InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > HSP, ofwel: 'Hooggevoelige kinderen'

HSP, ofwel: 'Hooggevoelige kinderen'

HSP, ofwel: 'Hooggevoelige kinderen' Nieuwetijdskinderen, HSP ofwel Hooggevoelige kinderen. Vanaf 1990 worden er eigenlijk doorlopend hooggevoelige kinderen geboren. Zoals hierboven vermeld zijn er verschillende benamingen voor, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Maar, niet iedere ouder is zich ervan bewust een hooggevoelig kind te hebben en dat kan voor problemen zorgen. Niet alleen thuis maar zeker ook op school. Heel veel problemen zouden kunnen worden opgelost als men hier meer kennis over zou hebben.

Wat betekend eigenlijk Hooggevoelig zijn?

Een Hooggevoelig Kind voelt, hoort en ervaart alles 10x zo sterk als een gewoon kind. Geluiden om het kind heen zoals op school bijvoorbeeld komen dus veel krachtiger bij het kind binnen, Een hooggevoelig kind kenmerkt zich daardoor ook nog wel eens als het kind met problemen op school. De school neemt contact op met de ouder of bij een schoolgesprek komt naar voren dat het kind 'agressief' zou zijn of juist 'passief', want het kind kan op twee manieren reageren op al die 'herrie' aan zijn hoofd. Soms zijn de geluiden zó enorm en komt het van alle kanten zó bij het kind binnen dat het kind ontplóft! En dan wordt al snel gezegd: 'Het kind is onhandelbaar en agressief'. Maar dit heeft een oorzaak. Of...het kind sluit zich helemaal af óf er lijkt niets meer bij hem of haar binnen te komen. Het kind sluit zich volledig af van al die omgevingsgeluiden, dat kan ook. Hoge en Lage tonen kan het kind vóelen terwijl een minder gevoelige dit niet eens hoort.

Bijscholing zou goed zijn voor leerkrachten omtrent hooggevoeligheid

De leraren en leraressen zijn nog niet bekend met het fenomeen hooggevoeligheid. Nog bij lange niet, en de oorzaak van het 'vreemde' gedrag van het kind wordt dus al snel op de verkeerde plaats gezocht. Observaties van het kind in de klas, onderzoeken, gesprekken worden gevoerd en voor u het weet heeft het kind een 'stempel' gekregen. En het kind is zich daar dus ook heel erg van bewust, want het vóelt dus ook alles 10x zo sterk aan en kruipt nog dieper in zijn schulp of, wordt nóg moeilijker handelbaar. Gesprekken tussen ouders en leerkrachten vinden plaats en het kind is er vaak bij aanwezig of ziet het gebeuren en denkt: 'Het zal wel weer over mij gaan, ik zal wel weer iets niet goed heb gedaan. Er ís iets mis met mij'. Maar dat ís niet zo. Er ís niet mis met dit kind! Ze begrijpen het gewoon niet goed. En wie machteloos is, wordt boos of passief. Veel kinderen worden boos en moeilijk in hun gedrag zodat de ouders soms niet meer weten wat te doen met het gedrag van hun kind. Soms zijn de ouders, of één ouder ook hooggevoelig. Maar wéten ze dit ook van zichzelf? Een hooggevoelig kind heeft een heel andere begeleiding nodig dan een minder gevoelig kind.

Agressief en onhandelbaar of stil en teruggetrokken?

In veel gevallen uit het kind zich op een agressieve manier. Ze zijn op school geweest en hebben daar allerlei prikkelingen opgedaan die ze niet kwijt kunnen. Het hoopt zich allemaal op en éénmaal thuis komt het er allemaal uit. De ouders zien alleen maar een brutaal en lastig kind thuiskomen, waar u helemaal niets goed bij kunt doen. En die reageren daar natuurlijk op waardoor de ellende compleet is. Aan de andere kant kan het zijn dat het kind heel stil word en teruggetrokken in zijn eigen wereld waar het veilig is. En als het kind dit gedrag ook toepast op school in de klas komt dan ook niet alle informatie binnen, wat zich op den duur weer gaat uiten in een achterstand of achteruitgang van de leerprestaties. Het kind sluit zich af, en er komt niets meer binnen, het slaat niets meer op en soms is het zelfs zo erg dat het na allerlei schoolonderzoeken en gesprekken over en weer het predicaat opgelegd krijgt van: 'Autistische aanverwantschap'. Terwijl het dat dus helemaal niet is. Het zijn de prikkels waar het kind gewoon teveel van krijgt en het kent geen andere weg dan zich terug te trekken in zijn eigen veilige wereldje.

