InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Tips om te stoppen met roken

Tips om te stoppen met roken

Tips om te stoppen met roken Veel mensen willen stoppen met roken, maar lang niet iedereen slaagt erin. Het grootste deel van de rokers gaat uiteindelijk weer roken. Er zijn enkele dingen die u kunt doen om te voorkomen dat u terugvalt. Zo kan het verstandig zijn om vrienden en familie te laten weten dat u stopt met roken. Verder helpt het omgevingen te vermijden waar veel wordt gerookt en vooral de voordelen van het stoppen met roken voor ogen te blijven houden, zoals uw verbeterde gezondheid en geld dat u overhoudt. De grote meerderheid van de mensen die besluit om te stoppen met roken slaagt daar niet in. Vaak is de verleiding van de sigaret toch weer te groot. Vaak komt daarbij dat de discipline niet goed is en dat de betrokken persoon niet goed gebruik maken van hulpmiddelen die kunnen helpen bij het stoppen met roken.

Vertel en familie en vrienden dat je stopt

Een belangrijke tip is om je familie en vrienden te vertellen dat je wilt stoppen met roken. Zij zullen je steunen en zeker in hun aanwezigheid zal je niet snel weer beginnen met roken. Vraag ze ook streng naar je te zijn als je wel weer begint. De sociale druk die dit veroorzaakt kan een belangrijke stimulans zijn om niet meer te gaan roken. Helemaal goed is het als u anderen kunt vinden die ook gaan stoppen met roken. Op die manier kunt u elkaar steunen omdat u weet waar u door heen gaat.

Voordelen

Houd de voordelen voor ogen en bedenk wanneer u de verleiding niet kan weerstaan dat de geneugten van de korte termijn niet opwegen tegen de voordelen van de lange termijn. Enkele voordelen zijn: je leeft langer; je voelt je beter; het is goedkoper; en je ruikt beter.

Stopdatum

Prik een dag waarop u gaat stoppen. Dat kan bijvoorbeeld op uw verjaardag zijn of met oud en nieuw. Verwijder op die dag ook radicaal alle sigaretten. Het kan aan te bevelen zijn in de aanloop naar die dag langzaam al uw sigarettenverbruik af te bouwen, zodat de reactie van het lichaam minder heftig zal zijn, maar ook zodat u mentaal zelf al aan het idee kan wennen.

Cold Turkey

Dit is misschien wel de populaire methode om te stoppen met roken. U maakt bij deze methode geen gebruik van hulpmiddelen zoals nicotinepleisters. Ook bouwt u niets af.U stopt per direct. Het is wel goed voor jezelf uit te zoeken of deze methode bij u past. Bij de ene persoon zal het beter werken dan bij de ander.

Vermijden

Ga niet naar plekken waar u weet dat veel wordt gerookt. Dan zou u makkelijk de verleiding weer kunnen krijgen. Ga als u uitgaat ook niet bij de mensen staan die buiten staan te roken, want meestal zijn dit de momenten waarop mensen - door de invloed van vermoeidheid en/of alcohol weer beginnen met roken. Een andere tip kan zijn om geen geld of pinpas mee te nemen wanneer u naar buiten gaat. Als dat niet kan kunt u er voor kiezen alleen zo veel geld mee te nemen als u denkt nodig te hebben, zodat zelf als u in de verleiding mocht komen, het praktisch niet mogelijk is om sigaretten te open.

Geef niet direct op

Geef niet meteen op wanneer het de eerste keer niet lukt om te stoppen. Het kan erg ontmoedigend werken wanneer u meerdere keren heeft geprobeerd om te stoppen en u toch iedere keer weer terugvalt. Daardoor kan het gevoel ontstaan dat het helemaal niet mogelijk is om te stoppen. Bedenk dat de meeste mensen die wilden stoppen met roken het niet in een keer gelukt is. Er is voor iedereen een tweede kans en de meerderheid van mensen die gestopt is met roken is het ook niet naar de eerste keer gelukt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips om te stoppen met roken"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 04-01-2016
Subrubriek: Verslaving
Special: Roken
Medische informatie…
Schrijf mee!