InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voedselvergiftiging: beter voorkomen dan genezen

Voedselvergiftiging: beter voorkomen dan genezen

Mensen die voedselvergiftiging hebben gehad, weten hoe lastig het kan zijn. Misselijk zijn en last van je maag hebben is een veel voorkomend verschijnsel bij voedselvergiftiging. Ook overgeven en diarree zijn ongewenste symptomen die hierbij horen. Meestal gaat voedselvergiftiging vanzelf over. Je kunt dit proces versnellen door middel van een aantal hulpmiddeltjes toe te passen. Wanneer er niet snel verbetering optreedt, is het noodzakelijk een arts te raadplegen.

Drink voldoende water

Bij voedselvergiftiging is het belangrijk om voldoende water te drinken. Dit komt vooral omdat je door het overgeven en door de diarree meer vocht verliest. Pas dan wel op dat je niet teveel in een keer drinkt. Neem liever kleine slokjes. Als je te snel drinkt, geef je gemakkelijker over, waardoor je het gewonnen vocht weer kwijt bent.

Je moet uiteindelijk zelf experimenteren. Probeer ook warme dranken te drinken in plaats van koude dranken. Zelf geerf ik het advies om veel thee te drinken. Drink dan vooral thee met kruiden die verzachtend werken. De meer bekendere kruiden die verzachtend werken zijn kamille, gember en tijm. Gember is ook verkrijgbaar in gewone wortels. Deze bevatten erg veel vitamine C en versterken daarnaast het verzachtend effect op je lichaam.

Het terug op gang komen

Zodra je een beetje terug op gang begint te komen, kun je beginnen met het eten van lichte maaltijden. Van rijst kun je uitstekende lichte maaltijden maken. Hoewel het niet zo aantrekkelijk klinkt, zijn potjes babyvoeding erg goed na voedselvergiftiging, overgeven of diarree. Babyvoeding is heel mild voor je lichaam en bevat een hoop bouwstoffen en verschillende vitamines. Na een tijdje kun je eventueel ook beginnen met het eten van andere lichte maaltijden, Bijvoorbeeld lichte kippenbouillon met appelmoes.

Beter voorkomen dan genezen

Veel vormen van voedselvergiftiging hadden voorkomen kunnen worden. Het is beter om zoveel mogelijk preventief in te grijpen. Thuis kun je wel voedselvergiftiging voorkomen door de juiste voorzorgmaatregelen te nemen. Hygiëne in de keuken is erg belangrijk.

  • Het is belangrijk dat je vlees altijd goed gaar laat worden.
  • Als je huisdieren hebt, laat deze dieren dan niet in de keuken.
  • Voedsel dat je wilt bewaren, kun je het beste afdekken met een plastieken folie.
  • Was altijd goed je handen voor je begint met het bereiden van voeding
  • Tenslotte, let goed op de houdbaarheidsdatum van voeding.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.foodclick.be/blog/veilig-voedsel-hygi%C3%ABne-in-de-keuken-0

Reageer op het artikel "Voedselvergiftiging: beter voorkomen dan genezen"

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: 21-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!