InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Lichamelijke voordelen als gevolg van het stoppen met roken

Lichamelijke voordelen als gevolg van het stoppen met roken

Lichamelijke voordelen als gevolg van het stoppen met roken Waarom je moet stoppen met roken lijkt heel duidelijk te zijn. Het staat zelfs op elk pakje sigaretten. Het is natuurlijk beter voor je gezondheid. Er zitten echter ook verschillende andere voordelen aan het stoppen met roken. Zo is het bijvoorbeeld veel goedkoper aangezien sigaretten behoorlijk duur zijn vanwege alle accijnzen. Bovendien is het ook een verrijking voor het sociale leven. De schadelijke gevolgen overtuigen toch heel weinig rokers om te stoppen met roken. In de praktijk blijkt de verslaving toch te groot. De voordelen van het stoppen met roken wegen daar uiteindelijk niet tegen op. Maar dat is geen reden om de voordelen niet nog eens goed op een rijtje te zetten, want deze voordelen zijn namelijk snel zichtbaar. Wanneer iemand namelijk stopt met roken zijn de eerste gevolgen al na twintig minuten te merken wanneer de bloeddruk en het hartritme weer terugkeren naar het juiste niveau. Na acht uur is ook iemands zuurstofgehalte weer op het juiste pijl.

Verslaving

Na ruim een dag is ook de koolstofmonoxide uit het lichaam verdwenen. Het lichaam begint dan slijm en andere afvalstoffen gebonden aan het roken van sigaretten te verwijderen. Hierdoor komt het ook dat het lichaam vaak in het begin erg onwennig reageert en dit kan een vervelende reactie geven. Het is dus niet alleen iets psychisch dat er voor zorgt dat de meeste mensen het niet volhouden binnen 24 uur weer beginnen, maar dit komt ook door de onprettige reactie van het lichaam. Vaak hebben de afvalstoffen na drie dagen het lichaam grotendeels verlaten en daarmee verdwijnen de ergste bijwerkingen.

Stoppen met roken

De roker merkt dan ook dat een aantal lichaamsfuncties sterk verbetert. Zo zijn de smaak- en reukzin weer een stuk scherper. Deze zijn vaak het eerst aangetast omdat de rook daar het eerst komt. Na ongeveer 72 uur begint het adem halen ook makkelijker te worden omdat de luchtpijptakken zich verwijderen. Dat zijn de gevolgen op de korte termijn. Maar ook op de langere termijn zijn de gevolgen groot. Na een periode, die ligt tussen de twee en twaalf weken, begint ook de bloedcirculatie weer beter op gang te komen. Dit zorgt ervoor dat het ook weer makkelijker wordt om te bewegen. En na een periode die ligt tussen de drie en negen maanden, beginnen ook de hoest en andere ademhalingsproblemen te verminderen. Afhankelijk van de periode hoe lang u gerookt heeft kan deze verbetering zich nog lange tijd voortzetten.

Financieel

Een laatste goede reden om te stoppen met roken zijn natuurlijk de financiën. De gemiddelde roker geeft per maand 70 euro uit aan sigaretten. Dat is 840 euro in het jaar. Als alle gezondheidsredenen niet genoeg zijn om te stoppen met roken dan zouden de financiële redenen het wel moeten zijn. Ook omdat de overheid in de toekomst de accijnzen op tabak nog meer zal verhogen.

