InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Potjesvoeding of verse voeding

Potjesvoeding of verse voeding

Fabrikanten van babyvoeding worden onderworpen aan strenge controles, want voeding is een van de belangrijkste factoren voor de ontwikkeling van een kind. Potjesvoeding kan wel eens handig zijn en over de kwaliteit hoeft u zich ook geen zorgen te maken. Maar indien u kiest voor babyvoeding uit een potje, moet u wel rekening houden met een aantal elementen.

De kwaliteit van potjesvoeding is behoorlijk

Bij de groenteboer worden steeds de beste groenten gereserveerd voor fabrikanten van babyvoeding. Daardoor zijn de groenten die in het potje terechtkomen, meestal van een nog betere kwaliteit dan de groenten die wij in de supermarkt kopen. In België is het bovendien bij wet verboden om bewaarmiddelen en kleurstoffen toe te voegen en alles wat in het potje zit, moet eveneens duidelijk vermeld staan tussen de ingrediënten.

De potjes bevatten geen bewaarmiddelen

Door de voedingsmiddelen te steriliseren of te pasteuriseren, blijven ze langer houdbaar dan verse gemaakte voeding.

Vijf categories

Babyvoeding wordt op verschillende manieren samengesteld waardoor er tal van combinaties bestaan. De Potjes zijn daardoor opgesplitst in vijf hoofdcategorieën.
  1. fruitpapjes met granen
  2. groentepuree met vis
  3. groentepuree met vlees of kip
  4. maaltijden op basis van deegwaren
  5. papjes op basis van fruit

Praktische voordelen

Natuurlijk bieden de kant en klare potjes enkele praktische voordelen. Ze zijn bijvoorbeeld gemakkelijker klaar te maken dan een klassieke maaltijd, want ze hoeven enkel opgewarmd te worden. Het is dus absoluut een volwaardig alternatief voor de gehaaste ouders, op reis of indien er geen water voor handen is. Potjesvoeding geven aan het kind kan zeker geen kwaad, maar potjesvoeding afwisseling met zelfbereide maaltijden is toch wel aangeraden, want de samenstelling van de voeding is niet altijd afgestemd op de voedingsbehoeften van het kind.

Nadelen

  • Ze bevatten meestal weinig vetten: vet is een belangrijke energiebron en brengt ook essentiële vetzuren in de voeding. Deze vetzuren zijn noodzakelijk voor een goede ontwikkeling van de hersenen en het netvlies.
  • Onvoldoende calorieën: een potje met vlees of vis bevat niet altijd de nodige hoeveelheid calorieën en dit zorgt voor een onevenwichtige voeding.
  • Potjesvoeding is erg fijn van structuur: de fijne structuur van potjesvoeding is makkelijk voor de baby om te slikken maar dit vormt geen tussenstap op weg naar de gewone voeding. Dit bemoeilijkt later het gewoon mee eten met de gezinspot, want een baby dat potjesvoeding gewend is zal achteraf het vaste voedsel met grotere stukjes wel eens kunnen weigeren.
  • Gemengde ingrediënten: in een potje zijn alle ingrediënten vermengd. Het kind kan op deze manier niet uitmaken welke afzonderlijke smaken het graag heeft. Ook het uitzicht is eentonig en minder aantrekkelijk dan de kleurrijke schotel van zijn ouders, broertje of zusje.

Enkele tips

  • Let bij de aankoop goed op het etiket. Daarop moet de vervaldatum staan, de gebruiksaanwijzing en de leeftijd voor wie de maaltijd geschikt is.
  • Controleer of het potje goed dicht is: er moet rond het deksel een plastieken ring zitten en bij het opendraaien van een potje moet u een klik horen. De inhoud van het potje mag niet geconsumeerd worden als er geen klik is.
  • Warm alleen de nodige hoeveelheid op, want restanten uit een opgewarmd potje, mag niet meer geconsumeerd worden. Na het openen kan de rest van het potje maximum 24 uur in de koelkast bewaard worden.
  • U kunt het potje opwarmen in de magnetron, warmwaterbad of in een flessenwarmer, maar u moet dan wel het deksel verwijderen. Indien u kiest voor de magnetron: dek het potje af met een plastiekfolie en prik in de folie enkele gaatjes. Als het potje opgewarmd is moet u de inhoud mengen, dit om de temperatuur gelijk te krijgen. Controleer altijd de temperatuur van de inhoud zodat het kind zich niet verbrand.
  • Als het potje minder vetten bevat kan u een lepel olijfolie toevoegen.
  • Voeg nooit suiker of zout toe aan het potje.
© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn potjes babyvoeding?Veel ouders vragen zich af of potjes babyvoeding wel gezond zijn. Het grote gemak van babyvoeding in potjes maakt dat he…
Zelfgemaakte babyvoedingZelfgemaakte babyvoedingDe behoefte aan voedingsmiddelen uit borstvoeding kan maar tot een aantal maanden worden voldaan. Daarna ontwikkelen bab…
Biologische babyvoedingBiologische babyvoedingGoede voeding is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Voor baby’s en jonge kinderen geldt dit al helemaal, o…
Voedselvergiftiging: beter voorkomen dan genezenMensen die voedselvergiftiging hebben gehad, weten hoe lastig het kan zijn. Misselijk zijn en last van je maag hebben is…
Waarom wachten tot 6 maanden met vaste voeding?Te vroeg starten met vaste voeding kan leiden tot allerlei gezondheidsproblemen. In dit artikel vindt u informatie over…
Bronnen en referenties
  • https://www.nutriciavoorjou.nl/olvarit

Reageer op het artikel "Potjesvoeding of verse voeding"

Reactie

Vera, 02-02-2012 10:42 #1
Hoi,
Ik vraag me af of de nadelen die hier genoemd worden gebaseerd zijn op een wetenschappelijk onderzoek. Graag ontvang ik een reactie.

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!