersenschade optreden. Dit komt vooral voor bij hogere doses. Onder andere het leervermogen, de concentratie en het geheugen kunnen dan beïnvloed worden door het gebruik van XTC. Het korte termijn effect van somberheid kan omslaan naar depressieve klachten. Onderzoeker denken dat dit komt doordat de stoffen in XTC ervoor zorgen dat neuronen in de hersenen die dopamine verbruiken afgebroken worden.

Lees verder

© 2013 - 2019 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.drugsinfoteam.nl/
  • Nevid, Rathus & Greene: Psychiatrie een inleiding

Reageer op het artikel "Stimulantia: XTC (ecstasy)"

Infoteur: Marilyn
Gepubliceerd: 21-12-2013
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!