InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tien gezonde natuurlijke zoetstoffen, hun voor- en nadelen

Tien gezonde natuurlijke zoetstoffen, hun voor- en nadelen

Tien gezonde natuurlijke zoetstoffen, hun voor- en nadelen Het gebruik van veel suiker kan ziekten als obesitas, diabetes en hartkwalen veroorzaken. Suiker bevat bovendien lege calorieën; dat wil zeggen dat het geen noemenswaardige gezonde voedingsstoffen bevat. Een eetlepel suiker bevat 49 calorieën en 13 gram suiker. Kunstmatige zoetstoffen bevatten geen tot zeer weinig calorieën, maar worden er ook van verdacht ziekten te veroorzaken. Natuurlijke zoetstoffen daarentegen schaden - bij bescheiden gebruik - je gezondheid niet en leveren naast calorieën tevens waardevolle voedingstoffen als vitaminen, mineralen of prebiotica op. Omdat het echter gezonder is om je verslaving aan zoet te overwinnen, verdient het de voorkeur om zo veel mogelijk suikerloos te eten, en slechts bij wijze van uitzondering een natuurlijke zoetstof te gebruiken. Welke natuurlijke zoetstoffen zijn er? En waarin verschillen ze van elkaar?

Inhoud

Natuurlijke zoetstoffen als je behoefte hebt aan zoet

Het is gezonder om het gebruik van tafelsuiker te staken of te beperken. Kunstmatige zoetstoffen worden ervan verdacht ziekten te veroorzaken. Voor de momenten waarop je behoefte hebt aan een zoete smaak, kun je evenwel je toevlucht nemen tot diverse natuurlijke zoetstoffen. Hieronder tref je er een aantal aan.

De yaconplant / Bron: FK, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De yaconplant / Bron: FK, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Yaconsiroop

Yaconsiroop wordt vervaardigd van knol van de yacon, een Peruaanse plant. Het is verkrijgbaar via natuurvoedingswinkels en via internet. Het smaakt ongeveer als een appel; niet voor niets wordt het ook wel “ondergrondse appel genoemd.”
Voedingswaarde: Een eetlepel yaconsiroop bevat 20 calorieën en zeven gram suiker.

Voordelen

  • De heerlijk zoete smaak.
  • De aanwezigheid van zogenaamde prebiotica, onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels, die de groei stimuleren van darmbacteriën die ziekteverwekkende bacteriën afweren. Prebiotica zijn bevorderlijk voor de gezondheid van je darmen.
  • Yaconsiroop heeft een lage glycemische index, dat wil zeggen dat het de bloedsuikerspiegel langzaam laat stijgen.
  • Het lage aantal calorieën.

Nadelen

  • De prijs van Yaconsiroop is aan de hoge kant, en het kan moeilijk verkrijgbaar zijn.
  • Als je er te veel gebruikt, kun je last krijgen van diarree en winderigheid.

Stevia

Stevia is een natuurlijk product dat van een plant wordt gemaakt, de Stevia Rebaudiana. Let er op dat je wel 100% stevia koopt, zonder toevoeging van kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, sacharine en sucralose. Zuivere stevia is verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels en sommige supermarkten.
Voedingswaarde: een eetlepel stevia bevat nul calorieën en nul gram suiker (een eetlepel suiker bevat 49 calorieën en 13 gram suiker).

Voordelen

  • Stevia bevat geen calorieën, wat erg fijn als je op je lijn moet letten.
  • Het is zuinig in het gebruik; je hebt er maar een heel klein beetje van nodig.

Nadelen

  • Stevia bevat nauwelijks vitamines of voedingstoffen. Hiermee is stevia een uitzondering onder de natuurlijke zoetstoffen.
  • Sommige mensen vinden stevia bitter smaken. Als je er een kleine hoeveelheid van gebruikt valt de bitterheid na een tijdje wel mee.

Suikerrietmelasse

Suikerrietmelasse is in Nederland ook wel bekend als Blackstrap molasse; onder deze naam is het ook verkrijgbaar bij een bekende voedings- en gezondheidsketen. Omdat er in feite geen suiker meer in zit, smaakt het een beetje bitter.

Vanwege deze bitterzoete smaak wordt suikerrietmelasse veel toegepast in de (Indische) keuken. Suikerrietmelasse wordt ook wel verwerkt in koekjes, brood, (barbecue)sausjes en in marinades.
Voedingswaarde: Een eetlepel suikerrietmelasse bevat 58 calorieën en 15 gram suiker.

Voordelen

Suikerrietmelasse bevat antioxidanten, calcium, kalium en magnesium. Veel mensen hebben een tekort aan deze mineralen. Het gebruik van suikerriet melasse is een goede manier om een tekort hiervan te voorkomen.

Nadelen

  • Het hangt van je persoonlijke smaak af of je suikerrietmelasse al dan niet lekker vindt. Zoetekauwen zullen suikerrietmelasse wellicht niet als hun favoriete zoetmiddel beschouwen.
  • Vanwege het grote aantal calorieën dient je er spaarzaam gebruik van te maken als je aan de lijn bent.

Honing

Dit natuurlijke zoetmiddel is gezond omdat het antimicrobiële eigenschappen bezit. Dat honing de eigenschap heeft om bacteriën te doden, wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat het voor ongeveer 80 procent uit suiker bestaat; sommige bacteriën zijn niet tegen deze hoge suikerconcentratie bestand.
Voedingswaarde: Een eetlepel honing bevat 64 calorieën en 17 gram suiker.

Voordelen

  • Honing heeft een heerlijk zoete smaak.
  • Als je toch voor zoet kiest, dan zijn de antibacteriële eigenschappen van honing een mooie bijkomstigheid.

Nadelen

Het grote aantal calorieën, het is dus zaak om er niet te kwistig mee om te springen.

