InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Enkele feiten over superfoods

Enkele feiten over superfoods

Superfoods is een nieuwe benaming voor een categorie voedingsmiddelen die niet alleen een hoge voedingswaarde bezit maar die ook 100% biologisch is en een grote hoeveelheid vitaminen, mineralen en antioxidanten bevat. Door het eten van superfoods zou u fitter worden, meer energie krijgen en ook nog eens kunnen afvallen. Maar is die stelling wel terecht? Welke superfoods bestaan er eigenlijk en wat zeggen de deskundigen over deze voedingsmiddelen? Tot slot kan de vraag gesteld worden wat de voor- en nadelen zijn van sommige superfoods en hoe u het beste kan omgaan met deze nieuwe groep voedingsprodukten.

Wat houdt de naam 'superfoods' in?

Met superfoods worden voedingsmiddelen bedoeld die een hoog gehalte aan goede voedingsstoffen en antioxidanten bezitten. Omdat deze voedingsmiddelen vol zitten met belangrijke voedingsstoffen hebben ze een positieve werking op de gezondheid. Zo kunt u door het eten van superfoods meer energie krijgen, de vetafbraak bevorderen, hart- en vaatziekten voorkomen en huidveroudering verminderen. Het risico van de benaming 'superfoods' is echter dat deze term niet wettelijk gedefinieerd is en dus door iedereen vrijelijk gebruikt mag worden. Het kan dus zijn dat het ene product in veel mindere mate een ‘superfood’ is dan het andere.

Welke voedingsmiddelen zijn superfoods?

Een aantal voorbeelden van voedingsmiddelen die als superfood omschreven worden zijn gojibessen, chiazaad, tarwegrassap, rauwe chocolade en kokosvet. Ook zeewier en algenextracten worden superfoods genoemd.

Gojibessen

Het eten van deze kleine, rode bessen, waarvan er overigens honderden verschillende soorten bestaan, zou niet alleen goed zijn voor de libido, de lever en de nieren maar ook voor het humeur en voor diverse huidaandoeningen. Helaas is hiervan nog niets wetenschappelijk bewezen. Wel is inmiddels duidelijk dat de bessen veel vitaminen, mineralen, aminozuren en antioxidanten bevatten en misschien wel de meest voedzame vruchten op aarde zijn. Een nadeel van deze bessen is dat sommige soorten boven de veilige atropine-norm van 19 ppb (‘parts per billion’) uitkomen en dat nog niet alle stoffen in de gojibes zijn vastgesteld.

Chiazaad

In deze zaden zitten veel vezels en gezonde vetten, onder meer alfa-linoleenzuur wat een gezond omega-3-vet is. Bovendien zitten ze vol mineralen zoals mangaan, calcium en ijzer. Ze zouden het afvalproces bevorderen, de bloedsuikerspiegel normaliseren en de stoelgang verbeteren. De zaden zijn echter zo klein en licht dat ze in grote hoeveelheden gegeten moet worden voordat bovengenoemde voordelen in werking treden. Het wordt afgeraden deze zaden te eten wanneer u medicijnen slikt die bloedverdunning tot gevolg hebben of die tot afdrijving van lichaamsvocht leiden, aangezien de zaden een bloedverdunnende werking hebben en ook diarree tot gevolg kunnen hebben.

Rauwe chocolade

Het is bewezen dat het nuttigen van dit superfood aantoonbare voordelen heeft. Om die reden is het dan ook door de Europese Voedsel- en Warenautoriteit (EFSA) als "gezond" bestempeld . Rauwe chocolade is goed voor de elasticiteit van de bloedvaten doordat er veel flavonolen (antioxidanten) in het voedingsmiddel zitten. Het bewijs van de gunstige werking van chocolade geldt vooral voor de puurdere soorten. Hoe puurder de chocolade, des te beter het effect. Aanbevolen wordt zo’n 10 gram per dag te nuttigen. De verwachting is dat in de toekomst zal blijken dat rauwe chocolade nóg beter voor ons lichaam is dan pure (verwerkte) chocolade, maar dit is nog niet wettenschappelijk bewezen. Een nadeel is dat rauwe chocolade erg duur is.

Het eten van superfoods

Voor superfoods gelden eigenlijk dezelfde richtlijnen als voor alle andere voedingsmiddelen: gebruik ze met mate en in voldoende afwisseling. Geen enkel voedingsmiddel bevat alle voedingsstoffen die het menselijk lichaam nodig heeft, dus ongeacht de positieve werking van deze voedingsmiddelen is het (nog steeds) belangrijk voldoende variatie te creëren binnen uw eetpatroon.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/superfood-een-overzicht
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/superfoods.aspx

Reageer op het artikel "Enkele feiten over superfoods"

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: 31-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!