InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?

Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?

Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen? Twijfel je als ouder of je kind verslaafd is? Verslaafd aan drugs, alcohol of andere verslavende middelen? Welke kenmerken en signalen van verslaving zijn er? Waar moet je op letten als ouders zijnde? Zijn de kenmerken en signalen van een verslaving te vergelijken met de kenmerken van de puberteit? Op welke manier kan je er achter komen dat je kind verslaafd is? Op welke symptomen moet je letten om te weten dat je kind verslaafd is?

Waarom kan een stof verslavend werken?

Het gebruik van een stof met verslavende middelen, kan bij de gebruiker een terugkerend verlangen naar die bepaalde stof opwekken. Verslavende stoffen beïnvloeden in de hersenen de neurotransmitters dusdanig, dat er een groot verlangen naar de verslavende stof ontstaat. Dit verlangen wekt nieuw gebruik van de verslavende stof op, tot het moment daar is dat de gebruiker in zijn geheel afhankelijk is geworden van de verslavende stof en er niet meer buiten kan.

Is mijn kind verslaafd?

Je kind is verslaafd geraakt aan verslavende middelen zodra het kind helemaal afhankelijk is geworden van de verslavende stof. Dat het kind afhankelijk is geworden van een drug, is voor de ouder heel moeilijk te zien en te ontdekken, zeker in het begin. Kenmerken van eventueel drugsmisbruik kunnen namelijk dezelfde kenmerken zijn van de puberteit. Signalen die kunnen wijzen op een verslaving kunnen ook signalen zijn die door de puberteit veroorzaakt worden.

Kenmerken en signalen verslaving

Als ouder of verzorger kunnen de volgende kenmerken en signalen duiden op een verslaving bij het kind:

Schoolprestaties verminderen

Schoolprestaties verminderen en verslechteren schrikbarend.

Gedragsveranderingen

Als het kind echt verslaafd is, zal het de aandacht enkel en alleen richten op de verslaving en op de verslavende stof. Het kind moet aan de verslavende stof zien te komen omdat het kind afhankelijk is geworden. Aandacht die voorheen, dus voor de verslaving, gericht was op school, sport, familie, vrienden en enz. zullen uiteindelijk verdwijnen om alle aandacht te kunnen richten op de bevrediging van de verslaving van het kind. Het verslaafde kind is een zeer agressief kind, dat zich ronduit misdraagt. Je herkent je eigen kind niet meer.

Asociaal gedrag

Als het kind echt verslaafd is, zal uiteindelijk alles moeten wijken om aan de verslavende stof te kunnen komen. Contacten met vrienden en familie zullen ernstig te lijden hebben door de verslaving. De verslaafde geeft nog slechts om 1 ding: zijn verslaving. Agressief zal de verslaafde er alles aan doen om aan zijn verslaving te kunnen voldoen, sociale contacten voldoen NIET aan zijn verslaving!

Liegen

Een kind dat verslaafd is geraakt aan verslavende middelen zal zeer oneerlijk zijn over het gebruik van drugs en over het misbruik van drugs. Een kind dat verslaafd is geraakt aan verslavende middelen zal liegen tegen iedereen, ook tegen diegene waarvan de verslaafde vroeger voor zijn verslaving veel van hield zoals bv zijn ouders. Een kind dat verslaafd en drugs gebruikt zal glashard liegen, keihard liegen. Het zal de ouders doen twijfelen of het kind drugs gebruikt, immers, zo goed en volhardend liegen kan toch niemand, laat staan je eigen kindů? Maar je kind is verslaafd en zal inderdaad keihard en glashard tegen je liegen.

Uitstelgedrag

Een kind dat werkelijk afhankelijk is geworden van verslavende middelen vertoont in zeer grote mate uitstelgedrag. Het kind kan je alles doen beloven, maar komt zijn woord niet na. Het uitstelgedrag is een zoethoudertje voor de ouders of voor diegene die voor het kind zorgt, en het kind kan ondertussen rustig zijn gang gaan met het gebruik van verslavende middelen, terwijl jij in de veronderstelling bent dat je kind zijn belofte niet zal breken. Je kind is echter verslaafd en zal oiv de verslaving zijn woord verbreken.

Blind voor de gevaren van de verslavende middelen

Ondanks dat het kind weet welke gevaarlijke effecten verslavende middelen hebben op een opgroeiend kind, zal het kind dat verslaafd is geraakt doorgaan met de verslaving.