Dadels

Deze vruchten van de dadelpalm worden in gedroogde vorm verwerkt in muesli, koeken of gevulde chocoladerepen. Verse dadels kun je tevens gebruiken in shakes, smoothies of gebak.
Voedingswaarde: Een dadel bevat 66 calorieën en 16 gram suiker.

Voordelen

  • Dadels zijn heerlijk zoet.
  • Dadels hebben wat gezonde voedingsstoffen, te weten een beetje magnesium, kalium en 10% vezels.

Nadelen

Een rijpe dadel bestaat voor ongeveer 80 procent aan suiker, dus je dient er geen grote hoeveelheden van te eten.

Agavesiroop

Agavesiroop - ook wel agavenectar genoemd - wordt verkregen van een plant de agave tequilana. Ja zeker, dezelfde plant waarvan ook de alcoholische drank tequila wordt gebrouwen. Agavesiroop kan worden toegevoegd aan allerlei koude en warme dranken; de smaak van agavesiroop gaat ook goed samen met yoghurt, pap en muesli.

Voordelen

  • Agavesiroop is zoeter dan suiker (waardoor je er minder van nodig hebt).
  • Agavesiroop heeft een lagere glycemische index dan suiker.

Nadelen

  • Agavesiroop bestaat voor een overgroot gedeelte uit fructose. Het veelvuldige gebruik van fructose zou tot overgewicht en hartkwalen lijden.
  • Agavestroop is minder geschikt om mee te bakken.

kokosbloemsuiker

Kokosbloesemsuiker, vaak ook kokospalmsuiker of kokossuiker genoemd, wordt gemaakt van de nectar van kokosbloesems. Het lijkt uiterlijk op bruine suiker. Je kunt het door koude of warme dranken roeren, en gebruiken in yoghurt, pap, toetjes, gebak etc.
Voedingswaarde: een eetlepel bevat 45 calorieën en 12 gram suiker.

Voordelen

  • Kokosbloemsuiker heeft een lagere glycemische index dan tafelsuiker; het veroorzaakt dus geen sterke pieken in de bloedsuikerspiegel.
  • Kokosbloemsuiker bevat B-vitaminen en mineralen.
  • Kokosbloemsuiker kan op exact dezelfde wijzen worden toegepast als tafelsuiker, ook in dezelfde hoeveelheden

Nadelen

Het hoge aantal calorieën.

Ahornsuiker

Ahornsuiker is de suiker die gewonnen wordt uit het sap de van suikeresdoorn. Het ziet eruit als tafelsuiker en kan ook op dezelfde manier worden gebruikt. Ahornsuiker is geschikt voor drankjes en gebak. Voedingswaarde: een eetlepel ahorn suiker bevat 33 calorieën en negen gram suiker.

Voordelen

  • Ahornsuiker bevat minder calorieën dan tafelsuiker.
  • Ahornsuiker heeft belangrijke voedingsstoffen als calcium, kalium, ijzer en zink.
  • Je hebt er minder van nodig dan suiker

Gerstemoutstroop

Gerstemoutstroop is gemaakt van ontkiemde gerstekorrels; het bevat maltose, glucose en sucrose. Het is veelzijdig in het gebruik.
Voedingswaarde: 60 calorieën en 8 gram suiker.

Voordelen

  • Gerstemoutstroop heeft een lekkere volle smaak.
  • Gerstemoutstroop bevat een hoge concentratie van antioxidanten

Nadelen

Het heeft toch wel veel calorieën, dus gebruik het met mate.

Diksap

Diksap is een natuurlijke zoetstof die uit geconcentreerd fruit bestaat. Diksap wordt als suikervervanger gebruikt in allerhande zoetwaren als taarten en koek. Appeldiksap leent zich er ook prima voor om - in verdunde vorm - gezonde waterijsjes van te maken.
Als je peuters of kleuters echt geen water willen drinken, kun je hun "foppen" door een heel klein scheutje appeldiksap in hun bekertje water gieten. Door het kleurtje zullen zij aannemen dat ze limonadesiroop drinken. Bouw het af door steeds minder diksap aan het water toe te voegen.

Voordelen

  • Diksap bevat een kleine hoeveelheid vitamine C.
  • Vooral appeldiksap heeft een neutrale smaak.

Nadelen

Diksap bevat veel suiker (o.a. fructose), derhalve ook veel calorieën.

Lees verder

© 2015 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stevia; een gezond alternatief voor suikerStevia; een gezond alternatief voor suikerSteeds vaker is te lezen over de nadelige gevolgen van suiker (verslavend, dikmakend). Gelukkig is er een gezond alterna…
Stevia is een natuurlijke vervanger voor suikerStevia is een natuurlijke vervanger voor suikerStevia duikt steeds meer op als ingrediënt van bepaalde levensmiddelen. Stevia is een natuurlijke en gezonde vervanger v…
Stevia in voedingsmiddelenStevia wordt in Zuid-Amerika al minstens 1500 jaar gebruikt om dranken te zoeten en toch is de introductie ervan in Euro…
Verrassende effecten van SteviaDe meeste mensen hebben wel eens gehoord van Stevia, maar ze zijn niet echt bekend met de effecten van Stevia. Dat Stevi…
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Three-shots, Pixabay
  • www.livestrong.com: The Ultimate Guide to Natural Sweeteners, Kristen Mancinelli MS, RD
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.flickr.com: Rachel, Sweet honey on the spoon
  • www.flickr.com: Artizone, Organic Molasses
  • "Yacon". Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yacon.jpg#mediaviewer/File:Yacon.jpg
  • Afbeelding bron 1: FK, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Tien gezonde natuurlijke zoetstoffen, hun voor- en nadelen"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 20-01-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!