InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Waarom stoppen met roken?

Waarom stoppen met roken?

Waarom stoppen met roken? Iedereen weet dat roken ongezond is, maar niet iedereen weet precies waarom. Wat is er zo slecht aan roken? Bekend is dat er vijf miljoen mensen per jaar wereldwijd sterven aan de gevolgen van roken. Van alle rokers zal de helft hiervan overleden als gevolg van het roken. In Nederland zijn er naar schatting vier miljoen rokers, waar dus de helft zal overlijden door het roken.

Waarom stoppen rokers gewoon niet?

De voornaamste reden waarom rokers niet kunnen stoppen met roken is omdat roken een verslaving is. Het valt onder de categorie van drugs en alcohol. Bij roken krijg je een stof binnen, genaamd nicotine. Nicotine krijg je via je longen binnen en geeft een signaal af naar je hersenen, waardoor je steeds de behoefte hebt om te roken. Het geef eenverdovend gevoel en wanneer deze is uitgewerkt, heb je de behoefte tot meer. Wanneer de nicotine in je lichaam terecht komt duurt het 7 seconden tot het is hersenen heeft bereikt en geeft een ontspannen gevoel. Maar het is een giftige stof en ook al komt maar een klein deel van de nicotine in de sigaret in je lichaam. Een zware roker (een pakje per dag) heeft een grotere behoefte dan iemand die matig rookt en kan na een paar uur geen sigaret al ontwenningsverschijnselen hebben. Denk hierbij aan slecht humeur en kortaf, deels eigen ervaring.

Waarom zou ik stoppen?

Roken is slecht en heeft zeker invloed op je gezondheid en die van anderen. Voor jezelf zul je de effecten op je gezondheid niet op korte termijn waarnemen, maar wel op lange termijn. Je hebt als roker meer kans op long en hart problemen.
  • 25% van alle rokers gaat 10 jaar eerder dood.
  • Je hebt 50% kans om aan het roken te overlijden.

Roken verhoogt de kans op allerlei soorten kanker als longkanker, maar het kan ook andere klachten veroorzaken als:
  • Hersenbloeding
  • Longonsteking
  • Vaatvernauwingen
  • Impotentie
  • Onvruchtbaarheid
  • Slechtere conditie

Roken heeft effect op je gehele lichaam en hoe meer en langer je rookt hoe meer dit je lichaam beinvloed. Het probleem is dat deze klachten pas op een langere termijn naar voren komen en dat het dan vaak al te laat is. Het roken heeft de schade al aangericht. Longkanker komt bijvoorbeeld als naar voren als het daar al is en vaak is het dan al in een te laat stadium. Maar ook impotentie kan door roken voorkomen, doordat het roken de bloedvaten vernauwd en daardoor het bloed niet meer goed kan doorstromen. Nu merk je misschien niet de effecten van het roken, maar op latere leefdtijd is de kans groot dat je de gevolgen merkt en dan is het te laat. Roken tast de kwaliteit van het leven aan.

Wat maakt de sigaret zo slecht?

De sigaret veroorzaakt vele problemen, maar waar komt dat nu door? Eerder werd nicotine al genoemd als een stof die een negatieve invloed heeft. Nicotine zorgt voor het verslavende effect, maar zorgt ook voor een minder goede doorbloeding in je lichaam. Waar die slechte conditie vandaan komt? Dat komt door de stof koolmonoxide. Over deze stof hoor je ook wel eens het gevaar bij een kachel en een gasfornuis. Het is een geurloze stof en wanneer deze zich in een kamer verspreid, verdrijft het als het ware de zuurstof. Koolmonoxide wordt namelijk sneller opgenomen in je bloed dan zuurstof. Als je rookt krijg je dus ook koolmonoxide in je bloed in plaats van zuurstof en dit zorgt voor een mindere conditie. Een andere stof in de sigaret die slecht is, is de stof teer. Teer is wel een bekende stof en werd bijvoorbeeld vroeger gebruikt in asfalt, maar zit dus ook in je sigaret. De teer heeft effect op je longen en dan op je trilhaartjes. De teer plakt deze haartjes en elkaar vast, waardoor ze de longen niet meer schoon kunnen houden.

Roken ook voor anderen slecht?

