InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Voorkom dat je lichaam naar suiker verlangt

Voorkom dat je lichaam naar suiker verlangt

Voorkom dat je lichaam naar suiker verlangt Dat (te veel) suiker schadelijk is voor de gezondheid staat buiten kijf. Ook al ben je er nog zo van doordrongen dat je suiker moet laten staan, dan wil dat nog niet zeggen dat je er ook daadwerkelijk in slaagt om dit te doen. Omdat zoet een smaak is die je in je babytijd heb leren waarderen - bijvoorbeeld door de zoete smaak van moedermelk - is het zo moeilijk om het verlangen ernaar helemaal weg te nemen. “Nee” zeggen tegen suiker is verschrikkelijk moeilijk. Je hebt meer kans dat dit je lukt als je maatregelen treft die vóórkomen dat je lichaam om suiker vraagt.

Inhoud:

Wanneer verlangt je lichaam naar suiker?

Er zijn verschillende oorzaken voor het verlangen van je lichaam naar suiker. Je kunt het ook gewoon een suikerverslaving noemen, want dat is het ook. Door het eten van bepaalde voedingsmiddelen en het erop nahouden van een bepaalde lifestyle, kun je van je suikerverslaving afkomen.

Eet geen enkelvoudige maar meervoudige koolhydraten

Door inname van enkelvoudige koolhydraten schiet je bloedsuikerspiegel de lucht in en krijg je extra energie; de bloedsuikerspiegel daalt daarna echter weer razendsnel. Met andere woorden, na een hoge piek volgt een diep dal, ook wel de “suikerdip” genoemd waardoor je je snel na het innemen van enkelvoudige koolhydraten moe, slap en hongerig voelt. Je bent dan geneigd om naar suikerrijke producten te grijpen om deze suikerdip te boven te komen, waardoor je echter wéér in een suikerdip belandt. Je belandt dan in een vicieuze cirkel.

Voedingsmiddelen die enkelvoudige koolhydraten bevatten - en derhalve je verlangen naar suiker voeden - zijn witte suiker, witte rijst, witte meel, koek, snoep en gebak. Om deze suikerdip en bovengenoemde vicieuze cirkel te voorkómen kun je liever meervoudige koolhydraten eten, die je aantreft in onbewerkt voedsel zoals havermout, volkorenbrood en graanproducten.

Eet meer plantaardige eiwitten, vezels en gezonde vetten

Als je meer eiwitten, vezels en gezonde vetten eet, krijg je automatisch minder suiker binnen. Daarnaast verlagen deze voedingsmiddelen de hoeveelheid suiker in je lichaam, en zorgen ze bovendien voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Gezonde vetten en vezels zitten met name in avocado’s en kokosnoten. Plantaardige eiwitten en gezonde vetten in onder andere amandelen, hazelnoten en walnoten.

Gebruik meer vitamine C-rijke voedingsmiddelen

Vitamine C heeft het vermogen je bloedsuikerspiegel te verlagen. Een te hoge bloedsuikerspiegel veroorzaakt namelijk dorst en vermoeidheid, waardoor je eerder geneigd bent om naar een snelle oplossing in de vorm van suiker te grijpen.
Hoge doses vitamine C tref je aan in bessen (o.a. aardbeien, zwarte bessen, cranberry's), citrusvruchten (o.a. sinaasappels, citroenen, mandarijnen, grapefruit) en groenten.

Zet meer voedsel dat magnesium bevat op het menu

Magnesium draagt bij aan een stabielere bloedsuikerspiegel en stilt je honger sneller. Je hebt bovendien langer een verzadigd gevoel. Omdat je geen honger hebt, zul je ook niet zo gauw naar suiker talen.
Goede bronnen van magnesium zijn onder andere granen als bruine rijst (zilvervliesrijst) en boekweit, bananen en donkergroene bladgroenten.

Zorg voor ontspanning in tijden van veel stress

Door stress kun je meer verlangen naar voeding die veel suiker en vet bevat. Wees hierop bedacht en zorg tijdig voor voldoende ontspanning tijdens stressvolle perioden. Je weet waarschijnlijk zelf wel waar je het beste door ontspant. Of het nu yoga is, het maken van een wandelingetje in het park, een stukje hardlopen, het nemen van een massage of het lezen van een goed boek is, dat is niet van belang.

Het drinken van Ginseng thee helpt wellicht ook

Het drinken van een kopje Ginseng thee op zijn tijd zou voor jou een oplossing kunnen zijn om minder naar suiker te verlangen. Het is in ieder geval het proberen waard, want van Ginseng thee wordt gezegd dat het de bloedsuikerspiegel verlaagt. Het is een thee die al jaren in Azië wordt gedronken voor een betere gezondheid; dus baat het niet, dan schaadt het niet.

Lees verder

© 2015 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Koolhydraten en geraffineerde suikersKoolhydraten en geraffineerde suikersWij hebben voeding nodig om energie of calorieën te leveren aan ons lichaam. De voedingsstoffen die wij in grote hoeveel…
Hersenen: gezonde voeding voor de hersenenHersenen: gezonde voeding voor de hersenenDe basisvoeding voor onze hersenen is glucose. Het is belangrijk om de volgende producten te eten: vers fruit; verse gro…
Suiker en de andere koolhydratenSuiker en de andere koolhydratenSuiker is slecht voor je. Je hoort het zo vaak, dat je er niet meer over nadenkt. Toch is het goed te weten waarom het n…
Suikervrij dieet: Suikervrij etenSuikervrij dieet: Suikervrij etenWanneer u het suikervrij dieet volgt, dient u geen suikers meer te eten. Suiker wordt tegenwoordig naast vet gezien als…
Suiker: de stille sluipmoordenaarSuiker: de stille sluipmoordenaarSuiker is slecht voor de mens. Niet alleen omdat je dik wordt van suiker, maar ook omdat het goede stoffen afbreekt. Min…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay
  • www.au.lifestyle.yahoo.com: Seven ways to reduce sugar
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.thuisarts.nl
  • www.flickr.com: Caro Wallis, A Spoonful Of Sugar
  • www.flickr.com: Amazing Almonds, Almonds - Superfood
  • Auteursrecht van foto zilvervliesrijst: <a href='http://nl.123rf.com/profile_cukmen'> / 123RF Stockfoto</a>
  • Foto: flickr.com: Craig Allen, Strawberry #2 (reworked)

Reageer op het artikel "Voorkom dat je lichaam naar suiker verlangt"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 20-01-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!