Sociaal leven

Een laatste voordeel is dat het een verbetering zal zijn voor uw sociale leven. Aan iemand die veel rookt is dat te ruiken omdat het in de kleding gaat zitten, maar ook de adem daardoor stinkt. Wie niet rookt zal aantrekkelijker worden voor andere personen, niet alleen voor vrienden, maar ook voor een potentiële relatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips en redenen om te stoppen met rokenTips en redenen om te stoppen met rokenRoken is een ongezonde en dure gewoonte, maar stoppen is niet altijd eenvoudig. Aangezien roken steeds duurder wordt en…
Roken: heel slecht voor de gezondheidRoken: heel slecht voor de gezondheidOngeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel ve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lichamelijke voordelen als gevolg van het stoppen met roken"

Reacties

Bob Schickendantz, 12-06-2013 16:47 #4
45 jaar gerookt, pakje per dag. 2 april 2013 gestopt. Geen hulpmiddelen gebruikt. Ik was het gewoon spuugzat al dat gerook. Mijn vrouw heeft er achteraf wel last van gehad, mijn gerook. Als je er geestelijk klaar voor bent dan is het stoppen redelijk gemakkelijk. Ik kan niet zeggen dat me echt "beter"voel. Maar je weet dat roken slecht is en uiteindelijk moet je eens de tol betalen. Jullie allemaal sterkte gewenst.

Eddy, 25-03-2010 23:53 #3
PS… één van de mooiste lichamelijke voordelen bij stoppen met roken, die HOEST, die vreselijke hoest. Die hoest die zo nutteloos is, omdat het droog is en dus geen reinigings werkzaamheid heeft. Pas als je een doods hoest krijgt, komt er slijm, uit je mond/neus en je heb betraande ogen. Ik heb honderden van die witte pilletjes gekocht, ik heb er nu nog steeds een paar dozen in huis. Afijn, die vreselijke hoest, is voorbij. Van lieverlee ga je hoesten en komt er slijm mee naar buiten, in begin niet veel, maar je weet dat het lichaam aan schoonmaak is begonnen. Pas na een jaar, dus deez maand, kwam het met golven eruit. Is ook het moment dat ademhalen een feest werd. Dus zolang duurde het voordat ik goed kan ademen. Wat een feest. Dit wilde ik ff kwijt… Groet… Eddy

Eddy Wnder, 21-03-2010 13:43 #2
Ik ben nu 70, en ik rookte al bijna 100 jaar. Huh?, kan dat? Het is bij wijze van spreken dus, zoveel en zolang rookte ik. In Jan 2009 vond ik het welletjes, is van de te gekke, ieder 15 min een shaggie, als je nx te doen had dan hé? Ongeveer op 13 Feb 2009, was ik echt "clean" :-). Toen kwamen de lichamelijke "nadelen" bij mij. Ik kreeg ieens bolle wangen. Me ribbenkast verdween. Bij wandelen geen vermoeide benen. Me huid, aardig perkament, verloor zijn perkamentachtige kleur, ik heb soms weer roze wangetjes, nou ja. Als het eten afkoelde, was mijn interesse ervoor verdwenen, liever een sigaret, weetje wel? Nu, omdat het eten erg lekker is, blijf ik eten, lekker. Oh, het is deze winter gebleken, dat ik thuis, goed tegen de kou kan, ik hoefde maar zelden extra kachels aan te steken, heb dus genoeg aand die kachel in Hkamer. Ach weetje? Het lichaam doet meer en wil meer, dan tijdens dat roken, echt! Ik ben geen Rook Guru geworden, iedereen moet zelf weten of tie rookt. Wat ik wel weet, geen ene verbod of andere doem scenario heeft mij met het roken doen stoppen, ik walgde er ineens zelf van, thats why. Waarom so lang gewacht met stoppen? Ik hoorde tot die groep, die steeds zeggen, "Stoppen? Dat lukt me NOOIT" :-) Groet Eddy…

Fred Geers, 10-09-2009 01:16 #1
Ik ben 55 jaar en heb 15 jaar niet gerookt ( 40 jaar dus wel )!
1 sept. 2009 gestopt, zonder hulpmiddelen. Gewoon niet de eerste sigaret pakken.
Het valt me tot nu toe erg mee. En neem van mij aan. ik was een enorme liefhebber van de Weduwe van Nelle
Iedereen succes gewenst en ik weet dat ik er ook nog niet ben, maarrrr… volhouden

Fred Geers

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Subrubriek: Verslaving
Special: Roken
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!