Steeds vaker hoor je over de gevolgen van het meeroken. Meeroken is gewoon niet goed. Het vergroot de kans op longkanker en je hebt meer kans op een hartziekte. Meeroker gebeurt al snel doordat eigenlijk 85% van de rook in de lucht komt en in deze rook zitten die schadelijke stoffen. Vooral op kinderen kan het een zeer negatieve invloed hebben.

Lees verder

© 2010 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
Roken, de minder leuke kantRoken, de minder leuke kantIn tabaksrook zitten heel veel schadelijke stoffen, zo’n 40.000. Slechts 1 van al die stoffen is verslavend, nicotine. D…
Roken: heel slecht voor de gezondheidRoken: heel slecht voor de gezondheidOngeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel ve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Realworkhard, Pixabay
  • Boek: Nederland stopt! met roken, ISBN 978-90-72219-32-9, Pauline Dekker, Wanda de Kanter
  • Internet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicotine
  • Internet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roken_%28tabak%29

Reageer op het artikel "Waarom stoppen met roken?"

Reacties

Kimberley Pex, 25-08-2015 20:52 #3
Ik heb weer gerookt, en ben nu definitief gestopt. t Was de stress weer, wéér 4 zware buikoperaties gehad. Ik las t boek van Wilson over bijnieruitputting, en ging me verder verdiepen in het effect van roken op het brein. Ik heb héél veel gelezen, neurotransmitters, adrenaline, hypofyse, bijnieren, cortisol, alles wordt door elkaar gehusseld door roken! Onvoorstelbaar hoe negatief roken op je brein werkt. Daardoor passiviteit, onrust, cortisolwaardes die veranderen. Irritatie, onverdraagzaamheid, ongeduld, anti creativiteit, zelfs psychoses kunnen ontstaan door roken, las ik op 'n paar wetenschappelijke sites, en zo kan ik nog uren doorgaan. (Zoek t gewoon op zou ik zeggen) Als je weer gaat roken bij stress, krijg je gewoon nog meer stress. Iedereen weet dat t voor de bloedvaten en de longen en t hart héél slecht is, maar hoe roken werkt op de endocriene klieren, hersenen, overdrachten in het brein, kortsluitingen in je kop enz enz enz is voor mij nieuw, en t was nu echt, voorgoed, dat ik echt 100% definitief ben gestopt! Roken is fucken met je brein! Dat is nu mijn nieuwe slogan. Sterkte allemaal

Kevin, 16-10-2014 10:19 #2
Goed artikel! ik snap niet waarom mensen nog roken of ermee beginnen! het is zo verschrikkelijk slecht voor je!

Kimberley Pex, 21-01-2014 10:00 #1
Roken beïnvloed de hele gemoedstoestand, de conditie, smaak en reukvermogen, de slaap, en eetpatroon. Ik heb 3 fases gerookt in m'n leven "eens 'n roker altijd 'n roker", bij stress of rouw vallen de meeste mensen terug op hun sigaret. Nicotine zuigt de levensenergie uit 'n mens, je denkt wel dat je 'n oppepper krijgt, maar dat is de toxische uitwerking op 't lichaam, 'n dosis vergif werkt ook als oppepper, maar vlak erna krijg je weer die dip, en de sucht naar de volgende giflading. Stoppen is ONTZETTEND moeilijk. De eerste 3 dagen zijn 'n echte hel, 't gevoel of je doordraait, dat is ontgiften van 't lichaam. Drink dan héél veel water, pak 'n pepermuntje, leg 'n brandende sigaret in de asbak, en zeg; ik wil jou niet meer, je verziekt m'n leven, of ga iets doen geconcentreerd. Dan volgen de 6 weken geestelijke afhankelijkheid van die sigaret, de gewoonte valt weg, ook moeilijk, en één jaar lang heb je wel vaker HEEL erge zin in 'n sigaret, niet doen, je bent gestopt! Als je 't ziet als 'n verrijking van je leven lukt 't! 't Is gewoon 'n meerwaarde van je leven, om zonder vergif verder te gaan. Als je dan mensen ziet roken, kun je denken; dit is ZOOO dom! Die mensen zijn ZO zwak! Ik ben gestopt. Je voel je frisser, rustiger. Jouw longblaasjes verkalken niet langer, de longen herstellen, na 7 jaar zijn ze weer roze i.p.v.grauwzwart. SUCCES!

Infoteur: Misterlak
Laatste update: 10-08-2017
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!