InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijke middelen tegen hooikoorts

Natuurlijke middelen tegen hooikoorts

Natuurlijke middelen tegen hooikoorts Hooikoorts is een allergische ontsteking van de neusholtes. Het komt vooral voor in het najaar en de herfst wanneer er veel pollen en stof aanwezig zijn. Wanneer dit wordt ingeademd door mensen met een gevoelig immuunsysteem kan er hooikoorts ontstaan. De symptomen zijn niezen, verstopte neus, lopende neus, waterige ogen, etc. Gelukkig zijn er veel natuurlijke middelen tegen hooikoorts voorhanden.

Hooikoorts symptomen

  • Niezen
  • Lopende neus
  • Verstopte neus
  • Verstopte oren
  • Waterige ogen
  • Rode ogen
  • Jeukende neus, oren, ogen, huid en/of keelholte
  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid

Natuurlijke middelen tegen hooikoorts

De meeste hooikoorts patiënten nemen medicatie van zodra de herfst begint. Nochtans is het nemen van medicijnen niet noodzakelijk om hooikoorts te verhelpen. Natuurlijke middelen hebben geen nevenwerkingen op je gezondheid en doen de symptomen van hooikoorts op slechts enkele dagen verdwijnen. Blijven de symptomen ondanks het toepassen van deze natuurlijke tips toch aanhouden, dan moet je onmiddellijk de hulp van een arts inroepen.

Kamille

Kamille is één van de beste natuurlijke middelen om hooikoorts te verhelpen. Het drinken van minimum drie kopjes kamillethee per dag is in veel gevallen voldoende om hooikoorts te voorkomen en de symtomen van hooikoorts te doen verdwijnen. Naast kamillethee kan je ook gebruik maken van kamille-olie. Deze olie kan je in de huid masseren, maar je kan ze ook gebruiken om te inhaleren.

Gorgelen met zout water

Doe twee soeplepels zout in een glas water en gebruik dit middeltje om mee te gorgelen. Dit is ideaal om een door hooikoorts veroorzaakte pijnlijke keel mee te verzachten.

Eucalyptus

Houd je hoofd boven een kom kokend water waaraan je enkele druppels eucalyptusolie hebt toegevoegd. Dit vermindert de hooikoorts symptomen.

Hooikoorts voorkomen

Evenwichtige voeding

Met een gezond immuunsystem kom je al een heel eind in je strijd tegen hooikoorts. Een gezonde, evenwichtige voeding is daarom van essentiëel belang. Eet veel groenten en fruit en opteer voor eiwitten van kwaliteit. Suiker, zout, bloem en zuivelproducten kan je beter vermijden. Drink minstens anderhalve liter water en kruidenthee per dag.

Meer pollen in de lucht

Zowel in de vroege ochtend als in de late avond zijn er beduidend meer pollen in de lucht. Probeer tijdens deze periodes niet naar buiten te komen en laat op deze momenten ook de ramen en deuren zoveel mogelijk dicht.

Roken en rokers vermijden

Stop met roken en blijf ook zoveel mogelijk uit de buurt van rokerige ruimtes. Sigarettenrook kan immers een allergische reactie te weeg brengen en zal de symptomen van hooikoorts in bijna alle gevallen verergeren.

Stof

Ook stof kan allergieën veroorzaken en de symptomen van hooikoorts erger maken. Je woning moet dus ten allen tijde perfect gekuist zijn. Ook het airconditioningsysteem moet geregeld gereinigd worden.

Huisdieren

Ook huisdieren kunnen pollen mee binnen brengen en zo hooikoorts veroorzaken. Door je huisdieren verschillende keren per week te borstelen en een bad te geven, kan je veel problemen voorkomen. Het is echter een mythe dat mensen met een allergie niet met huisdieren kunnen samenleven. Met een goede hygiëne kom je al een heel eind.
Gerelateerde artikelen
Hooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoortsHooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische reactie van de slijmvliezen van neus en ogen op stuifmeel (pollen) van grassen, struiken o…
Last van hooikoorts? Slik een levende pissebed!Last van hooikoorts? Slik een levende pissebed!Een grote groep mensen heeft jaarlijks, met name in de lente en de zomer, last van hooikoorts. Hooikoorts kan erg vervel…
Hooikoorts: jeukende ogenHooikoorts: jeukende ogenHooikoorts is er in vele soorten en maten. Ook heeft niet iedereen dezelfde soort hooikoorts. De ene heeft last van een…
Wat is hooikoorts en wat kan je er aan doen?Wat is hooikoorts en wat kan je er aan doen?Hooikoorts is een veel voorkomende allergie die behoorlijk storend kan zijn. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de mat…
Het beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatieHet beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatieWat is het beste medicijn bij hooikoorts? Omdat in Nederland zo veel mensen last hebben van hooikoorts zijn er veel midd…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Natuurlijke middelen tegen hooikoorts"

Reacties

Cher, 21-06-2016 23:04 #5
Klopt Nick. En in sommige periodes heb ik het erg heftig. Veel middelen geprobeerd en sommige werken helemaal niet, of kort of soms wat langer. Gebruik nu een een tinctuur Vitaxyn. Vooralsnog minder klachten. Hopelijk blijft dat. Las eerder iets over kwarteleieren en misschien is dat ook wel een idee. In erg heftige periodes combineer ik ook middelen. Blijft zoeken helaas.

Nick, 13-06-2015 18:19 #4
@van Leek/Teeling Hooikooirts begint voor velen al in december/januari wanneer de bomen hun pollen uitzaaien. Ik begin dus idd in de herfst met meds. De lente en zomer is voor mij de fijne periode waar ik geen last heb van mn hooikoorts. In de maanden december tm april heb ik er juist weer wel last van

Rob Verhoek, 09-05-2015 18:11 #3
Een hoop loos geklets op deze site. Ik heb gemiddeld 1x per 10 dagen last van alle symptomen tegelijk die hierboven worden besproken. Kan alleen maar in het donker in bed gaan liggen en wachten tot het over gaat.
En er helpt geen enkel middel tegen. Chemische middelen is alleen maar rotzooi waarbij er ook nog eens allemaal bijwerkingen zijn waardoor het middel nog erger is dan de kwaal. Homeopatische behandeling; nauwelijks resultaat.

José van Leek, 12-03-2015 14:12 #2
Even inhakend op de reactie van L.Teeling en het beginnen met medicatie. Ik gebruik Pollenax dat je een paar weken of een maand vóór het voorjaar kan beginnen te nemen. Het is een natuurlijk middel met kruiden. Resultaten zijn goed. Gorgelen met zout heb ik ook gedaan maar deed bij mij weinig. Ik merkte dat het vaker wassen/ spoelen van mijn haar mij minder klachten geeft. Ik plaats ook horren voor de ramen.

L. Teeling, 05-07-2014 10:05 #1
Het betreft het stukje natuurlijke middelen tegen hooikoorts.

De meeste hooikoorts patiënten nemen medicatie zodra de herfst begint.
Naar mijn mening moet dat zijn; zodra het voorjaar begint.

Ook het stukje gorgelen met zout; lijkt mij een beetje erg veel om 2 soeplepels zout in een glas water te doen.
2 theelepels lijkt mij beter.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 26-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!