InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn dadels gezond?

Zijn dadels gezond?

Zijn dadels gezond? Zijn dadels gezond? Ja! Dadels zijn niet alleen lekker van smaak, maar zijn ook erg gezond. Dadels zijn o.a. goed voor de botten, het hart en de stoelgang. Ook kunnen dadels worden gegeten om een alcoholvergiftiging tegen te gaan. Daarnaast kunnen ze worden gebruikt als energiebooster.

Artikel Indeling

Voedingswaarde dadels

Per 100 gram bevatten dadels gemiddeld 152 kcal, 2,2 gram aan eiwit, 33,0 gram aan koolhydraten en 0,0 gram aan vetten. In dadels komen de volgende vitaminen voor: B1, B2, B6, B11, C.

Waarom zijn dadels gezond

Lees hieronder de redenen waarom dadels nu zo gezond zijn:

Dadels zijn goed voor de botten

De aanzienlijke hoeveelheden mineralen in de dadels maken het een echte "superfood" voor het versterken van de botten en het afweren van pijnlijke en slopende ziekten zoals osteoporose. Dadels bevatten selenium, mangaan, koper en magnesium. Deze stoffen dragen allemaal bij aan een gezonde bot-ontwikkeling en aan de sterkte van botten, met name bij mensen op leeftijd waarvan de botten verzwakken. Dus eet uw dagelijkse portie dadels om een boost te geven aan uw botten!

Dadels voor gewichtstoename

Dadels zouden moeten worden opgenomen als onderdeel van een gezond dieet. Ze bestaan uit suiker, eiwitten en vele essentiële vitaminen. Als dadels worden geconsumeerd in combinatie met komkommerplakken, kunt u uw gewicht houden op een normaal, evenwichtig niveau, in plaats van een te laag niveau.

Een kilo van dadels bevat bijna 3000 calorieën, en de calorieën in dadels zijn voldoende voor de dagelijkse behoefte voor een menselijk lichaam. Natuurlijk moet u niet alleen dadels eten gedurende de dag. Als u dun en slank bent en u wilt uw gewicht verhogen of als u probeert om uw spieren op te bouwen is het aan te raden om dadels te eten!

Dadels als energiebooster

Dadels zijn rijk aan natuurlijke suikers zoals glucose, fructose en sucrose. Daarom zijn ze de perfecte snack voor een onmiddellijke uitbarsting van energie. Veel mensen over de hele wereld gebruiken dadels als een snelle snack in de middag om een inzinking te voorkomen.

Dadels zijn goed voor het hart

Dadels zijn zeer nuttig om uw hart gezond te houden. Dadels zijn namelijk een rijke bron van kalium. Volgens onderzoek draagt kalium bij aan het verminderen van het risico op een beroerte en andere hart gerelateerde aandoeningen. Lees verder waarom andere voedingsmiddelen ook goed zijn voor het hart: Druiven, Olijven, sinaasappels en aardbeien.

Bovendien worden dadels vaak voorgesteld als een gezonde en heerlijke manier om de niveaus van LDL-cholesterol in het lichaam te verlagen. LDL-cholesterol speelt een belangrijke rol bij hartaanvallen, hartziekten en beroertes. Wanneer u twee keer per week dadels consumeert kan dit de algehele gezondheid van het hart drastisch verbeteren.

Dadels tegen alcoholvergiftiging

Dadels worden vaak gebruikt als een remedie voor een alcoholvergiftiging. Dadels bieden een snelle verlichting en hebben een ontnuchterend effect wanneer u het gevoel heeft een ongemakkelijke hoeveelheid alcohol te hebben geconsumeerd.
Ook kunnen dadels de volgende ochtend worden gebruikt om ernstige kater te voorkomen.

Dadels zijn goed voor de stoelgang

Dadels worden vaak gecategoriseerd als laxerend voedsel. Dit is de reden waarom dadels zo vaak worden gegeten door mensen die lijden aan constipatie.

Om de gewenste laxerende werking van dadels te bereiken, kunt u ze het beste 's nachts weken in water en vervolgens in de ochtend, kunt u dan de geweekte dadels opeten. Dadels bevatten hoge niveaus van oplosbare vezels. Deze vezels zijn essentieel voor een gezonde stoelgang en een comfortabele doorgang van voedsel door het darmkanaal.

Lees verder

© 2014 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn dadels?Hoe gezond zijn dadels?De dadel is de vrucht van de dadelpalm en deze groeit in trossen aan de vrouwelijke dadelpalm. De dadel is een steenvruc…
De geneeskracht van dadelsDe geneeskracht van dadelsDadels zijn de perfecte snoepvervanger. Natuurlijk bevatten ze vruchtensuiker, maar dat is nog altijd beter dan door fab…
Tapas hapjes met spekTapas zijn heerlijke kleine hapjes die ook in Nederland steeds bekender worden. In dit artikel vind je recepten voor tap…
De geneeskracht van verse dadelsDe geneeskracht van verse dadelsVerse dadels zijn nog gezonder dan gedroogde dadels. Bovendien smaken ze iets minder zoet want gedroogde dadels zijn bij…
Drie keer snelle tapas met feta/geitenkaasBezoek, een feestje of gewoon lekkere gezellige trek? Deze tapas met kaas zijn goed voor iedere gelegenheid. Ze zijn mak…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zijn dadels gezond?"

Reactie

Mirjam Krieg, 26-08-2019 22:55 #1
Hallo,
heb vaak last van verstopping en hartkloppingen en hoorde dat dadels daar goed voor zijn, klopt dat?
groeten,
mirjam krieg

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 06-08-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!