InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Biologische voeding

Biologische voeding

Er is enig doorzettingsvermogen voor nodig om met biologische producten in de keuken te gaan werken maar als men dat eenmaal onder de knie heeft en men daadwerkelijk ook verschil ervaart, is het alleen maar leuk om deze gezonde variatie uit te proberen. Als men vervolgens beseft hoeveel producten er in de supermarkt eigenlijk te koop zijn waaraan veel te grote hoeveelheden zout en suiker zijn toegevoegd, wat zoals algemeen bekend absoluut niet goed is voor de gezondheid, dan is het alleen maar aan te raden om definitief over te gaan tot het gebruik van biologische producten, eventueel in combinatie met natuurlijke kruiden.

Reform

Over het algemeen wordt vaak gedacht dat biologische producten alleen te koop zijn bij de reformwinkel. Niets is echter minder waar: bij de reguliere supermarkt kan men al vaak onbespoten groenten kopen. Het is zelfs zo dat in veel gevallen de supermarkten rechtstreeks van het land aangeleverd krijgen, waardoor de groenten en het fruit hun oorspronkelijke smaak behouden hebben.

Biologische producten

Omdat biologische producten vaak een iets andere smaak hebben dan de gangbare producten vindt niet iedereen dat even lekker. Als men niet gewend is om biologisch geteelde producten te eten, is het absoluut geen verkeerde zaak om te beginnen met de onbespoten groenten en fruitsoorten die in de schappen van de reguliere supermarkt voorradig zijn. Daar is voldoende keuze te vinden.

Tot de meest onbespoten groeten en fruit behoren bijvoorbeeld asperges, avocado, witte kool, mais, aubergine, grapefruit, kiwi, mango, champignons, uien, papaja, ananas en zoete aardappel. Als u dan toch op deze gezonde manier bezig bent kunt u meteen gebruik maken van pijnboompitten, cashewnoten, walnoten en zonnebloempitten die u ten behoeve van een betere smaak aan allerlei gerechten of salades kan toevoegen. Het grote voordeel is meteen dat u ook geen extra zout of suiker nodig heeft.

Bent u eenmaal gewend aan de zout- en/of suikerloze producten uit de reguliere supermarkt, dan loont het beslist de moeite om eens rond te kijken in de wereld van de reform. U kan ook terecht bij diverse biologische kwekers die langs de weg hun producten te koop aanbieden. Soms organiseren zij een open dag met leuke activiteiten voor de kinderen, wat beslist een goede optie is om deze nieuwe en verrassende wereld eens te ontdekken.

Kruiden

Om de smaak van het eten op natuurlijke wijze te verhogen kan men behalve olijfolie ook gebruik maken van bijvoorbeeld walnotenolie of sesamolie. Naast deze oliën kan men ook verschillende natuurlijke kruiden gebruiken om een bijzondere smaak aan de maaltijd toe te voegen. Kruiden zoals rozemarijn, dragon, karwijzaad en basilicum zijn niet alleen uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik maar hebben ook nog eens een heilzame werking. Rozemarijn, dat een redelijk sterke smaak heeft, is goed voor de doorbloeding. Dragon, dat zich karakteriseert door zijn bijzonder frisse smaak, helpt bij klachten ten gevolge van hypoglykemie (te laag bloedsuikergehalte). Karwijzaad heeft een zachte, anijsachtige smaak en biedt op meerdere gebieden een geneeskrachtige werking. Basilicum tenslotte heeft onder andere een kalmerende en krampstillende werking.

Tot slot

Op grond van deze voordelen zouden alle gangbare kruiden een praktische plek in elke keuken moeten innemen waarbij ieder goed doordacht recept de inspiratie kan vormen voor een nieuwe variatie. Het is daarbij raadzaam om bij de bereiding van de maaltijd geen haast te maken en u vooral te laten door de verschillende geuren binnen de voorraadkast in combinatie met de aanwezige biologische producten.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kennisbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/biologisch.aspx#blok2
  • http://chickslovefood.com/15x-meest-bespotenonbespoten-groenten/

Reageer op het artikel "Biologische voeding"

Infoteur: Kennisbox
Gepubliceerd: 14-08-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!