InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Voordelen stoppen met roken!

Voordelen stoppen met roken!

Voordelen stoppen met roken! Er zijn natuurlijk voordelen als je gaat stoppen met roken, maar wat zijn de voordelen eigenlijk? Vaak wordt alleen maar gedacht aan de gezondheid van anderen, maar naast deze zijn er natuurlijk ook andere voordelen te behalen.

Je gaat er beter uit zien!

Door het stoppen van roken wordt je doorbloeding van je huid beter en neemt de grauwe kleur van huid af. Je teint is een stuk frisser. Je geelbruine vingers krijgen weer een normale kleur. Daarnaast worden je tanden ook witter en wordt je tandvlees weer mooi roze. Je loopt ook minder kans op tandvleesontstekingen en op een kunstgebit. Je haar zal voller en glanzender er uit zien en rokers hebben meer last van haaruitval en worden sneller grijs. Als laatste zul je ook lekkerder ruiken.

Je klinkt beter!

Rokers hebben vaak een lage krakende stem en door het stoppen van roken zal deze bijtrekken. En het vele gekoetst zal uiteindelijk minder worden.

Je proeft beter!

Als je stopt met roken gaat je meer proeven en ruiken en na een tijdje proef en ruik je alles weer net zo goed voordat je begon met roken.

Je wordt rijk!

Als een zware roker zul je vaak een pakje per dag kopen en deze kost toch al snel 5 euro! Je bespaart dus 4 euro per dag wat betekent dat je al snel het volgende bespaart:
  • Per week 35 euro
  • Per maand 150 euro
  • Per 3 maanden 450 euro
  • Per jaar 1.800 euro
  • Per 5 jaar 9.000
  • Per 10 jaar 18.000

Met andere woorden kun je elk half jaar een nieuwe televisie of computer kopen of gewoon lekker op vakantie gaan!

Maar er zijn natuurlijk ook de gezondheidsredenen om te stoppen met roken.

Op de korte termijn:

  • Je hartslag en bloeddruk nemen af en na 20 minuten zijn ze normaal.
  • Na 8 uur neemt de zuurstofconcentratie in het bloed toe en neemt de kans op trombose of een hartaanval af.
  • Na 24 verlaat het koolmonoxide het lichaam. De longen beginnen met het opruimen van teer, het teveel aan slijm en andere rookoverblijfselen.
  • Na 48 tot 96 uur is het lichaam nicotinevrij. Reukzin en smaak nemen toe.
  • Na 2 tot 12 weken krijg je een betere bloedsomloop. Lopen en sporten gaat makkelijker.

Voordelen op de lange termijn:

  • 3 tot 4 jaar is het risico met een infarct te krijgen bijna hetzelfde als niet rokers.
  • De kans op een beroerte is na 2 tot 4 jaar ook gelijk aan de kans bij een niet roker.
  • Voor rokers met een rokerlong, als je nu stopt, daalt de longfunctie voortaan even snel bij nooit-rokers.
  • De kans op longkanker daalt trager.
  • De vrouwelijke vruchtbaarheid verbetert als je stopt.
  • De mannelijk vruchtbaarheid neemt toe als je stop.
  • De kans op impotentie wordt kleiner.
  • Rook je dan is de kans op een miskraam drie keer groter.
  • Je hebt minder kans op doofheid en blindheid als je stopt met roken.

Lees verder

© 2010 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ontwenningsverschijnselen stoppen met rokenRoken is een hardnekkige verslaving. Als een roker probeert te stoppen, treden er vaak ontwenningsverschijnselen op. Daa…
Tips om te stoppen met rokenTips om te stoppen met rokenVeel mensen willen stoppen met roken, maar lang niet iedereen slaagt erin. Het grootste deel van de rokers gaat uiteinde…
Stoppen met roken – 5 tipsStoppen met roken – 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Stoppen met roken, met behulp van laserbehandelingenStoppen met roken, met behulp van laserbehandelingenStoppen met roken is en blijft moeilijk. Toch zijn er behandelmethoden die het stoppen erg positief beinvloeden en ontwe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Boek: Nederland stopt! met roken, ISBN 978-90-72219-32-9, Pauline Dekker, Wanda de Kante.
  • Internet: http://www.kiesbeter.nl/gezondleven/roken/waarom-stoppen/

Reageer op het artikel "Voordelen stoppen met roken!"

