InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond zijn potjes babyvoeding?

Hoe gezond zijn potjes babyvoeding?

Veel ouders vragen zich af of potjes babyvoeding wel gezond zijn. Het grote gemak van babyvoeding in potjes maakt dat het een gewild product is. Je kunt het gemakkelijk meenemen en snel opwarmen. De fijne structuur en de eenzijdigheid in smaak zorgt er echter voor dat de smaak ontwikkeling van je kindje achter kan blijven. Zelf koken daarentegen zorgt voor het tegenovergestelde effect. Het kost iets meer tijd, maar je bepaalt zelf wat je maakt en hoe het smaakt.

Zijn potjes babyvoeding gezond?

Er zijn vele soorten potjesvoeding voor baby’s te koop. Maar zijn potjes babyvoeding wel gezond? De critici van babyvoeding in potjes noemen het ook wel kunstvoeding of nepvoeding. Als je kindje toe is aan vast voedsel dan kun je kiezen tussen het zelf klaarmaken of kant en klare potjes babyvoeding kopen. Van zelf koken weet je dat het gezond is, maar zijn potjes babyvoeding ook gezond?

Baby's en vast voedsel

Als je baby de leeftijd van 4 tot 6 maanden heeft bereikt dan mag je voeding geven in een vastere vorm. In het begin probeer je wat fruit en makkelijk verteerbare groenten zoals bijvoorbeeld worteltjes. Als je begint met vast voedsel dan maak je hier altijd puree van. Dit kun je doen met een staafmixer of een keukenmachine. Met de tijd kun je langzaam het voedsel wat grover laten zodat je baby leert kauwen.

Babyvoeding kopen of zelf koken?

Potjes babyvoeding kopen of het voedsel zelf klaarmaken heeft beide voor- en nadelen. De voordelen van potjes babyvoeding zijn:
  • weinig bereidingstijd
  • voor gepureerd
  • afgepaste hoeveelheden
  • gemakkelijk om mee te nemen

De voordelen van zelf bereiden zijn:
  • je weet wat erin zit
  • zelf invloed op de smaak
  • grote variatie in gerechten
  • veel goedkoper dan potjesvoeding

Is potjesvoeding wel gezond?

Potjesvoeding wordt gemaakt in fabrieken. Deze fabrieken moeten voldoen aan allerlei strenge regels om babyvoeding te mogen produceren. De voeding bevat alle benodigde voedingsstoffen die je kindje nodig heeft. Echter, de smaak is vaak eenzijdig en de structuur van babyvoeding is meestal te zacht. Beide hebben een negatieve invloed op de smaak ontwikkeling van je kindje. Het echt leren kennen van allerlei groenten en fruitsoorten kan alleen door het vers aan te bieden. Op die manier leert je kindje zeer gevarieerd eten en leert het alle smaken goed kennen. Je kunt babyvoeding prima afwisselen met zelf koken van een hapje. Zorg er dan wel voor dat je minder vaak potjes geeft en vaker vers voedsel bereid.

Zitten er conserveringsmiddelen en kleurstoffen in?

Volgens de wet mogen er geen conserveringsmiddelen en kleurstoffen worden toegevoegd aan potjes babyvoeding. De productie van potjes babyvoeding wordt streng gecontroleerd zodat alles volgens de regels gaat. Om de potjes langer houdbaar te maken wordt het voedsel gesteriliseerd of gepasteuriseerd.

Is er zout toegevoegd aan babyvoeding?

In de meeste potjes babyvoeding is geen zout toegevoegd. In sommige echter wel, maar dan altijd binnen de daarvoor geldende wettelijke norm. Als je potjes wilt kopen waarin geen zout is toegevoegd, lees dan altijd goed de ingrediënten lijst op het etiket. Als er extra zout in zit dan is dat vermeld op het etiket.

Fruitkaasjes

Fruitkaasjes geef je pas als je kindje 1 jaar is. Fruitkaasjes zijn vaak extra gezoet en bevatten veel extra eiwitten. Extra eiwitten kunnen slecht zijn voor de gezondheid van je kindje. Een te veel aan eiwitten kan zwaarlijvigheid veroorzaken. Ook belasten extra hoeveelheden eiwitten de nieren. Daarnaast kan het extra gezoete slecht zijn voor de tandjes. Je kunt beter zelf een fruithapje bereiden. Dit gaat vrij eenvoudig en kost niet veel tijd. Je zult zien dat je kindje dat heerlijk vindt. Bovendien kun je allerlei soorten fruit aanbieden aan je kindje.
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Babyvoeding bewaarbakjesBabyvoeding bewaarbakjesWaarom zou je speciale babyvoeding bewaarbakjes kopen voor het bewaren van borstvoeding en zelfgemaakte babyvoeding, in…
Potjesvoeding of verse voedingFabrikanten van babyvoeding worden onderworpen aan strenge controles, want voeding is een van de belangrijkste factoren…
Biologische babyvoedingBiologische babyvoedingGoede voeding is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Voor baby’s en jonge kinderen geldt dit al helemaal, o…
Zelfgemaakte babyvoedingZelfgemaakte babyvoedingDe behoefte aan voedingsmiddelen uit borstvoeding kan maar tot een aantal maanden worden voldaan. Daarna ontwikkelen bab…
Voedselvergiftiging: beter voorkomen dan genezenMensen die voedselvergiftiging hebben gehad, weten hoe lastig het kan zijn. Misselijk zijn en last van je maag hebben is…
Bronnen en referenties
  • www.consumentenbond.nl www.keuringsdienst.nl

Reageer op het artikel "Hoe gezond zijn potjes babyvoeding?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 10-02-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!