InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De effecten van het gebruik van tabak

De effecten van het gebruik van tabak

De effecten van tabak zijn desastreus op het lichaam. Vanwege dit feit is het belangrijk dat wanneer je rookt of regelmatig meerookt je bewust bent van de risico's van tabak op je lichaam. Wat zijn de effecten van roken of meeroken op het lichaam?

De effecten van het gebruik van tabak bij de roker zelf

Bij het roken van tabak zullen de longen licht verlamd raken. Er zit in tabak tevens een anti hoestmiddel verwerkt waardoor het lijkt alsof roken minder erg dan het lijkt. Normaal zou men dus gaan hoesten van tabak en zou het lichaam protesteren en aangeven dat het lichaam deze stof niet wenst.

De stoffen van de tabak gaan in je lichaam zitten. Onder andere maakt de teer mensen eerder dood. De teer zorgt er voor dat de luchtwegen niet meer schoongemaakt kunnen worden. De roker moet dan regelmatig erg hoesten om de teer eruit te krijgen. Dat hoesten is onder andere niet goed voor de longblaasjes, en gaan ze van kapot. Als er nog maar weinig van overblijven, krijg je moeite met ademhalen.

De effecten van het gebruik van tabak bij een meeroker

Wanneer je je begeeft in een omgeving waar andere mensen ook roken rook je zelf ook 80% mee. Je ademt dan dezelfde rooklucht binnen. Zo krijg je ook kans op kanker. In rookstoffen zitten namelijk minstens 40 kankerverwekkende stoffen.

Lichamelijke verslaving

Je bent meestal op 2 manieren verslaafd aan roken namelijk;

Lichamelijke verslaving

De nicotine in de sigaret zorgt voor de lichamelijke verslaving in het lichaam. Als het lichaam niet genoeg nicotine binnen krijgt, dan krijgt de roker meestal ontwenningsverschijnselen. Deze ontwenningsverschijnselen zijn bij de meeste mensen verschillend. Een aantal hiervan zijn: concentratieproblemen, slapeloosheid, angstig en nog heel veel andere.

Geestelijke verslaving

Van lichamelijke verslaving is nog relatief goed af te komen maar van de geestelijke verslaving is een stuk lastiger. De geestelijke verslaving heeft niks te maken met de nicotine of andere stoffen uit een sigaret of sigaar. De geestelijke verslaving heeft te maken met het genot van een sigaar of sigaret. De meeste mensen roken op bepaalde momenten, bijvoorbeeld tijdens de pauzes.

Cijfers en percentages

Mensen die roken sterven gemiddeld 10 jaar eerder. De kans dat rokende mensen de 70 halen is maar 50%. Bij de niet-rokers is dat 80%. Niet alleen door het roken gaan mensen dood maar ook door het meeroken.

Hoe er van afblijven?

Je moet durven nee zeggen. Dat is voor veel jongeren moeilijk. Je kan grapjes proberen te verzinnen. Het beste is gewoon NEE te zeggen. Maar je ‘vrienden’ die blijven als het ware druk uitoefenen. Dat heet groepsdruk. Dat is voor jongeren moeilijk om mee om te gaan.

Hoe stoppen?

Er zijn heel veel manieren om te stoppen. Een hele bekende hiervan is het gebruik van Nicotinell dat is kauwgom dat helpt met stoppen van roken. Er wordt naast het feit dat je gestopt bent met roken nog nicotine aangebracht in het lichaam via Nicotinell. Deze aanvoer van nicotine wordt langzaam afgebouwd. Roken naast het gebruik van nicotinell of pleisters is zeer af te raden vanwege een overdosis aan nicotine.
© 2010 - 2019 Knowledge4all, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Roken, nicotine en tabakRoken, nicotine en tabakRoken; steeds minder mensen doen het, maar er is nog steeds een groot deel van de bevolking die graag met regelmaat een…
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
Roken: heel slecht voor de gezondheidRoken: heel slecht voor de gezondheidOngeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel ve…
Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?We kennen de waterpijp vooral van vakantielanden als Turkije of Egypte, maar in de eenentwintigste eeuw is deze vorm van…

Reageer op het artikel "De effecten van het gebruik van tabak"

Reacties

V. Smit, 25-09-2016 20:45 #3
Wat is dit nu voor een rare aanbeveling om Nicotinel te gebruiken om te stoppen met roken? Krijgt men hier betaald om reclame te maken voor dit middel? Heel vreemd en onacceptabel. Het is maar 1 van de vele manieren om te stoppen met roken.

Anna, 30-09-2014 16:50 #2
Ik ben ook een jongere en nee dit is niet vanuit groepsdruk, ooit gedacht aan stress op school stress thuis en gezeur overal? Dat is de reden dat de meeste jongeren roken, dus als alle ouders nou even normaal doen, school niet zoveel huiswerk geeft en de overheid ophoudt met zeuren kunnen wij stoppen! Vooral het feit dat je onder de 18 niks mag halen, dit gebeurd wel en dat weten jullie ook wel. Maar erna luisteren of kijken homaar. Dit heeft geen nut! Dan gebeurd het juist stiekem!

Henk, 17-06-2014 17:43 #1
Ik ben zelf ook een jongere, en ik rook. En in mijn omgeving roken er heel veel mensen. Ik ben niet gaan roken onder groepsdruk, en vele anderen ook niet. Toch blijven volwassenen denken dat iedereen staat te pushen van: Neem een trekje, neem een sigaretje. NEE, dit is 2014, geen 2008. Er zullen wel groepen zijn waar dit gebeurd maar de meeste zijn gewoon bestand tegen groepsdruk.

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 16-07-2010
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!