Het kind is zó gevoelig voor prikkels. Het weet er gewoon geen weg mee

Het kind is gewoon super gevoelig, en als het dan helemaal vól zit het met al die prikkels die van alle kanten op hem of haar zijn afgekomen. Al die geluiden, al die emoties, al die indrukken dan wordt het gewoon teveel op een gegeven moment.
Een hoog gevoelig kind heeft een gevoel van veiligheid nodig. Het moet zich kunnen terugtrekken waar het rust en stilte kan vinden als het overprikkeld is. Hoog gevoelige kinderen leven vanuit gevoel, ze krijgen een overschot aan prikkels binnen, dit kan zich uiten doordat ze zich afzonderen, angstig, agressief of zelfs ziek kunnen worden.

Soms wordt het kind op school gepest omdat het anders is dan de anderen. Een vraag op school in de klas waarop een direct antwoord moet komen lukt ze niet. Het hoog gevoelige kind moet eerst over de vraag nadenken. Als het kind overprikkeld is kan dat zich uiten in agressiviteit of juist in heel teruggetrokken zijn in de eigen wereld. Als het kind meegaat naar bijvoorbeeld een verjaardag kan het zijn dat het zich terugtrekt bij binnenkomst, vaak is de ruimte klein en is het een drukte van mensen die daar al aanwezig zijn. Deze zorgen op die manier voor zoveel prikkels doormiddel van geluiden, energieën en stemmingen die daar aanwezig zijn dat het kind helemaal niet mee naar binnen wil. Het komt allemaal ineens op hem af. Hooggevoelige kinderen en ook volwassenen hebben vaak een haarscherpe intuïtie. Ze voelen heel sterk gevoelens en stemmingen aan en voelen het gelijk als er tegen ze gelogen wordt.

Hoe gaat men nu het best om met een Hooggevoelig kind?

Zorg voor een begripvol en liefdevol thuisfront waar het kind veiligheid en geborgenheid ervaart. Maar, geef ook structuur want 'Weten waar je aan toe bent' is heel belangrijk. Geen plotselinge uitstapjes of vakanties die spontaan worden ondernomen want daar raakt het kind helemaal van in de stress. Bespreek grote veranderingen van te voren zodat het kind zich daar op kan voorbereiden. Zeker als het over een woningomgeving gaat of over het veranderen van school. Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over hooggevoeligheid zodat u uw kind beter kunt begrijpen en/of opvangen en ook op de hoogte bent van hoe de beste benadering is. Als u denkt dat uw kind gevoelig is, breng dit dan over aan de leraar of lerares op school want zo kunnen problemen tijdig opgevangen en geconstateerd worden. Hooggevoelige kinderen zijn ook graag in de natuur. Ze zijn onderzoekend, willen alles weten en wéten ook zelf vaak veel. Ze kunnen soms met uitspraken aankomen waarvan je denkt: 'waar komt dát nu vandaan?' Ze hebben vaak een wijsheid van vele levens bij zich.

Doorzie het gedrag van uw kind.

Is uw kind onhandelbaar, brutaal en dwars? Bedenk dan dat dit een oorzaak heeft. Net uit school? Misschien overprikkelt, door al die drukte, geluiden, beelden. Misschien was het teveel. Zorg dan voor rust en begrip. Des te beter zal het kind zich ontwikkelen met een sterk gevoel van eigenwaarde. Met als gevolg: een gelukkig leven!

Is mijn kind Hooggevoelig? De test

  • Een hooggevoelig kind ruikt alles, voelt alles heel goed aan, hóórt alles
  • Gebruikt best moeilijke woorden voor zijn of haar leeftijd
  • Schrikt snel
  • Slaapt niet goed
  • Is zeer intuïtief
  • Heeft veel moeite met veranderingen
  • Presteert het beste als er geen vreemden om hem/haar heen zijn.
  • Is een perfectionist
  • Voelt het verdriet van anderen aan
  • Kan slecht tegen drukke omgeving, ruimtes
  • Beleeft alles heel intens
  • Is heel gevoelig voor pijn
  • Is nieuwsgierig, stelt veel vragen

Tenslotte:

