InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Gevolgen van roken

Gevolgen van roken

Gevolgen van roken Er zijn ontzettend veel mensen die roken. Er zijn echter maar weinig mensen welke weten wat de gevolgen van roken zijn, zowel de lichamelijke gevolgen van roken als de geestelijke gevolgen. Zo heeft roken invloed op de hart- en bloedvaten en kan het kanker veroorzaken. Daarnaast heeft nicotine een stimulerende werking.

Lichamelijke gevolgen van roken

Roken kent diverse lichamelijke gevolgen. Het lichaam bestaat uit diverse subsystemen die onderling met elkaar verbonden zijn en welke allemaal de gevolgen van roken ondervinden. Roken kan dus elk deel van je lichaam schade toebrengen.

Hart- bloedvaten

Wanneer je regelmatig rookt overbelast je je zenuwstelsel en je hart- en bloedvaten. Op het moment dat je een trek van een sigaret neemt vernauwen de kleine slagaderen zich. Wanneer dit herhaaldelijk gebeurt krijg je een verhoogde bloeddruk en neemt de kans op verstoppingen van de slagaderen toe wat ernstige gevolgen met zich mee kan brengen zoals een beroerte.

Er kunnen zich eveneens zogenaamde plaques gaan vormen in de bloedvaten. Dit zijn een soort vettige substanties welke de doorgang van een bloedvat belemmert.

Immuunsysteem

Het menselijk lichaam is de gehele dag bezig met het buitenhouden van vreemde en schadelijke stoffen die de gezondheid van het lichaam in gevaar kunnen brengen. De tijd die het immuunsysteem echter besteed aan het buitenhouden van de schadelijke stoffen in sigaretten en sigaren wordt afgehaald van de tijd die het immuunsysteem aan de echt belangrijke en gevaarlijke stoffen kan besteden. Hierdoor draait je immuunsysteem overuren en worden gevaarlijke stoffen mogelijk niet op tijd herkend waardoor je sneller ziek wordt.

Spijsvertering

Op het moment dat je tabak gebruikt slik je steeds een klein beetje rook en/of tabak en bijbehorende schadelijke stoffen in. Het slijmvlies van de maag en slokdarm wordt daardoor continu blootgesteld aan de schadelijke bestanddelen van tabak. Hierdoor kan het slijmvlies geïrriteerd raken of zelfs gaan ontsteken. De constante blootstelling aan de kankerverwekkende stoffen in tabak kan gemuteerde (kanker)cellen tot gevolg hebben. Ook maagzweren kunnen optreden.

Urinewegstelsel

Bepaalde delen van tabak bereiken via het bloed de nieren, welke het bloed filteren en de afvalstoffen in de urine uitscheiden. Deze urine blijft echter even in de blaas, waar kankerverwekkende stoffen uit rook hun kans kunnen grijpen blaaskanker te veroorzaken.

Geestelijke gevolgen van roken

De meeste mensen merken in eerste instantie de geestelijke gevolgen van roken niet, tot ze proberen te stoppen met roken. De werkzame stof in tabak, nicotine, heeft een stimulerend effect. Het geeft de geest als het ware een boost. Veel mensen die medicijnen gebruiken die de geest wat afvlakken en kalmeren roken daarnaast ook. Waarschijnlijk om de kalmerende werking van de medicijnen wat tegen te gaan middels nicotine.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gevolgen van roken"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 04-04-2010
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!