Reacties

Tobie, 10-11-2011 11:22 #2
Ik ben nu 3 maanden gestopt met roken. Het is ECHT een verademing! Ga voor het stoppen met roken te rade: ben ik het ZAT met roken? Is het antwoord 'ja', dan maak jij een grote kans om te stoppen. Denk je eens in hoe trots je op jezelf zou zijn als je een week niet hebt gerookt.

Ik was een kettingroker: een pakje per dag en in het weekend (2 dagen) 3 pakjes. Ik ben een jongen van 23 jaar en rookte al 8 jaar. Een half jaar geleden had ik echt nooit durven geloven dat ik nu niet meer rook. Ik vind het zo een sterke verslaving! Gelukkig bleek ik mentaal nóg sterker :D

Voor mij bleken de volgende punten doorslaggevend voor het stoppen:

PUNT 1: Ik had vakantie. Normaal studeer ik communicatie. Toen ik stopte had ik zomervakantie. Daardoor vermeed ik de dagelijkse sleur van school en werk. Hierdoor reduceerde ik de trek in 'routinepeukies'. Ik ging bijvoorbeeld met mijn vriendin naar een park. Daarna bezocht ik mijn moeder (half uurtje), dan even joggen en het was weer avond. Dit klinkt zwart-wit. De essentie is: blijf bezig!

PUNT 2: Ik heb nicotine pleisters gekocht. Deze heb ik maar 1 dag gebruikt. Ik heb deze niet de hele dag op mijn lichaam gehad, maar af en toe tijdens een trekmoment de pleister op mijn schouder aangebracht (gelijk voelde ik me weer heerlijk :P ) Soms voelde ik me net een soort hero-junk XD

PUNT 3: Ik vermeed hele rokerige ruimtes. Nog volop in de ontwenningsfase (eerste 5 dagen) stelde ik mijn verslaafde longen niet open aan rook. Cold-turkey of niet: ik wilde mezelf niet als een kat om het spek binden.

PUNT 4: Eerder al beschreven: ik heb voor het stoppen vaak gedacht 'wat zou ik trots zijn als ik gestopt ben met roken'. Eenmaal gestopt, was ik enorm trots op mezelf. Dit is een goede drijfveer om verder te gaan! sowieso merkte ik dat mijn bevindingen enorm motiveerden om door te gaan. Een paar voorbeelden: de ochtend na 1 dag stoppen werd ik wakker met een heerlijk gevoel! Ik stond daar echt van te kijken! Toen merkte ik pas dat ik door het roken 's ochtends wakker werd met een druk op mijn hoofd. Daarnaast liep ik zonder problemen even twee trappen op. Ik merkte duidelijk dat mijn hart minder hoefde te werken. Ook: warme handen & voeten, inademen zonder piepje, geen rooie ogen meer, voller haar, gezonder gezicht (rode wangen etc.), vrolijker, geen hoofdpijn, beter kunnen nadenken!? etc… Dat laatste is overigens opvallend. Ik dacht dat roken effect had op je lichaam. Toen ik stopte werd ik echter ook een stuk zekerder en merkbaar slimmer (met woorden e.d.).

PUNT 5: Ik hockey zelf en voetbal vaak met vrienden. Ik ben ervan overtuigd dat sporten me geholpen heeft. De ideale manier om de positieve lichamelijke werking van het stoppen te beproeven.

Al met al: Natuurlijk weet ik hoe ongelovelijk moeilijk stoppen is. Een jaar geleden blowde ik erg veel (gram per dag). Daar was ik het ook zat mee en ben ik ook mee gestopt. Veel strategiën van stoppen met blowen, kon ik toepassen op stoppen met roken. Toen ik stopte met roken merkte ik pas dat stoppen met blowen een soort klein voorproefje was op het stoppen met roken. Stoppen met roken was namelijk véél moeilijker! Alleen je eigen wil kan je laten stoppen.

Ik ben enorm te spreken over het rookloze leven! Iedereen die wil stoppen, raadt ik stoppen ten zeerste aan! het heeft zoooveel voordelen :P

Succes!

Jor, 11-04-2011 14:44 #1
Vandaag gestopt. Moet het nu echt volhouden!

Infoteur: Misterlak
Laatste update: 10-08-2017
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!