InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De oorzaken en gevolgen van comazuipen

De oorzaken en gevolgen van comazuipen

De oorzaken en gevolgen van comazuipen De jongeren onder ons drinken steeds meer en steeds vaker alcohol. Met name in de weekenden zien we dat er steeds meer van deze jongeren bij de eerste hulp eindigen met een acute alcoholvergiftiging. Veelal half in coma of helemaal bewusteloos. Het is niet te peilen waar dit precies gebeurt, want het gebeurt namelijk overal. Of het nu een grote stad is, het platteland of een villawijk.

De gevolgen voor de rest van je leven

De meeste jongeren weten wel degelijk dat ze met hun leven spelen. Op alle scholen is er voorlichting over het onderwerp en de gevaren die daarbij komen kijken. Dit is ook wel zeker nodig. Jonge mensen hebben minder snel in de gaten dat ze dronken zijn en kunnen dus zo van het ene op het andere moment bewusteloos neervallen. Er zijn maar weinig jongeren die echt stil staan bij de gevolgen van comazuipen. Maar wat zijn de gevolgen van comazuipen dan?

De gevolgen van comazuipen:

  • blijvende hersenbeschadiging
  • blijvende beschadiging aan de maag
  • blijvende beschadiging aan de lever
  • blijvende beschadiging van de slokdarm
  • meer kans op overgewicht
  • meer kans op hogere bloeddruk

Waarom gaan jongeren comazuipen

Als tiener wil je erbij horen, maar daarentegen niet teveel opvallen. Als je om gaat met vrienden die graag een biertje lusten wil je niet een frisdrankje nemen, want dat valt juist op! Opvallen is iets wat pubers nu juist niet willen. Erbij horen juist weer wel. Je kunt het als ouder wel gaan verbieden, maar echt veel zin heeft dit niet. Het is veel verstandiger om als ouder dit goed te bespreken met je puberkind. Openheid van zaken geeft vaak veel meer verlichting. Zorg ervoor dat je kind zijn/haar eerste alcoholische drankje thuis drink tijdens een feestje en zie hoe ermee om gegaan wordt. Dus niet het verbiedende vingertje, maar open communiceren. Maak afspraken. Laat je kind bellen als het mis dreigt te gaan tijdens het uitgaan. Zelfs als het te laat is. Probeer je kind vertrouwen te geven en laat de keuze aan hen over, maar sta altijd klaar voor ze. Belangrijk is ook dat je zelf het goede voorbeeld moet geven. Dus zorg ervoor dat je zelf ook niet altijd dronken bent, waar je kind bij staat. Dit wordt veelal overgenomen.

In dit voorbeeldfilmpje zie je hoe comazuipen in z'n werkt gaat.

Oorzaken van comazuipen

Waarom drinken de jongeren nu meer alcohol? Zijn er bepaalde zorgen die even naar een hoger niveau getild worden? Door de alcohol komt er een soort van roesje en zijn de problemen en zorgen even tijdelijk opgelost. Veel jonge mensen maken zich dus blijkbaar zorgen. Maar waar komt het nu toch vandaan? Wat zijn nu de oorzaken van comazuipen?

Mogelijke oorzaken van comazuipen:

  • Hoge verwachtingen van de maatschappij
  • Druk van de ouders
  • Druk vanuit de school
  • Depressiviteit
  • Er niet bij horen
  • Slecht slapen/ongeconcentreerd zijn

De enorme groei van mobiele communicatie heeft hier ook zijn aandeel in gehad tot op heden. Deze enorme groei is voornamelijk te danken aan de jongeren onder ons. Als je tegenwoordig geen smartphone of tablet hebt hoor je er blijkbaar niet meer bij en jongen willen er nu eenmaal bij horen. Het is algemeen bekend dat de straling van mobiele communicatie gevolgen heeft voor de gezondheid van de mensen. Depressiviteit, slecht slapen, warrig, hoofdpijn, ongeconcentreerd en over het algemeen niet goed voelen zijn de meest voorkomende gevolgen van mobiele communicatie. Dit wordt enkel niet erkend door onze regering en de gezondheidszorg. Er is al vaak onderzoek naar comazuipen gedaan, maar nog nooit is de rol van de sociale media meegenomen hierin, terwijl dat wel degelijk een grote rol speelt. Wellicht de grootste rol in het leven van een tiener. Elkaar lekker opjutten via de SMS en facebook om meer te drinken is de normaalste zaak van de wereld.

