InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > IQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipen

IQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipen

IQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipen Vroeger was het aan jongens voorbehouden om veel te drinken. Tegenwoordig doen ook meisjes mee aan die trend. Hele jonge meisjes. En dat betekent dat ze steeds dommer worden. Want comazuipen zorgt voor een enorm IQ verlies bij meisjes.

Comazuipen

Steeds meer meisjes komen in het ziekenhuis terecht omdat ze veel te veel gezopen hebben. Het aantal is tot 2012 zelfs onrustbarend gestegen. Hoewel veel drinken voor niemand goed is en zeker niet voor iemands hersenen is dat voor meisjes destructief. Want bij jonge meisjes gaat het IQ veel harder achteruit dan het doet bij jongens die veel drinken.

Twee schoolniveaus lager na een alcoholvergiftiging

De helft van de meisjes die een alcoholvergiftiging oploopt (die dus aan comazuipen hebben gedaan en met een coma in het ziekenhuis belanden) scoort daarna maar liefst twee schoolniveaus lager.

Bijna net zoveel meisjes als jongens met een alcoholvergiftiging

In 2011 werden bijna net zoveel meisjes als jongens opgenomen in het ziekenhuis met een alcoholvergiftiging. In 2011 waren dat maar liefst 648 jongeren. Hun leeftijd lag tussen de 12 en de 18 jaar. In 2009 was dat aantal een derde minder. Klaarblijkelijk gaan jongeren dus steeds vaker en steeds jonger drinken en kennen ze daarin ook totaal geen grenzen.

Jongeren die zich dood drinken

Volgens het boek “Onze kinderen en alcohol” van kinderarts Nico van der Lely en kinderpsycholoog Mireille de Visser zullen er binnenkort echt doden vallen door dit alcoholgebruik. In de Verenigde Staten zijn er al jongeren tussen de 12 en 18 jaar overleden aan het zogenaamde binge drinking of te wel comazuipen.

Nog eens 2100 jongeren naar de eerste hulp door drankgebruik

Naast de bijna 650 jongeren die in het ziekenhuis moesten worden opgenomen, werden in ook nog eens 2100 jongeren naar de eerste hulp gebracht van het ziekenhuis omdat ze veel te veel gedronken hadden. Hun leeftijd lag bovendien nog jonger en begon al vanaf 10 jaar.

Probleemdrinkers jonger dan 30 jaar

Daar komt nog bij dat er in Nederland inmiddels al een half miljoen probleemdrinkers zijn die jonger zijn dan 30 jaar.

Nederlandse jongeren drinken het meest in Europa

De Nederlandse jongeren zijn al jaren de grootste drinkers van Europa. Deze twijfelachtige eer zou bestreden moeten worden met het verbod op alcohol onder de 18 jaar vinden de schrijvers van “Onze Kinderen en alcohol”.

Ouders die hun kind drank geven

Verder zou het verboden moeten worden dat ouders hun kind drank geven, vinden de schrijvers van het boek. Ook anderen zouden dat niet moeten is hun slogan.

Twee glazen vanaf 18 jaar

Meer dan twee glazen alcohol per dag, maar dan liever alleen nog in het weekend, is wel het maximum dat jongeren zouden moeten drinken. Drinken ze meer alcohol dan kan dit grote schade veroorzaken.

Zo snel mogelijk dronken willen worden

Daar waar ouderen het vaak gezellig vinden om een drankje te drinken en het gewoon lekker vinden, lijken jongeren er steeds vaker op uit te zijn om zo snel mogelijk dronken te worden. Dit drinken wordt ook wel atten genoemd. Ook de zogenaamde Jagermeisterfeesten worden steeds populairder. Daar worden alleen maar sterke dranken gedronken en elk glas moet in een keer achterover geslagen worden.

Alcoholpromillage bij comazuipen

Iemand die in een coma in het ziekenhuis wordt opgenomen doordat hij of zij veel te veel gedronken heeft ligt op 1,86 procent. Ter vergelijking: een beginnend automobilist mag al niet meer in de auto rijden als hij 0,2 procent alcohol in zijn bloed heeft zitten.
Gerelateerde artikelen
Wat is comazuipen?Wat is comazuipen?De term 'comazuipen' kom je tegenwoordig steeds vaker tegen. Maar wat zijn dit nu precies? Waarom doen jongeren zichzelf…
Leeftijd dat jongeren mogen drinken mogelijk naar 18 jaarLeeftijd dat jongeren mogen drinken mogelijk naar 18 jaarDe leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken gaat mogelijk omhoog. Artsen en gemeenten vinden dat veel te veel jong…
Alcoholcultuur: subcultuur onder jongerenAlcoholcultuur: subcultuur onder jongerenHet is van maatschappelijk belang dat er iets wordt gedaan aan het alcoholgebruik onder jongeren. Alcohol wordt in verho…
Comazuipen, een trieste ontwikkelingComazuipen, een trieste ontwikkelingDe Amerikaanse neuroloog S. Swartzwelder verklaart dat zelfs eenmaal binge-drinken (in een sneltempo vijf of zes glazen…
Alcohol en drugsAlcohol en drugsAlcohol en drugs worden ook wel psychoactieve stoffen genoemd. Het zijn middelen die leiden tot verandering in je psychi…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Nico van der Lely
  • Mireille de Visser
  • Onze kinderen en alcohol

Reageer op het artikel "IQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipen"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 03-01-2012
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!