InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Suikervrij dieet: Suikervrij eten

Suikervrij dieet: Suikervrij eten

Suikervrij dieet: Suikervrij eten Wanneer u het suikervrij dieet volgt, dient u geen suikers meer te eten. Suiker wordt tegenwoordig naast vet gezien als een van de grootste vijanden van het menselijke lichaam. Door het suikervrije dieet te volgen, kunt u suiker uit de weg gaan.

Suiker, de nieuwe vijand

Bent u een verslaafd aan suiker? Verlangt u naar brood, pasta, sauzen en zoete lekkernijen? Als het antwoord ja is, kan uw gezondheid een tikkende tijdbom zijn. Volgens de wetenschappers was vroeger het vet altijd de vijand van het menselijk lichaam. Tegenwoordig wijzen de wetenschappers ook op de enorme hoeveelheid suiker die we consumeren, wat erg ongezond is. Suiker maakt voedsel lekkerder en geeft ons een boost van energie. Het goede gevoel is echter maar tijdelijk en suiker kan verslavend zijn.

Het is niet alleen de suiker die u in uw thee doet of dat stiekeme chocoladekoekje. Veel alledaagse voedingsmiddelen zitten ook vol met suiker. Vele zogenaamde voedselbronnen met een lage hoeveelheid vet zitten vaak vol met suiker. Daarnaast is suiker verstopt in brood, ontbijtgranen en hartige sauzen.

Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde persoon in Groot-Brittannië ongeveer 700g of 140 theelepels suiker per week verbruikt.

Het suikervrij dieet

De focus van het suikervrij dieet ligt op kwaliteitsvoedsel en het kiezen van goede bronnen van vet, goede bronnen van eiwitten en goede bronnen van koolhydraten.

Het suikervrij dieet hanteert de volgende regels:
  • Regel 1 - Vermijdt toegevoegde suikers.
  • Regel 2 - Vermijdt tarwe.
  • Regel 3 - Vermijdt transvetten en plantaardige oliën.
  • Regel 4 - Vermijdt frisdranken en vruchtensappen.
  • Regel 5 - Eet echte onbewerkte voedingsmiddelen.

Wat mag u dan wel eten? Het is belangrijk om echte onbewerkte voedingsmiddelen te kiezen, die u ook zou kunnen vinden in de natuur. Zoals bijvoorbeeld vlees, vis, eieren, fruit, volvette zuivelproducten, groenten, noten en zaden.

Voorbeelden van maaltijden met vlees voor het suikervrij dieet zijn:

  • Gegrilde steak of kip met gegrilde groenten en een grote rauwkostsalade
  • Gebraden kip met groene bonen, salade en kerrie groenten
  • Gebraden kalkoen met geroosterde eikelpompoen, salade, en gestoomde broccoli
  • Rosbief met tomaten, uien, wortelen en gebakken pompoen (courgette of gele pompoen)
  • Gegrilde zalm en roerbak groenten
  • Gegrilde kipfilet met een Caprese salade, verse erwten en een komkommersalade
  • Bison biefstuk, gebakken champignons, guacamole en een rauwe groente salade met kaneel en chilipoeder

Voorbeelden van maaltijden zonder vlees voor het suikervrij dieet zijn:
  • Griekse yoghurt met amandelen, walnoten en gemalen lijnzaad of met natuurlijk fruit zoals bananen, sinaasappels en aardbeien
  • Roerbak groenten met eieren
  • Linzensoep met een grote salade
  • Gebakken groenten en een gebakken rode aardappel met boter

Probeer het eten van suiker niet in een keer volledig af te schaffen binnen 24 uur. Dat zal waarschijnlijk averechts werken. Volg een geleidelijk proces en probeer per dag uw suiker inname te verminderen. Begin bijvoorbeeld met laten van de suiker in uw koffie of thee.

Stevia als vervanger van suiker

Heeft u toch behoefte aan suiker? Consumeer dan Stevia. Stevia kan tot 300 keer zoeter zijn dan gewone rietsuiker. Stevia verhoogt niet de bloedsuikerspiegel. het bevat geen calorieën of suikers omdat het een kruid is. Het is een kruid uit een plant die groeit in Brazilië en Paraguay.

Lees verder

© 2014 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat doet suiker met je?Wat doet suiker met je?Steeds meer mensen beginnen eraan; suikervrij eten. De supermarkten liggen vol met suikervrije, koolhydraat arme product…
De zoetstof Aspartaam (E951)Mensen zijn echte zoetekauwen, maar proberen daarentegen wel steeds minder suiker te consumeren. In plaats van suiker wo…
Rijst over? Bak (suikervrije) rijstekoekjes!Rijst over? Bak (suikervrije) rijstekoekjes!Rijstekoeken, veel mensen denken dan aan die knapperige witte koeken die je met of zonder beleg kunt eten. Dit recept ga…
De hoeveelheid suiker in zuivel, broodbeleg en gebakDe hoeveelheid suiker in zuivel, broodbeleg en gebakSuiker wordt tegenwoordig steeds meer gezien als een boosdoener. Maar hoeveel suiker zit er nou eigenlijk in zuivel, bro…
Gezond: Gezonde alternatieven voor snoepGezond: Gezonde alternatieven voor snoepHet lastigste bij afvallen lijkt toch het stoppen met snoepen, het tussendoortje tussen de maaltijden of de snack op de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Suikervrij dieet: Suikervrij eten"

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 06-08-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!