InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Hoe alcohol in je lichaam komt en wordt afgebroken

Hoe alcohol in je lichaam komt en wordt afgebroken

Hoe alcohol in je lichaam komt en wordt afgebroken Iedereen weet dat als je alcohol drinkt, dat je onder invloed raakt. Als je alcohol drinkt, zal het via de slokdarm in je maag terecht komen. Daar wordt al zon 20 procent van de alcohol in het bloed opgenomen. De rest komt in je darmen terecht en in de dunne darm wordt de alcohol al snel in het bloed opgenomen. De alcohol wordt uiteindelijk naar de lever vervoerd, waar het wordt afgebroken. Wat gebeurt er in het lichaam als je alcohol drinkt en hoe verlaat het je lichaam weer?

Wat alcohol is

Alcohol is een natuurproduct dat ontstaat door gisting. De scheikundige benaming is ethanol (C2H5OH). De natuurlijke gisting stopt bij circa 15 procent alcohol. Dit noemen zwak alcoholhoudende drank. Als dit gedistilleerd wordt door middel van verhitting en afkoeling, ontstaan er hogere alcoholpercentages. Dit wordt sterke drank genoemd en kan wel oplopen tot een alcoholpercentage van meer dan 40%. In bier zit meestal 5% alcohol en in jenever 35%.

De opname in het lichaam

Je slikt de alcohol door en het komt via je slokdarm direct in de maag. De maagwand neemt ongeveer 20% van het alcohol op in het bloed. Hoe snel dit gebeurt ligt er ook aan hoeveel je gegeten hebt. Hoe meer je in de maag hebt, hoe langzamer de alcohol wordt opgenomen. De rest komt via de maag in de dunne darm terecht, waar het snel wordt opgenomen. Vervolgens komt het via de bloedbaan in je lever terecht, waar de alcohol wordt afgebroken.

De invloed op de hersenen

Al na 10 minuten na de inname van de alcohol bereikt het de hersenen. Vanaf dat moment ben je onder invloed. Het verschilt per persoon in hoeverre dit gemerkt wordt. Als er voedsel in de maag zit, duurt het wat langer voordat de hersenen bereikt worden. In de hersenen wordt de manier waarop zenuwen signalen doorgeven beïnvloed. Dit is te merken door de invloed op je stemming en gedrag. Zo zullen mensen die verlegen zijn ineens wel dingen durven en vermindert het concentratievermogen. Hoe meer er wordt gedronken, hoe sterker de effecten zijn.

Het alcoholpromillage

Het verschilt per persoon wat het bloedalcoholgehalte is. Zo kan de één gemakkelijk vijf glazen bier drinken, terwijl de ander na één glaasje al onder invloed is. Het soort drankje speelt ook een rol. Zo zal een mixdrankje met prik zorgen voor een snellere alcoholopname. Verschillende persoonlijke factoren spelen een rol hoe de alcohol valt, zoals:

  • Zwaardere personen hebben meer lichaamsvocht en de alcohol wordt meer verdeeld
  • Vrouwen hebben minder vocht per kilo dan mannen
  • De maaginhoud, met een lege maag ben je sneller onder invloed
  • Lichamelijke conditie
  • Medicijnen
  • Leeftijd, bij jonge mensen verlaat de alcohol sneller de bloedstroom
  • Stress

Als je een standaardglas hebt, bevat het 10 gram alcohol en gemiddeld zal dit leiden tot een promillage van 0,2 bij een man en 0,3 bij een vrouw. Een bestuurder die langer dan 5 jaar een rijbewijs heeft, mag maximal 0,5 promille alcohol in het bloed hebben. Beginnende bestuurders vanaf 18 mogen maximal een promillage van 0,2 hebben.

De afbraak

De lever zorgt uiteindelijk dat de alcohol wordt afgebroken. Gemiddeld zal een standaardglas alcohol in 1 tot 1,5 uur tijd worden afgebroken. Ongeveer 5% van de alcohol komt in de nieren terecht en verlaat je lichaam via de urine. Ook via de longen verlaat ongeveer 5% van de alcohol het lichaam, daarom ruikt je adem naar alcohol en kan het percentage via een blaastest worden gemeten. Een nog kleiner deel zal via de huid worden uitgezweet. Het grootste deel van de alcohol zal eerst worden afgebroken worden door de lever alvorens dit het lichaam verlaat.

Leverschade

Alcohol is een giftige stof voor het lichaam en als je overmatig alcohol drinkt, kan dit je lever beschadigen. Het kan leiden tot een onherstelbare schade van de lever, levercirrose. Langdurige alcholisten lopen een risico om dit te krijgen. Door de vergiftiging van alcohol sterven levercellen af. Deze worden vervangen door littekenweefsel. In het begin gaan gezonde levercellen zich vermenigvuldigen om het op te vangen. Daarom kan de lever bij het beginstadium van levercirrose groter worden. Daarna kunnen deze cellen het niet meer opvangen en wordt de lever kleiner en verschrompelt dit orgaan. Hij verliest zijn functie en dit kan uiteindelijk leiden tot de dood. Zonder een lever kan een mens niet leven.

Tips

Mocht je toch alcohol willen drinken, kun je ervoor zorgen dat je er zo min mogelijk last van hebt. Zo zal een volle maag ervoor zorgen dat de alcohol langzamer wordt opgenomen in het lichaam. Drink daarom niet op een lege maag. Drink tussendoor veel water, zodat de alcohol in het bloed wordt verdund en waardoor je het lichaam stimuleert om giftige stoffen sneller uit te plassen. Drink ook nog een glas water voordat je naar bed gaat. Drink met mate en niet te vaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kunnen vrouwen beter tegen alcohol dan mannen?Kunnen vrouwen beter tegen alcohol dan mannen?In veel opzichten zijn er weinig verschillen tussen mannen en vrouwen. Alcohol heeft echter een verschillende invloed op…
Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?Wat is alcohol en wat doet het met je lichaam?De meeste mensen drinken wel eens alcoholisch drankje. Alcohol tref je aan in bier, wijn en sterke drank. Pure alcohol i…
De verwerking van alcohol in het lichaamDe verwerking van alcohol in het lichaamWie alcohol heeft gedronken, kan vaak niet deelnemen aan het verkeer, want met alcohol in je bloed mag dit niet. Hoe lan…
Alcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslachtAlcoholafbraak-snelheid gerelateerd aan gewicht en geslachtTijdens een verjaardag of feest genieten we van gezelligheid en drinken we er graag een glaasje alcohol bij. Het kan daa…
Alcoholgebruik door jongerenAlcoholgebruik door jongerenIn de huidige tijd drinken al veel jongeren grote hoeveelheden alcohol. Het komt ook regelmatig voor dat jongeren in hee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WDnetStudio, Pixabay
  • www.alcoholinfo.nl
  • www.goedgezond.be

Reageer op het artikel "Hoe alcohol in je lichaam komt en wordt afgebroken"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 28-10-2016
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholmisbruik
Medische informatie…
Schrijf mee!