InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcohol onder jongeren: opvallende ontwikkelingen

Alcohol onder jongeren: opvallende ontwikkelingen

Steeds meer jongeren gebruiken alcohol, er wordt meer alcohol gedronken en jongere jongeren drinken alcohol. In westerse landen wordt met name in de sociale context veel gedronken. Welke ontwikkelingen spelen rond het drinken van alcohol onder jongeren?

Het drinken van alcohol: steeds jonger

De leeftijd waarop alcohol wordt gedronken wordt steeds lager. In 2005 dronk volgens het Trimbos Instituut al 19% van de dertienjarige uitgaande jongeren en met de leeftijd loopt dit alleen maar op. Zo drink 62% van de veertien en vijftienjarigen en bijna 87% van de zeventienjarigen. De gemiddelde leeftijd ligt op 14,6 jaar, maar 15% van de scholieren meldt dat zij hun eerste alcoholistische drankje al voor hun tiende levensjaar hebben gedronken. Nederlandse jongeren drinken ten opzichte van andere Europese landen sowieso vroeg: 62% van de 15 jarigen had zijn eerste drankje al genuttigd toen hij 13 jaar of jonger was. Alleen Tsjechië stond hierboven (CBS, 2009).

Indrinken

Om kosten te besparen wordt er vaak ingedronken. Dit gebeurt vaak thuis of bij vrienden, waarbij er soms meerdere flessen drank doorheen gaan. In 2005 bleek de helft van de dertien tot zeventienjarige jongeren aan indrinken te doen.

Zwaar drinken

Over zwaar drinken wordt gesproken als er meer dan eenmaal per week minstens zes glazen alcohol gedronken wordt. In 2008 was dit 4% van de scholieren. Toch is dit ten opzichte van 2001 een daling: toen was 7,1% van de scholieren een zware drinker (CBS). Desalniettemin is 4% van de scholieren (dertien tot zeventien jaar) een fors percentage van de scholieren die per week dus vaker dan eenmaal meer dan zes glazen alcohol drinkt. Aangezien 1 à 2 glazen per gelegenheid per week voor een 16 jarige als 'nog niet teveel' wordt gezien, is zes glazen toch een enorme aanslag op het lichaam van de jongere.

Binge drinking

Binge drinking is het drinken van zes of meer glazen op één dag, maar dus niet vaker dan eenmaal per week. Het percentage ligt ergens tussen de 35% en 64% bij dertien tot 24 jarigen tussen 2001 en 2005, afhankelijk van het onderzoek. Alhoewel het algemene beeld vrij stabiel blijft, zegt toch 75% van de scholieren vijf of meer glazen alcohol bij één gelegenheid te hebben gedronken (Trimbos instituut). Aangezien één à twee glazen worden aangehouden als ‘niet te veel’ en alles daarboven als ‘te veel’, kan binge drinking als een gevaarlijke ontwikkeling worden gezien.

Comazuipen

Een zeer gevaarlijke ontwikkeling is comazuipen. Hierbij drinkt de persoon zo veel alcohol, dat de persoon een alcoholvergiftiging oploopt, bewusteloos raakt en in het ziekenhuis opgenomen moet worden. Naast deze gevolgen op korte termijn, kan dit ook gevolgen hebben op de lange termijn voor de ontwikkeling van de jongere op sociaal, cognitief en lichamelijk vlak (zie: De gevolgen van alcoholgebruik voor jongeren). Hierin bestaan geen verschillen in regio en het komt voor in alle lagen van de bevolking (Zembla, 2007).

Slimming

Ook slimming is een nieuwe, maar gevaarlijke ontwikkeling. Hierbij wordt vaginaal of anaal een tampon ingebracht die doordrongen is met wodka. Hierdoor wordt de alcohol direct opgenomen in de bloedbaan en ben je razendsnel dronken. Hierdoor is het veel moeilijker om bij te houden hoeveel alcohol er in de bloedbaan zit (glazen zijn nog te tellen) en hierdoor is een alcoholvergiftiging altijd een zeer reële mogelijkheid.

Lees verder

© 2013 - 2019 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • CBS Statline
  • Trimbos Instituut

Reageer op het artikel "Alcohol onder jongeren: opvallende ontwikkelingen"

Infoteur: Marilyn
Gepubliceerd: 12-12-2013
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!