InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijke remedies tegen zonnebrand

Natuurlijke remedies tegen zonnebrand

Natuurlijke remedies tegen zonnebrand De symptomen van zonnebrand verschijnen enkele uren na blootstelling aan de zon. Ze hebben verschillende dagen tot soms zelfs verschillende weken nodig om helemaal te verdwijnen. Zonnebrand is ook de oorzaak van droge huid, rimpels, levervlekken en huidkanker. In zeldzame gevallen kan een overdaad aan UV-stralen zelfs levensbedreigend zijn. Hier volgen enkele natuurlijke remedies om zonnebrand te behandelen en te voorkomen.

Natuurlijke remedies tegen zonnebrand

Melk

Melk is één van de beste natuurlijke remedies tegen zonnebrand. Week een doek in melk en leg de natte doek vervolgens op je verbrande huid om jeuk en pijn te verminderen.

Lavendel

Breng enkele druppels essentiële olie van lavendel op de zonnebrand aan. Dit vermindert zowel pijn als jeuk.

Vitamine E

Elke crème of olie die vitamine E bevat is efficiënt om jeuk na zonnebrand te verminderen.

Ijs

Wikkel enkele ijsblokjes in een handdoek en leg dit op de zonnebrand om pijn natuurlijk te behandelen. Laat de ijsblokjes wel niet te lang op dezelfde plaats liggen, want de extreme koude kan de huid beschadigen.

Koude theezakjes

Wil je de huidverkleuringen die door de zonnebrand werden veroorzaakt opnieuw verwijderen? Leg dan enkele koude theezakjes op het verbrande gebied.

Water

Drink voldoende water als je last hebt van zonnebrand. De hitte onttrekt immers vocht uit de huid en die tekorten moeten via het drinken van water terug aangevuld worden.

Yoghurt, kurkuma en gerst

Maak een mengeling van yoghurt, kurkuma en gerst en breng deze zelfgemaakte zalf op je zonnebrand aan.

Komkommer

Snij een komkommer in schijfjes en leg deze op je verbrande huid. De zonnebrand zal hier snel minder door worden. Bovendien zal de komkommer het vochtgebrek in de huid terug aanvullen. In plaats van een komkommer, kan je ook een rauwe aardappel gebruiken.

Appelazijn

Giet een scheutje appelazijn bij het badwater en ga hier twintig minuten in liggen om de symptomen van zonnebrand te behandelen en de huid sneller te genezen. In plaats van appelazijn mag je ook gewone azijn gebruiken.

Tomaten en karnemelk

Meng één deel tomatensap met zes delen karnemelk of botermelk. Breng dit ruim aan op de zonnebrand en was het na dertig minuten terug af.

Olijfolie en appelazijn

Meng één deel olijfolie met één deel appelazijn en breng dit op je zonnebrand aan. Laat één uur lang intrekken en was daarna terug af.

Bloem, melk, olijfolie, honing en eieren

Maak een mengeling van gerstebloem, melk, olijfolie, honing en rauw ei. Meng goed en breng aan op de verbrande huid.

Sla

Kook enkele blaadjes sla in een beetje water. Laat afkoelen. Drenk vervolgens enkele wattenbolletjes in deze natuurlijke remedie en dep hiermee over de brandwonden.

Blaren

Heeft je zonnebrand ook blaren veroorzaakt. Prik deze dan niet open. Ze bevatten immers een vloeistof die je huid van nature beschermen.

Zonnebrand voorkomen

Voorkomen blijft nog altijd beter dan genezen. Tot slot dus nog enkele tips om zonnebrand te voorkomen:

Zonnecrème

Gebruik dagelijks een zonnecrème met een beschermingsfactor van minimum twintig, ook als er geen zon is. Breng de crème een half uur voor het naar buiten gaan aan en herhaal om de twee uur indien het buiten erg zonnig is. Zonnecrème moet je zelfs nog vaker aanbrengen als je veel zweet of net in het water bent gegaan.

Cosmetica met lanoline

Vermijd cosmetica met lanoline alvorens in de zon te gaan. Lanoline vergroot immers de kans op zonnebrand.

Zon vermijden

Vermijd de zon tussen 10 uur 's morgens en 4 uur 's namiddags. Tijdens deze periode zijn de zonnestralen immers het sterkst. Probeer buitenactiviteiten zoveel mogelijk op andere tijdstippen te plaatsen. Moet je toch buiten zijn, zoek dan de schaduw op.

Kleren, hoed en zonnebril

Kleren zijn nog altijd het beste om je huid tegen zonnebrand te beschermen.Eventueel kan je ook een hoed of pet aandoen om de huid van je gezicht te beschermen. Kleren laten zonnestralen echter nog wel gedeeltelijk door, dus een goede zonnecrème blijft noodzakelijk. Draag ook altijd een zonnebril als je de zon ingaat. Kies een zonnebril die 99% tot 100% van alle UV-stralen tegenhoudt.
Gerelateerde artikelen
UVstraling - wat is het?Naast het licht dat wij kunnen waarnemen, straalt de zon ook een ander licht uit; ultraviolet licht, voor ons niet met h…
Zonnebrand, hoe te behandelenHet gebeurt iedereen wel eens een keertje, zonnebrand. Erg vervelend en meestal ook pijnlijk. Vooral kinderen verbranden…
Zonnebrand ... oppassen!Zonnebrand ... oppassen!De zon schijnt fel en in de zon of schaduw is het belangrijk te smeren. Het voorkomt een hoop pijn en gedoe. Wat gebeurt…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Natuurlijke remedies tegen zonnebrand"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 26-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!