InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Roken, de minder leuke kant

Roken, de minder leuke kant

Roken, de minder leuke kant In tabaksrook zitten heel veel schadelijke stoffen, zon 40.000. Slechts 1 van al die stoffen is verslavend, nicotine. Deze stof geeft een goed gevoel in de hersenen. Helaas voor veel mensen is roken erg gevaarlijk en ongezond. Nog een reden om eens goed duidelijk te brengen wat roken precies met je doet.

Giftige stoffen

De meest bekende gevaarlijke stoffen in rook zijn;

Nicotine

Nicotine geeft je het meeste plezier aan je sigaret, helaas is ook deze stof erg slecht. Het zorgt voor een hogere bloeddruk, maakt de vaten nauwer en brengt schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Al binnen 10 seconde heeft de stof de hersenen bereikt. Het lichaam raakt gewend aan de bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Doordat de nicotine weer afbreekt, krijgt het lichaam elke keer weer behoefte aan een nieuwe dosis.

Koolmonoxide

Koolmonoxide komt terecht in het bloed in plaats van zuurstof. Hierdoor brengt je lichaam koolmonoxide rond in plaats van zuurstof. Dit heeft als gevolg dat je conditie verslechterd.

Teer

Teer komt in de longen terecht, en veroorzaakt het vele hoesten. In de longen zitten trilhaartjes die de longen schoonhouden. Door het roken raken deze haartjes vastgeplakt en kunnen niet goed hun werk meer doen. U zult dus moeten hoesten om toch het vuil uit uw longen te krijgen.

Sigarenrook is nog ongezonder dan dat van de sigaretten. In sigaren zit meer koolmonoxide, teer en ammoniak. Ze bevatten meer kankerverwekkende stoffen dan sigaretten.

De gevolgen van roken

Zoals we weten is roken ongezond en kankerverwekkend. Van de 40.000 stoffen zijn er 4.000 kankerverwekkend.

De overige klachten die je van roken krijgt zijn:
  • Slechte conditie
  • Hoesten
  • Geelbruine vinger en tanden
  • Stank aan huid en hoofd
  • Etalagebenen
  • Verslechterd gehoor
  • Slechter zicht
  • Vermindering denkvermogen

Niet alleen ontstaan er klachten, je kunt er erg ziek van worden. De volgende problemen ontstaan op lange termijn:
  • Longen: Longkanker, bronchitis, emfyseem.
  • Huid: Sneller ontstaan rimpels, oud lijken
  • Tanden: Ziekten in de mond, bloedend tandvlees
  • Seks en Babys: Moeilijk zwanger worden, sperma verlechtert, meer miskramen, vroeggeboortes
  • Wonden: Genezen langzamer, meer ontstekingen
  • Hersenen: Meer kans op beroerte
  • Hart: Meer kans op hartaanval

Meeroken

De meeste rook van de brandende sigaret komt in de kamer terecht. Omdat een sigaret smeult, bevat deze rook meer schadelijke stoffen en is nog meer kankerverwekkend. Daarom is meeroken even slecht. Je kunt er net zoals bij rokers veel klachten van krijgen en ook dezelfde ziekten krijgen.

Stoppen dus!
© 2010 - 2017 Bruchemm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
De schade die het roken van sigaretten veroorzaaktDe schade die het roken van sigaretten veroorzaaktIn Nederland rookt ongeveer 25% van de bevolking van 19 jaar en ouder. Men weet dat roken schadelijk is voor de gezondhe…
Hoeveel schade kan roken aanrichten?Hoeveel schade kan roken aanrichten?Zodra materiaal wordt verbrand ontstaan gewoonlijk vele stoffen, welke de lucht in gaan. Zo ook bij het aansteken van ee…
Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret?Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret?Om te stoppen met roken durven sommige rokers wel eens overschakelen van de sigaret naar de sigaar. Ze argumenteren dan…
De feiten over roken: waarom roken vaak dodelijk isDe feiten over roken: waarom roken vaak dodelijk isBijna iedereen weet wel dat roken slecht is voor de mens. Kanker, hart- en vaatziekten, COPD, ze worden allemaal veroorz…
Bronnen en referenties
  • www.stivoro.nl
  • Wikipedia
  • www.ikstop.nl

Reageer op het artikel "Roken, de minder leuke kant"

Infoteur: Bruchemm
Laatste update: 19-10-2010
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!