InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is zoetstof gezonder dan suiker?

Is zoetstof gezonder dan suiker?

Is zoetstof gezonder dan suiker? Mensen die minder suiker willen eten voor hun gezondheid of omdat je willen afvallen, vervangen de suiker in hun eten en drinken vaak door zoetstof of zoetjes. Zoetstof klinkt gezonder dan suiker, maar bevat zoetstof echt minder calorieën? Moet je de suiker in je koffie en thee wel vervangen door zoetjes?

Wat zijn zoetstoffen?

Onder zoetstoffen vallen alle stoffen die gebruikt kunnen worden om producten zoet te maken. De zoetstoffen die het meest worden gebruikt als vervanger voor suiker zijn kunstmatige zoetstoffen. Natuurlijke zoetstoffen is een verhaal apart en deze zijn natuurlijk altijd beter voor de gezondheid. Van deze kunstmatige zoetstoffen zijn twee typen:

Polyolen

Polyolen zijn eigenlijk natuurlijke zoetstoffen, maar deze zijn kunstmatig bewerkt. De meeste polyolen worden niet in het lichaam opgenomen, je proeft dus alleen de zoete smaak. Polyolen bevatten minder calorieën dan suiker en sommige polyolen bevatten helemaal geen calorieën. Xylitol, maltitol en sorbitol zijn voorbeelden van polyolen. Overmatig gebruik van polyolen kan een laxerend effect hebben.

Intensieve zoetstoffen

Deze zoetstoffen zijn synthetisch gefabriceerd. Sommige van deze zoetstoffen zijn wel 500 keer zoeter dan gewone suiker. Intensieve zoetstoffen bevatten bijna geen calorieën (veel minder dan suiker dus), ook heb je er maar heel weinig van nodig omdat ze zoveel zoeter zijn dan suiker. Aspartaam, sucralose en cyclamaat zijn voorbeeld van intensieve zoetstoffen.

Nadelen van zoetstoffen

Polyolen worden niet helemaal afgebroken door je lichaam, dit betekent dat de restanten hiervan in je darmen terecht komen. Dit kan voor diarree zorgen. Meestal gebeurt dit pas als je grotere hoeveelheden binnenkrijgt, maar sommige mensen zijn hier gevoeliger voor.

Intensieve zoetstoffen hebben alleen nadelen als je deze in extreme hoeveelheden binnenkrijgt. Omdat de suikerconsumptie en het overgewicht in Nederland steeds hoger wordt, stijgt ook het aantal mensen dat veelvuldig gebruik maakt van intensieve zoetstoffen. Dit kan leiden tot allerlei lichamelijke aandoeningen zoals allergieën en een hoge bloeddruk. Intensieve zoetstoffen zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel sneller stijgt, hierdoor krijg je meer zin in zoete dingen en is de kans groter dat je teveel gaat eten.

Natuurlijke vervanger: Stevia

Tegenwoordig zie je in steeds meer producten in de supermarkt de stof stevia in plaats van suiker. Stevia is een natuurlijke zoetstof die gemaakt is van de bladeren van de stevia rebaudiana struik. Stevia is ongeveer 250 keer zo zoet als suiker. Je hebt er maar een klein beetje van nodig om dezelfde zoete smaak te krijgen als met suiker, en stevia heeft geen nadelige bijwerkingen bij een normale gezondheid. Stevia bevat geen calorieën. Stevia wordt niet opgenomen door het lichaam, dit komt er dus via de ontlasting weer uit. Je darmen zetten een deel van de stevia om in steviol, dit wordt wel opgenomen door het lichaam.

Suiker of zoetstof?

Belangrijk is dat het zowel bij suiker als bij zoetstoffen belangrijk is om deze met mate binnen te krijgen. Qua calorieën kan het vervangen van suiker door zoetstof een heleboel verschil maken, maar als je teveel zoetstof binnenkrijgt heeft dit ook weer nadelige effecten. Omdat je het idee hebt dat je gezonder bezig bent door de zoetstof, zul je sneller geneigd zijn om er meer van in te nemen. Let dus met allebei op en probeer als dat mogelijk is producten aan te schaffen die gezoet zijn met stevia. Nog beter is het gebruik van producten die van zichzelf al zoet zijn. Conclusie: suiker vervangen door zoetjes kan positief werken omdat je minder calorieën krijgt, maar dit alleen gezond als je ook met de zoetjes maat houdt.
© 2015 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
De zoetstof Aspartaam (E951)Mensen zijn echte zoetekauwen, maar proberen daarentegen wel steeds minder suiker te consumeren. In plaats van suiker wo…
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Zelfgemaakte yoghurtdrank met citroen of banaanZelfgemaakte yoghurtdrank met citroen of banaanZelfgemaakte yoghurtdrank is lekker, gezond en goed voor de lijn. Hieronder een aantal variaties, voel je vrij om zelf t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Humusak, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond/21401784/__Zoetstof_of_toch_suiker___.html
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zoetstoffen.aspx

Reageer op het artikel "Is zoetstof gezonder dan suiker?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 27-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!