De oplossing van comazuipen

Uiteindelijk moet een tiener zelf tot inkeer komen en stoppen met het comazuipen. Tot die tijd zal iedereen zn best moeten doen om een oplossing te zoeken om het comazuipen terug te dringen in Nederland. Wat zijn de mogelijke oplossingen?

Mogelijke oplossingen:

  • de comazuiper moet kosten voor ziekenhuis zelf betalen
  • betere samenwerking over comazuipen met GGD, verslavingszorg, scholen, politie en justitie
  • verbod op verkoop van alcohol van 16 jaar naar 18 jaar opschroeven
  • landelijk netwerk van alcoholklinieken voor comazuipers beter te promoten en toegankelijk te maken
  • laat slachtoffers en mensen die ermee te maken hebben gehad hun verhaal doen aan de rest om zodoende meer inzicht te geven in de verstrekkende gevolgen van comazuipen
Gerelateerde artikelen
Wat is comazuipen?Wat is comazuipen?De term 'comazuipen' kom je tegenwoordig steeds vaker tegen. Maar wat zijn dit nu precies? Waarom doen jongeren zichzelf…
Alcoholverslaving en vooroordelenStigmatisering komt overal voor. Zo worden allochtonen vaak als profiteurs beschouwd, Nederlanders als gierig en Belgen…
Alcohol en drugsAlcohol en drugsAlcohol en drugs worden ook wel psychoactieve stoffen genoemd. Het zijn middelen die leiden tot verandering in je psychi…
Leeftijd dat jongeren mogen drinken mogelijk naar 18 jaarLeeftijd dat jongeren mogen drinken mogelijk naar 18 jaarDe leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken gaat mogelijk omhoog. Artsen en gemeenten vinden dat veel te veel jong…
Bronnen en referenties
  • www.kennislink.nl
  • www.schooltv.nl
  • www.artsennet.nl

Reageer op het artikel "De oorzaken en gevolgen van comazuipen"

Reacties

à Cornelissen, 11-05-2013 08:59 #4
Ik ben op deze site beland omdat mijn zoon gisteren (ik hoop voor het eerst) een enorme hoeveelheid alcohol tot zich genomen heeft. We hebben het hier over een pas 16 jarige jongen, die onzeker en zeer beïnvloedbaar is. Bij ons thuis wordt nauwelijks alcohol gedronken. Ik drink het zelfs helemaal niet. Het is niet zo dat ik er tegen ben ofzo. Ook in de familie en vriendenkring gebeurt drinken ze voor zover ik heb meegemaakt altijd met mate. In ieder geval bij ons thuis of als wij op bezoek zijn. Wij zijn heel open naar onze zoon geweest over alcohol en andere verslavingen. Hij is gisteren met een schoolvriend meegegaan naar een camping in Drenthe. Daar hebben wij hem dus doodziek van de drank weg moeten halen. Nu trof ik hem zojuist dus aan op de grond in de douche niet instaat op te staan of te lopen. Het is intussen 12 uur geleden dat hij is opgehaald van die camping. Alles wat hier boven staat ten spijt, en ook alle onderzoeken. Er zijn thuis duidelijke afspraken gemaakt. Wij zijn zoals gezegd open geweest over dit soort dingen. Of hij thuis zijn eerste alcoholisch drankje heeft gehad weet ik niet. Van ons mag hij best zo nu en dan wat hebben, thuis ook. Ik heb hem thuis merrdere malen geobserveerd tijdens het drinken en hij leek er keurig mee overweg te gaan. Zo zie je maar niets is wat het lijkt. Wat mij betreft mogen kinderen onder de 18 geen alcohol kopen in de supermarkt, laat staan drinken. De mogelijkheid drank te kunnen kopen geeft alleen maar verleidingen. Onder druk van vrienden gaan al die onzekere pubers, die allemaal willen experimenteren op allerlei gebieden overstag en riskeren hun gezondheid. Hoe trots moeten we zijn op het fenomeen coma zuipen? Ik vind het schandalig dat zulke jonge kinderen de kans krijgen hun leven met alcohol te verwoesten. Waar is slogan "alcohol maakt meer kapot dan je lief is" gebleven? Niemand zit te wachten op dat ene bezoekje van oom agent die je komt vertellen dat je kind is omgekomen door teveel drank. Voor nu is de oorzaak van dit probleem niet alleen te zoeken bij de regering of de detailhandel of op school, maar in eerste plaats bij de ouders en ja dus ook ik. Maar vooral bij het kind zelf. Een kind dat niet sterk in zijn of haar schoenen staat, is het kwetsbaarst! Helaas beseffen zij dit niet. Immers zij willen erbij horen. Het zou fijn zijn als de regering haar wetgeving als de sodemieter aanpast. Alleen zij kunnen er voor zorgen dat de detailhandel geen alcohol kan verkopen aan jonge pubers. Zodat de kans dat ze aan drank kunnen komen kleiner wordt. Maar aan de andere kant laten ze het dan waarschijnlijk een 18 jarige de drank kopen. Mijn kind kreeg mijn vertrouwen omdat het leek alsof hij goed met zijn " nieuwe" vrijheden kon omgaan. Niets bleek minder waar. Alcohol en verslavingen is een ernstig probleem onder de jongeren. Om mij heen hoor ik bij sportclubs ouders weleens vol trots vertellen dat hun kinderen verstandig zij omdat ze thuis eerst "indrinken" want de drank duur is in de kroeg en dan drinken ze in de kroeg minder. Ze vragen zich kennelijk niet af bij hoeveel vrienden kun kind gaat "indrinken" voordat ze dan de kroeg in gaan.

