InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Biologische babyvoeding

Biologische babyvoeding

Biologische babyvoeding Goede voeding is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Voor baby’s en jonge kinderen geldt dit al helemaal, omdat bij hun het spijsverteringskanaal en het immuunsysteem nog volop in ontwikkeling zijn. Biologische babyvoeding stelt de baby of dreumes in veel mindere mate bloot aan potentieel gevaarlijke stoffen dan reguliere voeding, is over het algemeen voedzamer en speelt mogelijk een rol bij de bescherming tegen allergische klachten of bij de goede opbouw van het immuunsysteem (Van den Vijver et al., 2009).

Wat is biologische babyvoeding?

Biologische babyvoeding is voor kinderen van 0 tot 3 jaar bestemde gebruiksklare eet- of drinkwaren, waarvan de ingrediënten op natuurlijke (zonder chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen en kunstmest), milieuvriendelijke en diervriendelijke wijze geproduceerd zijn, en die geen kunstmatige geur, kleur- en smaakstoffen, conserveringsmiddelen of genetisch gemanipuleerde ingrediënten bevatten.

De natuurlijkheid van biologische voeding

Het voordeel van biologische babyvoeding ten opzichte van reguliere babyvoeding, is dat deze voeding op verschillende wijzen ‘natuurlijker’ is.
  • In de biologische landbouw wordt geen gebruik gemaakt van chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen (pesticiden), kunstmest of genetische modificatie.
  • In de biologische veeteelt wordt aan de dieren geen of veel minder hormonen, antibiotica en geneesmiddelen toegediend, wat ten goede komt aan de kwaliteit van het vlees, de door hen geproduceerde melk en eieren.
  • In alle (plantaardige dan wel dierlijke) biologische voedingsmiddelen wordt geen gebruik gemaakt van kunstmatige toevoegingen zoals chemische smaak-, geur- en kleurstoffen en conserveermiddelen.

De voedzaamheid van biologische voeding

Biologische groenten en fruit bevatten meer bioactieve stoffen (zoals antioxidanten) en gemiddeld een hoger gehalte aan vitamine C dan reguliere groenten en fruit. Schadelijke micro-organismen (zoals antibiotica resistente bacteriën) komen minder voor bij biologische vleesproducten en biologische melkproducten bevatten een hoger gehalte aan gezond geachte vetzuren (omega-3 en CLA) dan reguliere melkproducten.

De gezondheidseffecten van biologische voeding

Onderzoek naar de gezondheidseffecten van biologische voeding ten opzichte van reguliere voeding, staat anno 2013 nog in de kinderschoenen. Uit het wel beschikbare onderzoek naar de gezondheidseffecten van biologische voeding zijn aanwijzingen gevonden dat de consumptie van biologische voeding mogelijk een rol speelt bij:
  1. de bescherming tegen allergische klachten of bij de goede opbouw van het immuunsysteem, en
  2. een lager risico op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en kanker.

De kwaliteit van biologische babyvoeding

De kwaliteit van de in de Europese Unie verkrijgbare babyvoeding voldoet aan de hoogste eisen en de productie ervan wordt voortdurend streng gecontroleerd (Warenwetregeling babyvoeding).Voor biologische babyvoeding gelden nog strengere kwaliteitseisen dan voor reguliere babyvoeding. ‘Biologisch’ is namelijk een wettelijk beschermde term. Biologische babyvoeding is herkenbaar aan het biologische keurmerk (of de biologische keurmerken) op de verpakking van het product (Productie en etikettering biologische producten).

Biologische keurmerken

Een biologisch keurmerk is een merk- of herkenningsteken voor een gecontroleerd biologisch product. Biologische keurmerken zijn er in vele soorten en maten. Het sinds januari 2012 verplichte kwaliteitskeurmerk voor alle gecertificeerde Europese bioproducten, is het Europees biologisch keurmerk (herkenbaar aan het EU-logo). Naast het Europese biologische keurmerk mogen nationale of regionale logo’s worden gebruikt. Het Nederlandse kwaliteitskeurmerk voor alle gecertificeerde Europese bioproducten is het EKO-keurmerk. In Nederland wordt de kwaliteit van biologische producten gecontroleerd door Stichting Skal.
© 2013 - 2018 Ljbh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn potjes babyvoeding?Veel ouders vragen zich af of potjes babyvoeding wel gezond zijn. Het grote gemak van babyvoeding in potjes maakt dat he…
Zelfgemaakte babyvoedingZelfgemaakte babyvoedingDe behoefte aan voedingsmiddelen uit borstvoeding kan maar tot een aantal maanden worden voldaan. Daarna ontwikkelen bab…
Babyvoeding: is goedkope flesvoeding goed voor de baby?Babyvoeding: is goedkope flesvoeding goed voor de baby?Wanneer je er voor kiest om je baby flesvoeding te geven wordt je al snel geconfronteerd met verschillende merken voedin…
De beste voeding voor je babyDe beste voeding voor je babyWanneer je een baby verwacht, zul je er al over nadenken hoe je het kindje na de geboorte zal gaan voeden. Je kunt de ke…
Potjesvoeding of verse voedingFabrikanten van babyvoeding worden onderworpen aan strenge controles, want voeding is een van de belangrijkste factoren…
Bronnen en referenties
  • Van den Vijver, L., Hoogenboom, R. en Huber, M. (2009). Voedselkwaliteit, veiligheid en gezondheid van biologische producten. Rapportnr GVV 08, Louis Bolk Instituut.
  • Warenwetregeling babyvoeding
  • EU-verordening voor de productie en de etikettering van biologische producten

Reageer op het artikel "Biologische babyvoeding"

Infoteur: Ljbh
Gepubliceerd: 28-06-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!