InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcohol en drugs

Alcohol en drugs

Alcohol en drugs Alcohol en drugs worden ook wel psychoactieve stoffen genoemd. Het zijn middelen die leiden tot verandering in je psychische functies. Zo zijn er oppeppende middelen, maar ook middelen die juist verdovend zijn. Nadeel van al deze middelen is dat je er verslaafd aan kunt raken en dat ze, in bepaalde dosis, giftig zijn.

Comazuipen

Allereerst wil ik graag uw aandacht vragen voor een nieuwe rage en tevens een groot probleem; het comazuipen. Deze term wordt gebruikt voor de vele jongeren die tegenwoordig te veel drinken. Hieronder vallen de laatste tijd ook steeds vaker minderjarigen. Meestal wordt voor dit comazuipen gebruik gemaakt van sterk alcoholishce dranken, zoals tequila, hiwky en wodka. Maar ook met drankjes als breezer wordt dit veel gedaan.
Gevolg van het comazuipen is een extreme toename van het aantal ziekenhuisopnames van jongeren met een alcoholvergiftiging.

Voor meer informatie over deze, in mijn ogen ernstige, ontwikkeling wil ik u verwijzen naar het artikel van mijn mede-infoteur, Comazuipen, een trieste ontwikkeling.

Psychoactieve stoffen

Zoals in de inleiding al vermeld staat zijn psychoactieve stoffen chemische stoffen die invloed hebben op je psychische functies. Je kunt hierbij een onderscheid maken tussen psycholeptica, psycho-analeptica en bewustzijnsverruimende middelen.

Psycholeptica

Middelen die je bewustzijn verlagen en een dempend effect hebben op de hersenen. Voorbeeld hiervan is alcohol.

Psycho-analeptica

Middelen die juist een stimulerende werking hebben op de hersenen, zoals verscheidene soorten drugs.

Bewustzijnsverruimende middelen

Middelen die je bewustzijn vergroten, waardoor je meer ziet dan dat er in werkelijkheid is.

Verslaving

Als je verslaafd raakt aan deze psychoactieve stoffen bestaat deze verslaving vaak uit lichamelijke- en psychische afhankelijkheid.

Lichamelijke afhankelijkheid

Hierbij treedt tolerantie op, dit houdt n dat het lichaam zich aanpast aan het herhaaldelijk gebruiken van de stof. Het lichaam heeft ook steeds meer nodig om dezelfde effecten te merken. Verder vertoont het lichaam ook onthoudingsverschijnselen als je de stof te lang niet gebruikt hebt.

Psychische afhankelijkheid

Hieronder valt het sterke verlangen naar de stof. Als je de stof ruikt, bijvoorbeeld, zal dit verlangen veel groter worden.

Stoornissen door gebruik van alcohol

Kenmerken

  • Gewenning,
  • Bij stoppen: onthoudingsverschijnselen,
  • Aandachtsstoornissen,
  • Ongeordend denken,
  • Bewustzijnsdaling,
  • Hallucinaties,
  • Aandoeningen aan het spijsverteringskanaal,
  • Hart- en vaatziekten,
  • Stoornissen in het zenuw- en spierstelsel,
  • Tekort aan vitaminen en mineralen.

Het Wernicke-syndroom

Als iemand alcoholverslaafd is en ook een vitamine B tekort heeft treedt dit syndroom op. Kenmerken hiervan zijn: verwardheid, gestoorde motorische coördinatie (ataxie) en concentratiestoornissen.

Stoornissen door gebruik van drugs

Kenmerken

  • Tolerantie,
  • Afhankelijkheid (zowel lichamelijk als psychisch),
  • Onthoudingsverschijnselen bij stoppen,
  • Gedragsveranderingen.

Polydrugsverslaving

Iemand die meerdere soorten drugs tegelijk gebruikt en daaraan verslaafd is. Meestal gebruikt iemand de ene soort drugs om de effecten van de andere (deels) op te heffen.
Gerelateerde artikelen
Alcohol verslavingAlcohol verslavingAlcohol verslaving is een verslaving die vrij vaak voor komt. Circa 10% van de bevolking kampt met een alcoholverslaving…
Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Twijfel je als ouder of je kind verslaafd is? Verslaafd aan drugs, alcohol of andere verslavende middelen? Welke kenmerk…
DrugsverslavingDrugsverslavingEen drugsverslaving is een toestand waarin iemand fysiek en/of mentaal afhankelijk is van een bepaalde stof of product.…

Reageer op het artikel "Alcohol en drugs"

Reactie

Bram, 25-09-2007 22:26 #1
Je hebt oppeppende, verdovende EN psychoactieve stoffen, psychoactieve stoffen zijn zelden verslavend, en zijn vaak natuurlijk. Mochten ze in het laboratorium gemaakt zijn, dan zijn ze vaak in erg lage(microgrammen, dat zijn 1000sten van 1gram!) dosis werkzaam zijn, daarom zijn ze vaak niet of niet erg schadelijk. De geestelijke of spirituele groei die hiermee geboekt kan worden is dit vaak meer dan waard.

Infoteur: Lobke
Laatste update: 05-11-2008
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!