Herkent u uw kind in deze lijst? Ga dan op onderzoek uit. Ga googlen en doe kennis op. Uw kind én uw gezin zullen hier veel baadt bij hebben.
Gerelateerde artikelen
HoogsensitiviteitEen HSP (Highly Sensitive Person) is iemand die gevoeliger is voor indrukken dan de meeste mensen. Deze mensen zijn vaak…
Hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderenHooggevoeligheid of hoogsensitiviteit bij kinderen maakt vaak dat de kinderen het erg moeilijk hebben. Het woord hoogsen…
Hoogsensitief en hoogbegaafdHoogsensitief en hoogbegaafdEr lijkt een verband te zijn tussen hoogsensitief en hoogbegaafdheid. Is dit verband er werkelijk en zo ja, waar moet je…
De beelddenker,de hooggevoelige en alle draadloze techniekenDe beelddenker,de hooggevoelige en alle draadloze techniekenHooggevoelige mensen zijn zich extreem bewust van hun omgeving. Ze zijn alert op de kleine dingen en zien deze ook. De k…
Is mijn kind hooggevoelig of heeft het ADHD of ADD?Is mijn kind hooggevoelig of heeft het ADHD of ADD?Soms is het overduidelijk dat het kind hooggevoelig is. Soms is het voor de ouders en begeleiders een groot raadsel wat…
Bronnen en referenties
  • www.bewustleven.info

Reageer op het artikel "HSP, ofwel: 'Hooggevoelige kinderen'"

Reacties

Ralph, 17-12-2016 10:53 #3
Ik herken mijzelf volkomen in dit verhaal van toen ik nog een kind was. Opgroeien was dan ook niet makkelijk voor mij rondom ruzieënde ouders, talloze therapieën, en het in tal van benauwde situaties te komen (onder meer aanranding en bijna ontvoering). Het woordje Nee horen was heel normaal aangezien geld een groot probleem was in onze familie en mijn moeder met een man ging die niks van ons moest weten, terwijl mijn vader maar jammerend in zijn bed lag te mopperen op mijn moeder en die vent. Ik heb lang met problemen gelopen waar ik nu nog steeds tegen vecht. Nu een eigen gezin en een dochter die ook trekjes heeft. Echter kan het ook iets anders zijn waar mijn dochter mee loopt. Iig hoef je met een hooggevoelig kind niet teveel rekenening houden want dat doet je baas ook niet, en dat doen de meeste mensen naar mijn ervaring toch niet. En een opvoeding waar alles wordt gedaan wat je wilt is naar mijn mening niet goed voor een mens. Wat ik heb meegemaakt is totaal niet goed, maar alles doen wat zij of hij wilt is wellicht nog slechter.

Maria, 15-07-2015 16:33 #2
Hoi Jeffrey, ik herken onze dochter van 4 helemaal in je verhaal. Ben benieuwd hoe het nu gaat en wat je allemaal aan hulp hebt gevonden.

Jeffrey, 30-11-2013 10:51 #1
Wij hebben een meisje van 4 jaar en wij wisten eigenlijk al vrij vroeg dat ze hooggevoelig is. We hebben daar eigenlijk altijd vrij goed mee om kunnen gaan, altijd goed proberen uit te leggen wat we op een dag zouden gaan doen en benoemen waar je mee bezig bent. Bij de woede aanvallen die ze heeft probeerden we altijd rustig te blijven en rustig op haar in te praten. Echter zijn deze woede aanvallen steeds heftiger aan het worden en gebeurd dat vaak als ze het woordje "nee" te horen krijgt en dus haar zin niet krijgt.
Ze kan van het 1 op andere moment volledig uit haar stekker gaan en het volgende moment als een blad aan een boom omslaan en doen alsof er nooit iets aan de hand is geweest. Ik vind het af en toe wel lijken alsof ze een meerdere persoonlijkheid heeft.
Sinds de geboorte van onze 2e dochter is onze nachtrust sterk verminderd (gemiddeld 15 x eruit) en dat zorgt er ook voor dat we veel minder van onze oudste dochter kunnen hebben en ook van elkaar, wat dat betreft zitten we steeds meer in een neerwaartse spiraal en merken we dat we ook steeds minder positief om kunnen gaan met de hoogsensitiviteit van ons oudste kind, waar dan waarschijnlijk ook de heftigere woedaanvalllen vandaan zullen komen.

Denk dat we redelijk goed kunnen relativeren waar de problemen liggen, nu willen we er alleen nog op de goed manier mee om kunnen gaan.
Daarom zou ik dan ook graag willen weten of iemand zichzelf hier ook in herkent en of u bepaalde methodes of evt. Instanties aan kunt bevelen die de juiste hulp kunnen bieden.

We willen heel graag uit deze negatieve spiraal komen.

Mvg, Jeffrey

Infoteur: Yoan
Gepubliceerd: 04-01-2012
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!