InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vezels en het positieve effect op onze gezondheid

Vezels en het positieve effect op onze gezondheid

Vezels en het positieve effect op onze gezondheid Vezels is een verzamelnaam voor een aantal stoffen (voornamelijk koolhydraten) die te vinden zijn in celwanden van planten. Het zijn ook belangrijke stoffen in de voeding van de mens. Ze houden onze spijsvertering op gang en voorkomen daarmee veel gezondheidsproblemen. Door het Voedingscentrum wordt dan ook geadviseerd om per dag zo'n 30 tot 40 gram vezels te eten. Lees in dit artikel over de positieve effecten die het eten van vezels te weeg kunnen brengen.

Vezels voor het behouden van een gezond gewicht / Vezels voor een verzadigd gevoel

Vezels leveren ons geen voedingsstoffen en ze kunnen niet worden verteerd in de dunne darm. Wel zorgen ze voor een goede darmwerking. Een aantal vezels nemen water op en zetten zich daardoor uit, wat ons een verzadigd gevoel geeft. Hierdoor zijn we minder geneigd meer te eten, waardoor we ons lichaamsgewicht op pijl kunnen houden. Vezels in ons spijsverteringsstelsel geven ons dus weinig suikers (voedingsstoffen), maar geven ons wel het gevoel 'gevoed' te zijn.

Vezels tegen een verhoogd cholesterolgehalte en hart- en vaatziekten

Een aantal soorten vezels (dus niet vezels in het algemeen) hebben een positief effect op het cholesterolgehalte. Hiermee vermindert ook de kans op hart- en vaatziekten. Voeding met voldoende vezels kan het slechte LDL-cholesterolgehalte met 5 tot 15% laten verminderen. Deze vezels die hiervoor zorgen zijn meestal te vinden in fruit en volkoren graanproducten (van verschillende graansoorten).

Vezels tegen darmproblemen zoals verstopping, aambeien en uitstulpingen van de dikke darmwand

Vezels zorgen ervoor dat de darmen goed in werking zijn en voorkomen daarmee verschillende darmproblemen. Darmproblemen als verstopping, aambeien en uitstulpingen aan de dikke darmwand zullen vermeden worden door het eten van voldoende vezels. Dat vezels helpen tegen darmkanker is helaas een fabeltje gebleken, zoals te lezen is in 'Vezels en darmkanker' op wetenschap24.nl (2005).

Vezels tegen diabetes type 2

Vezels hebben een gunstig effect op de regulatie van glucose in het bloed. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat suikers (koolhydraten) minder snel in het bloed terecht komen en ook langzamer weer verdwijnen, waardoor het aantal bloedsuikergehalte een beetje constanter wordt. Daarbij zijn aanwijzingen voor het voorkomen van diabetes type 2. De vezels die de kans op diabetes type 2 verminderen zijn voornamelijk te vinden in volkoren graanproducten.

Vezels in voeding

Nederlanders eten tussen de 18 en 23 gram vezels per dag. Gemiddeld eten mannen minder vezels dan vrouwen. Dit is minder dan de aanbevolen hoeveelheid van 30 tot 40 gram per dag. Daarom bestaat er ook het advies om twee ons groente, twee stuks fruit, vijf tot zes sneetjes volkorenbrood en twee ons pasta of rijst per dag te eten. Dit zal de aanbevolen hoeveelheid vezels per dag op pijl brengen.

'Bron van vezel' of 'Rijk aan vezel' op het etiket

Op sommige etiketten van verpakkingen staat aangegeven 'Bron van vezel' of 'Rijk aan vezel'. De eisen waar het voedingsmiddel dan aan moet voldoen zijn als volgt:

Bron van vezel 3 gram vezel per 100 gram
1,5 gram vezel per 100 kilocalorieën
Rijk aan vezel 6 gram vezel per 100 gram
3 gram vezel per 100 kilocalorieën

Producten met vezels

Vezels zijn stoffen die voorkomen in de celwanden van planten. Daarom kun je vezels vinden in producten die van oorsprong van een plant afkomstig zijn. Denk aan brood: dit is gemaakt van granen, en natuurlijk groente en fruit. Hier een indicatie van een aantal producten waar vezels in te vinden zijn.

rijstpastavolkoren broodmueslicornflakes
rozijnenaardbeienpopcornontbijtkoekerwten
© 2013 - 2018 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedingsvezels in onze voedingVoedingsvezels in onze voedingVoedingsvezel is een belangrijk bestanddeel van goede voeding. Voedingsvezel is de verzamelnaam voor die delen van plant…
Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?Waarom zijn vezels goed voor de gezondheid? Dat is een vraag die heelwat mensen stellen die bezig zijn met gezonde voedi…
Voordelen van vezelrijk voedselDe voordelen voor de gezondheid van vezelrijk voedsel zijn legio. Het eten van een menu dat rij is aan vezels doet veel…
Longkanker (mesothelioma)Longkanker, in het Engels mesothelioma genoemd, kan een gevolg zijn van blootstelling aan asbest. Wat is asbest precies,…
Bronnen en referenties
  • http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2005/december/Vezels-en-darmkanker.html
  • Voedingscentrum
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Vezels en het positieve effect op onze gezondheid"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 02-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!