InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Help, mijn kind is verslaafd aan drugs

Help, mijn kind is verslaafd aan drugs

Help, mijn kind is verslaafd aan drugs Als ouders van een verslaafd kind staat u vaak machteloos. U wilt uw kind helpen, maar hoe? In veel gevallen moet u het overlaten aan professionele hulp. Op het moment dat kinderen de puberleeftijd bereiken, worden ze sterk beïnvloedt door hun omgeving. Ondanks een goede opvoeding, kan het toch op meerdere fronten mis gaan. Hoe uw kind zich gaat gedragen, is sterk afhankelijk van de vrienden waar hij of zij mee omgaat. Op deze leeftijd zijn ze eenvoudig te beïnvloeden en mee te sleuren in een neerwaartse spiraal. De grote vrees van ouders is dat de kinderen drugs gaan gebruiken. Vaak begint het onschuldig met een keer een sigaretje met softdrugs, maar iedere drugsverslaafde is begonnen met een enkele trekje.

Wanneer is iemand drugsverslaafd?

Een verslaving is ontstaan op het moment dat er niet meer gestopt kan worden met een vaste gewoonte. Dit kan heel onschuldig zijn, maar het kan ook dramatische gevolgen hebben. Iemand die iedere avond bij het eten een wijntje pakt en ís avonds ook nog één of twee, kan een verslaving hebben opgelopen. In het geval diegene nog gewoon eenvoudig kan stoppen met de slechte gewoonte, is er nog geen sprake van een verslaving.

Mijn zoon of dochter gebruikt softdrugs

Voor rokers is het stapje naar het gebruiken van softdrugs maar klein. Het gebruiken van softdrugs maakt uw kind nog niet verslaafd, maar u moet wel goed blijven opletten. Er kan een lichamelijke afhankelijkheid ontstaan, en dan kan de volgende stap eenvoudiger gezet worden naar zwaardere drugs.

Of uw kind softdrugs gebruikt kunt u vaak wel ruiken aan de adem en de kleren. Indien de kleren stinken kan dit veroorzaakt zijn door anderen, maar meerdere keren met naar drugs stinkende kleren thuiskomen moet alarmbellen laten afgaan.

Moet ik het gebruik van softdrugs verbieden?

Dit is een moeilijke kwestie. Aan de ene kant hebt u de neiging om ze eens goed de les te lezen en hun geld af te nemen, maar vaak heeft dit een tegengesteld effect. Het is verstandiger om niet uit de slof te schieten en uw kind proberen duidelijk te maken wat het gevaar is. Als ouder kunt u op zoek gaan naar inlichtingsmateriaal over de gevaren. Leg ze geen dik boek voor die ze niet gaan lezen, maar ga samen een film of documentaire kijken die wijst op de gevaren van drugs.

Ik kan mijn kind niet meer helpen met de drugsverslaving

Als ouder zal het niet altijd lukken om uw kind te behoeden van het gebruiken van drugs. Een troost is dat de meerderheid niet verslaafd gaat raken aan het gebruiken van softdrugs. De meeste jongeren experimenteren er wel mee, maar zullen het uiteindelijk de rug toekeren. Er zijn ook jongeren waarbij het gebruiken van softdrugs slechts een begin is. Zodra het escaleert hoeft u niet meer proberen om het samen met uw dochter of zoon op te lossen. U zult hulp moeten zoeken bij verslavingszorg. U zult zelf de strijd tegen de verslaving van uw kind niet gaan winnen.

Waar kan ik hulp zoeken?

Bij uw huisarts zult u het aan moeten kaarten. De huisarts kan het verdere traject in werking zetten.
© 2011 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…
mijn kijk opLegaliseren van softdrugsIn Terneuzen stond de grootste coffeeshop van Nederland. Er kwamen veel buitenlandse toeristen, maar omdat een coffeesho…
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…
Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Twijfel je als ouder of je kind verslaafd is? Verslaafd aan drugs, alcohol of andere verslavende middelen? Welke kenmerk…
DrugsverslavingDrugsverslavingEen drugsverslaving is een toestand waarin iemand fysiek en/of mentaal afhankelijk is van een bepaalde stof of product.…

Reageer op het artikel "Help, mijn kind is verslaafd aan drugs"

Reacties

Anoniem, 05-10-2014 14:39 #3
Hallo Elly,
Omdat jouw zoon minderjarig is, denk ik dat je hulp en advies bij jeugdzorg kunt krijgen. Vaak staat er op internet een telefoonnummer of is er een bureau bij jou in de buurt waar je binnen kunt lopen. Het vragen om vrijblijvend advies kan geen kwaad.

Gieta, ik weet niet in welke omgeving je woont, maar er is vast een ggz-instelling in de buurt waar jij advies kunt vragen. Als jouw zoon geen hulp wil aannemen, is het misschien een idee om je eigen hart bij een professional te luchten zodat jij je beter gaat voelen. Huisartsen zijn trouwens ook een laagdrempelig aanspreekpunt, waar vaak veel steun uit gehaald kan worden!

Succes

Gieta, 12-06-2014 01:34 #2
Mijn zoon van 21 jaar is sinds zijn 16de verslaafd aan roken, drinken en softdrugs. Ik kan hem niet meer aan. Wat moet ik doen? Ben alleenstaande moeder. Help.

Elly Farla, 25-03-2013 16:44 #1
Mijn stiefzoon van 16 is verslaafd aan jointjes, en miksschiuen ook nog wel ander spul.
Probleem is dat zijn vader veel te soft is en niet consequint genoeg. Zoon krijgt te veel vreiheid. Is er in West Friesland een gespreksgroep voor ouders van aan drugs verslaafde jongeren?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-02-2011
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!