InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is komkommer gezond?

Is komkommer gezond?

Is komkommer gezond? Is komkommer gezond? Ja! Komkommers zijn zeer gunstig voor de algehele gezondheid. Komkommers zijn namelijk rijk aan nuttige vitaminen. Daarnaast zijn ze erg goed voor de huid en dragen ze bij aan de functionering van het lichaam.

Artikel Indeling

Voedingswaarde komkommer

Per 100 gram bevatten komkommers gemiddeld 14 kcal, 0,6 gram aan eiwit, 2,2 gram aan koolhydraten en 0,2 gram aan vetten. In komkommers komen de volgende vitaminen voor: A, B1, B2, B6, B11, C.

Waarom zijn komkommers gezond?

Lees hieronder de redenen waarom komkommers nu zo gezond zijn:

Komkommers zijn gezond! / Bron: Stevepb, PixabayKomkommers zijn gezond! / Bron: Stevepb, Pixabay
Komkommers zijn goed voor de huid
Komkommers zijn rijk aan silica. Silica is een component die helpt bij het ontwikkelen van sterk en gezond bindweefsel in de spieren, ligamenten, pezen, kraakbeen en het bot. Artsen adviseren vaak komkommersap vanwege het hoge gehalte aan siliciumdioxide om een gezonde en heldere huid te creëren. Lees verder waarom andere voedingsmiddelen ook goed zijn voor de huid: Olijven, ananassen, avocado's en sinaasappels.

Daarnaast heeft de komkommer een hoog watergehalte. Het is bekend dat vocht de beste vriend is van een gezonde huid, dus waarom niet de hydratatie van de natuur opnemen?

Het komkommerextract wordt vaak gebruikt voor de behandeling van verschillende soorten huidaandoeningen, zoals zonnebrand en zwelling onder de ogen. Ascorbinezuur en cafeïne zuur zijn de twee essentiële componenten in komkommers die waterverlies van het lichaam voorkomen. Dit zijn enkele van de redenen waarom komkommers toegepast worden bij diverse huidproblemen.

Komkommers zijn goed voor de nieren en helpen bij het voorkomen van verstopping

Komkommers zijn een perfecte mix van vezels en water. Daarom helpen komkommers om uw lichaam te beschermen tegen zowel constipatie en nierstenen. Door het drinken van komkommersap, kunt u zowel vezels en water op hetzelfde moment consumeren.

Onderzoek heeft aangetoond dat de meerderheid van de Amerikanen de voorkeur geeft aan een komkommer rijke salade. Zo een salade is namelijk een geweldige manier om uw vezelinname te verhogen. Komkommer is ook een goede bron van vitamine C, silica, kalium en magnesium.

Komkommers hebben een enorme hoeveelheid water die op een natuurlijke manier wordt gezuiverd. Hierdoor heeft het watergehalte van de komkommer een hogere kwaliteit dan gewoon water. De komkommerschil bevat veel vitamine A, dus u zal meer vitamine binnenkrijgen krijgen, als u de komkommer met schil opeet.

Komkommers voor een gezonde werking van het lichaam

Komkommers hebben uitstekende reinigende eigenschappen. Ze helpen het lichaam bij het actief verwijderen van opgehoopte afvalstoffen en gifstoffen. Het is aangetoond dat komkommers een effectieve remedie voor artritis kunnen zijn, omdat komkommers bijdragen aan het verwijderen van het urinezuur.

Komkommers zijn zeer nuttig voor het optimaliseren van de urineblaas, de nieren, de lever en de alvleesklier functies. Komkommersap is samen met wortelsap een effectief voor reumatische aandoeningen, die veroorzaakt zijn door overmatige urinezuur in het lichaam.

Het drinken van komkommersap op een regelmatige basis helpt ook om jicht en eczeem te genezen. Als u met long-of maagproblemen kampt, kunt u ook komkommer toevoegen aan uw dieet. Komkommer bevordert namelijk de flexibiliteit van de spieren.

Het magnesiumgehalte van komkommers zorgt voor een goede doorbloeding en ontspannen zenuwen. Omdat komkommers zo rijk zijn aan mineralen voorkomen ze zelfs: het splijten van de nagels op de vingers en de tenen.

Feiten over komkommers

  • Komkommers waren al bekend bij de oude Egyptenaren, zij maakte drank van gefermenteerde komkommers.
  • Komkommers bestaan voor ongeveer 95 procent uit water.
  • De schil van de komkommer is het meest voedzame deel.

Lees verder

© 2014 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eindeloos variëren met komkommerKomkommer is uit de Nederlandse keuken niet meer weg te denken. Je kunt het in de meest uiteenlopende gerechten verwerke…
Zelfgemaakt broodbeleg met yoghurtMisschien zijn dit geen voor de hand liggende pasta’s voor de boterham, maar toch laat de aangename smaak van het beleg…
Tzatziki: Grieks (bij)gerechtTzatziki is een Grieks traditioneel gerecht. En wordt gemaakt van Griekse yoghurt, knoflook, komkommer, olijfolie en kru…
Gewone broodjes gezondGewone broodjes gezondHet bekende “broodje gezond” is zo alledaags dat we er eigenlijk aan voorbij gaan dat een goed broodje gezond naast lekk…
Thaise spicy viskoekjes Tod Man Plaa met komkommer relishThaise viskoekjes of Tod man pla is een favoriet gerecht in Thailand, maar het staat bijna nergens op het menu in Nederl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Krzys16, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Is komkommer gezond?"

Reactie

De Heij, 25-06-2016 10:06 #1
Fijn artikel! Mijn reeds lang volwassen kinderen plagen me nog steeds met: "Ja… komkommer eten en drinken tegelijk! Hahaa"

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!