Stelen

Een kind dat werkelijk verslaafd is geraakt aan verslavende middelen zal alles op alles zetten om aan zijn verslavende stof te kunnen komen. Opgroeiende jongeren hebben niet de beschikking (over het algemeen) over veel geld, geld om hun verslaving te kunnen kopen. Al het geld wat het verslavende kind bezit, zal opgaan aan de verslaving. Is het geld op, zal de verslaafde alles op alles zetten om aan geld te komen. Desnoods zal het verslaafde kind gaan stelen. Geld stelen van de ouders is het makkelijkst voor de verslaafde.

Vaker en meer verslavende middelen gebruiken

Een kind dat verslaafd is en afhankelijk is geworden van de verslavende stof, zal steeds meer en steeds vaker verslavende middelen moeten gebruiken.

Symptomen van een drugsverslaving

  • Sterke stemmingswisseling
  • Wisseling van het concentratieniveau
  • Veranderd energieniveau
  • Sneller of langzamer lijzig parten,
  • Vergrote of verminderde eetlust.

Ontwenningsverschijnselen bij drugsverslaving

Kinderen en jongeren die afhankelijk zijn geworden aan verslavende middelen en aan drugs, zullen meestal binnen 12 uur na het laatste drugsgebruik ontwenningsverschijnselen ontwikkelen. Ontwenningsverschijnselen veroorzaakt door het gebruik van verslavende middelen zijn:
  • Angst en rusteloosheid,
  • Oververhitting en zweten, afgewisseld met koude rillingen,
  • Hallucinaties,
  • Verwardheid,
  • Spierpijn,
  • Buikkrampen,
  • Diaree,
  • Overgeven,
  • Toevallen.

Twijfel? Informeer bij familie en vrienden!

Als ouder en verzorger is het moeilijk om vast te stellen of je kind verslaafd is aan verslavende middelen. Zeker in het beginstadia van een eventuele verslaving is het moeilijk vast te stellen. Heel goed mogelijk dat de puberteit parten speelt bij het kind. Blijft de twijfel bestaan, is het raadzaam om contact op te nemen met andere familieleden en met vrienden. Hoe is hun ervaring met de omgang van het kind? Vermoeden zij dat er een drugsverslaving in het spel is? Samen er over praten kan zeer verhelderend werken.
Gerelateerde artikelen
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…
Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Opvoeden, hoe begin je een moeilijk gesprek met je puber kind? Hoe begin je als ouder over gevoelige onderwerpen zoals d…
Verslaving onder jongeren voorkomenVerslaving onder jongeren voorkomenJongeren die drugs gebruiken zullen niet toegeven dat ze een probleem hebben. Het duurt vaak jaren voordat de hulpverlen…
Wat doen drugs met je?Wat doen drugs met je?Jongeren en tieners zijn nieuwsgierig en willen alles ontdekken door te experimenteren. Jongeren moeten veel keuzes make…
Jongeren en verslavingJongeren en verslavingEr zijn veel soorten verslavende middelen waar jongeren mee in aanraking kunnen komen. De bekendsten zijn alcohol, roken…
Bronnen en referenties
  • www.drugsinfo.nl
  • www.hersenstichting.nl
  • www.opvoedadvies.nl
  • www.pubersitepark.nl

Reageer op het artikel "Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?"

Reacties

Roberta (infoteur), 02-06-2011 12:38 #2
Beste Hendrik,

Altijd zullen er uitzonderingen zijn! Dat spreekt voor zich! Het gaat er om dat als ouders zich (begrijpelijk!) ernstige zorgen gaan maken of hun bloedeigen kind verslaafd is geraakt aan drugs, dat zij de kenmerken kunnen herkennen. Geen enkele ouder wenst zijn of haar kind een leven toe als drugsverslaafde, ook al kunnen er nog zoveel uitzonderingen op de regel bestaan!

Het is trouwens niet de bedoeling om drugsverslaafden als "slechte" mensen af te schilderen beste Hendrik. Zoals je al aangeeft: het zijn en blijven mensen. Mensen met gevoelens. Volwassen mensen met gevoelens.

Beste Hendrik, bedankt voor je reactie!

Met vriendelijke groet, Roberta

Hendrik, 25-05-2011 16:59 #1
Wat wordt alles in hokjes gestopt zeg, of iedere verslaafde agressief en slecht van aard zou zijn, sommige wel, maar het blijven mensen

Infoteur: Roberta
Laatste update: 10-02-2010
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!