InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De schade die het roken van sigaretten veroorzaakt

De schade die het roken van sigaretten veroorzaakt

De schade die het roken van sigaretten veroorzaakt In Nederland rookt ongeveer 25% van de bevolking van 19 jaar en ouder. Men weet dat roken schadelijk is voor de gezondheid, maar toch gaan 9 van de 10 mensen er mee door omdat het een grote verslaving is. Maar hoe schadelijk is het roken van sigaretten? En wat doet het met de gezondheid van je lichaam?

Inhoud

Schadelijke stoffen in tabak

Teer

Dit is een zwarte kleverige substantie die door het inhaleren van een sigaret in de longen terecht komt. Teer veroorzaakt ademhalingsproblemen en bevat kankerverwekkende stoffen die uiteindelijk longkanker kunnen veroorzaken.

Nicotine

Dit is een verslavende stof. Het gebeurt allemaal in de hersenen. Als je nicotine binnen krijgt komt er dopamine vrij. Hierdoor wordt je ontspannen en krijg je een prettig gevoel. Als je continue nicotine binnenkrijgt door te roken, vraagt je lichaam steeds vaker om nicotine. Als je dan niet rookt, gaat je lichaam dit vervelend vinden en krijg je ontwenningsverschijnselen zoals: hoofdpijn, vreetbuien, slecht slapen, geïrriteerdheid, neerslachtigheid etc.

Koolmonoxide

Dit is een gif dat vrijkomt bij verbranding van tabak. Het bindt zich heel snel aan de rode bloedlichaampjes en verdringt zo de zuurstof uit het bloed. Koolmonoxide is ook wel een sluipmoordenaar. Denk aan niet goed geventileerde gaskachels waardoor koolmonoxidevergiftiging ontstaat. Een heel gezin kan hierdoor bewusteloos raken en om het leven komen.

Sterfgevallen door roken

Ziekte/aandoeningMannenVrouwenTotaal
Longkanker5.4643.0598.523
COPD2.9482.2435.191
Coronaire hartziekten1.0874211.508
Slokdarmkanker702204906
Hartfalen347353700
Beroerte346244589
Blaaskanker257101358
Alvleesklierkanker236173409
Strottenhoofdkanker13438173
Mondholtekanker11770187
Nierkanker12256179
Diabetes9880178
Maagkanker8643129
Totaal11.9467.08519.030
* Statistieken uit 2012

Effecten van stoppen met roken

TijdEffecten
Na 20 minutenBloeddruk en hartslag dalen
Na 12 uurKoolstofdioxide is gedaald in het bloed tot een normaal niveau
Na 2 tot 12 wekenLongfunctie en bloedsomloop zijn verbeterd
Na 1 tot 9 maandenRokershoest is minder en je hebt meer adem
Na 12 maandenRisico op coronaire hartziekten gedaald
Na 5 tot 15 jaarKans op een beroerte is verminderd tot iemand die nooit rookt
Na 10 jaarRisico op longkanker gehalveerd en minder kans op andere kankersoorten
Na 15 jaarRisico op hart- en vaatziekten is even groot als iemand die nooit rookt

Wat doet roken met je lichaam?

Mond en keel

Rook van sigaretten kan kanker veroorzaken in de mond en keel omdat de rook van sigaretten direct hiermee in contact komen. Ook loopt men een risico op kanker op het ademhalingsstelsel.

Hart en aderen

De nicotine zorgt ervoor dat de hartslag sneller gaat. Doordat men rookt vernauwen de aderen en raken ze beschadigd aan de binnenkant. Roken kan zorgen voor een groter risico op een hartinfarct of een beroerte.

Longen

De longen zorgen ervoor dat vreemde stoffen worden verwijderd door kleine haartjes. Roken zorgt ervoor dat de kleine trilhaartjes kapot gaan. De longen krijgen een hogere slijmproductie om de stoffen te verwijderen. Dit heet ´de rokershoest´. Hoe langer men rookt, hoe meer beschadigd de longen raken. Ze gaan steeds minder goed werken en de longen worden steeds vatbaarder voor bronchitis en ontstekingen.

Blaas

Roken kan ook blaaskanker veroorzaken doordat de teer die je binnenkrijgt door een sigaret in de bloedsomloop terecht komt. Uiteindelijk wordt het uitgescheiden in de urine. Rokers hebben drie keer meer kans op het krijgen van blaaskanker.

Waarom beginnen mensen met roken?

Het begint vaak als men in de puberteit terecht komt. Alle leeftijdsgenootjes roken, dus dan doe je mee. Roken wordt dan ook wel gezien als een middel om meer volwassenheid uit te stralen. Alle mensen die roken weten hoe slecht het voor je is. Vaak moet er met jezelf of met mensen in je omgeving iets mis gaan door roken en je pas echt goed te realiseren wat het nou eigenlijk met je doet.

Is het roken van sigaren minder slecht voor je dan het roken van sigaretten?

Het antwoord is: Nee. Sigaren hebben een hogere concentratie teer en nicotine dan sigaretten. Het heeft dus geen zin - als je 'gezonder' wilt doen - te kiezen voor sigaren. Als je overstapt op sigaren zul je wel minder roken dan dat je sigaretten blijft roken, maar je zult sigarenrook makkelijker inhaleren omdat je altijd sigaretten hebt gerookt. Het risico op gezondheidsklachten zal daarom niet afnemen. Als je sigarenrook probeert niet te inhaleren, zal er alsnog altijd rook in de longen komen. Hier kun je niet aan ontkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
Gevolgen van rokenGevolgen van rokenEr zijn ontzettend veel mensen die roken. Er zijn echter maar weinig mensen welke weten wat de gevolgen van roken zijn,…
Roken, nicotine en tabakRoken, nicotine en tabakRoken; steeds minder mensen doen het, maar er is nog steeds een groot deel van de bevolking die graag met regelmaat een…
Bronnen en referenties
  • https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/roken/cijfers-context/gezondheidsgevolgen

Reageer op het artikel "De schade die het roken van sigaretten veroorzaakt"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 08-03-2015
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!