Siri Kruit, 09-04-2013 23:35 #3
Als preventiewerker ben ik nogal verbaasd/ geschokt dat er de volgende informatie in bovenstaande stuk staat. "Je kunt het als ouder wel gaan verbieden, maar echt veel zin heeft dit niet. Zorg ervoor dat je kind zijn/haar eerste alcoholische drankje thuis drink tijdens een feestje en zie hoe ermee om gegaan wordt."
Ondertussen heeft onderzoek van onder andere hoogleraar Rutger Engels aangetoond dat dit een averechts effect heeft. Kinderen die geen heldere regels krijgen drinken vaker en meer. En het thuis leren drinken geeft ook een onheldere boodschap. De boodschap nu al jaren binnen de verslavingspreventie is alcohol gebruik (ook slokje proeven) zolang mogelijk uitstellen in ieder geval tot 16 jaar. Ook hierna heldere afspraken maken. Dit wordt uitgedragen door alle verslavingszorginstellingen en instituten zoals Trimbos en Stap.
Mijn inziens erg schadelijk dat jullie nog een achterhaalde boodschap uit dragen. Open communicatie is uiteraard belangrijk, en verantwoordelijkheid bij brengen tav alcohol ook, maar 16 is op dit moment vroeg genoeg. Effectief is gebleken dat tav alcohol streng zijn helpt. Bij alcohol blijft het credo later is beter.

Michiel, 24-12-2012 14:42 #2
Ook ik verneem graag waarop de opmerking dat het "algemeen bekend is dat straling van mobiele communicatie gevolgen heeft voor de gezondheid" op is gebaseerd. De genoemde symptomen zijn breed en vaag, het lijkt wel alsof je met traditionele geneeswijzen te maken hebt, die vermelden ook altijd hele waslijsten aan onsamenhangende symptomen die ze zouden verhelpen.

Daarbij hoor ik ook graag uit welk(e) onderzoek(en) e.e.a. zou blijken. Alvast bedankt.

Ehsp, 20-05-2012 17:29 #1
Hallo,

Jullie stellen het volgende:
"Het is algemeen bekend dat de straling van mobiele communicatie gevolgen heeft voor de gezondheid van de mensen. Depressiviteit, slecht slapen, warrig, hoofdpijn, ongeconcentreerd en over het algemeen niet goed voelen zijn de meest voorkomende gevolgen van mobiele communicatie. Dit wordt enkel niet erkend door onze regering en de gezondheidszorg"

Is het bewezen? Of is het een geloof, een vermoeden?
En als het een onderbouwd en bewezen feit is, hebben jullie dan enig idee hoe onze regering en gezondheidszorg het hard kunnen maken dat ze dit niet erkennen?
Ik zelf heb ook het idee, vermoeden dat al die straling wel het een of ander uit zou kunnen werken op mens en dier, maar heb niet meegekregen dat het echt (onomstotelijk) bewezen is/was, vandaar mijn reactie/vraag.

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 20-05-2012
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!