InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Eenvoudige middeltjes tegen zonnebrand

Eenvoudige middeltjes tegen zonnebrand

Wanneer je een dag aan zee geniet van de zon verlies je al snel de tijd uit het oog waardoor je lichaam gedurende een lange tijd wordt blootgesteld aan de zon. Eenmaal thuis aangekomen zullen de eerste symptomen van zonnebrand merkbaar worden zoals een rode jeukende huis welke gepaard gaat met pijn en een gevoel van warmte. Hoewel de meeste mensen hier niet veel aandacht aan zullen schenken is het toch een reden voor bezorgdheid. Herhaaldelijke zonnebrand kan immers leiden tot huidkanker en vroegtijdige huidveroudering. Niettegenstaande is het ook een vervelende toestand vanwege de pijn. Gelukkige bestaan er enkele eenvoudige remedies om de pijn te verlichten en je te verlossen van zonnebrand.

Gevaren en symptomen van ernstige zonnebrand

Ongeacht de voorzorgsmaatregelen die je neemt om je huid te beschermen tegen de zon, zonnebrand is een alom bekend fenomeen waar iedere zonnebader wel eens mee te kampen heeft. Ook al kennen we de gevaren, de noodzaak van het regelmatig gebruik van zonnebrandolie en het vermijden van zon tijdens de spitsuren, op een zomers dag is een rode kreeftenhuid niet ver zoek.

Gelukkig bestaan er handige hulpmiddelen om je te ontdoen van zonnebrand en pijn zoals het regelmatig koelen van de huid. Daarnaast is het van vitaal belang om te weten wanneer medische hulp noodzakelijk is. Ernstige zonnebrand kan immers leiden tot een zonnesteek, zonneslag, zon vergiftiging, tweede- en derdegraads brandwonden, vroegtijdige huidveroudering en zelfs huidkanker.

Wanneer volgende symptomen zich voordoen is medische hulp vereist:

  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • blaarvorming
  • duizeligheid
  • flauwte
  • ernstige zonnebrand
  • paarse vlekken op de huid
  • huiduitslag
  • zwelling
  • koorts
  • rillingen
  • verbrande oogleden
  • ernstige pijn

Remedies

Bad of douche

Het is essentieel om bij zonnebrand de huid terug te voorzien van water. Daarom raden dermatologen aan om regelmatig een bad of douche te nemen met koud of lauw water wanneer je last hebt van zonnebrand. Let wel op dat warm en heet water de huid meer zal irriteren en het genezingsproces dus zal vertragen.

Honing

Honing is door zijn vochtinbrengende werking een ideale natuurlijke remedie tegen zonnebrand. Honing zorgt er namelijk voor dat het vocht in de huid blijft, wat essentieel is bij zonnebrand. Bovendien heeft het antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen. Smeer de honing rechtstreeks op de huid of breng deze aan op een gaas dat vervolgend op de huid wordt aangebracht.

Groene thee

Groene thee bevat Looizuur en theobromine welke een pijnstillende werking hebben en de warmte wegneemt waardoor de huid tot rust kan komen.
  • Voeg zes tot acht theezakjes toe aan het badwater
  • Maak een sterke thee met vijf tot zes theezakjes en laat het afkoelen in de koelkast. Dompel vervolgens een handdoek in de koude thee en breng deze aan op de zonnebrand. Vervang de handdoek wanneer deze warm wordt.
  • Giet de afgekoelde thee in een spray en besprenkel de aangetaste huid hiermee.
  • Maak ijsblokjes van de thee en breng deze aan op de huid.

Rauwe aardappelen

Het zetmeel uit aardappelen zal de warmte uit de aangetaste huid trekken.
  • Houd de rauwe aardappel gedurende een lange tijd tegen de zonnebrand
  • Haal de rauwe aardappelen door de blender en vang het sap op. Breng dit sap vervolgend aan op de zonnebrand.
  • Komkommer
  • Gebruik schijven of pulp van de gekoelde komkommer rechtstreeks op de huid
  • Meng geraspte of gepureerde komkommer met een beetje melk. Dompel compressen in deze mengeling en breng ze aan op de huid.
  • Was je gezicht met komkommerwater voor extra verkoeling.

Havermout

Havermout voorkomt dat de huid vervelt en reguleert daarnaast het vochtgehalte van de huid.
  • Voeg havermout toe aan het badwater
  • Maak compressen met havermout en breng deze gedurende vijftien minuten aan op de huid. Verwijder ze vervolgend met behulp van koud water.

Andere hulpmiddelen

  • melk
  • water aangelengd met lavendel- of pepermuntolie
  • aloë vera
  • olie met vitamine E

Zonnebrand voorkomen

  • Beperk blootstelling aan de zon.
  • Om de schadelijke effecten van de zon zoveel mogelijk te beperken kan je jezelf het best beschermen door het dragen van een zonnebril, hoed en kleding met lange mouwen bij langdurige blootstelling aan de zon.
  • Gebruik steeds beschermende zonnebrandolie met een gemiddelde of hoge factor afhankelijk van het huidtype. Herneem dit proces om de vier uur.
Gerelateerde artikelen
Zonnesteek of zonneslag door zonnebankZonnesteek of zonneslag door zonnebankEen zonnesteek of zonneslag hebben beiden nagenoeg dezelfde symptomen zoals hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid. Oo…
Zonnebrand ... oppassen!Zonnebrand ... oppassen!De zon schijnt fel en in de zon of schaduw is het belangrijk te smeren. Het voorkomt een hoop pijn en gedoe. Wat gebeurt…
Schadelijke effecten van zonlichtSchadelijke effecten van zonlichtZonnebaden is een plezierige bezigheid welke je lichaam ontspant en tegelijkertijd van een bruin kleurtje voorziet. Je d…
Huidreacties op de zonWat gebeurt er eigenlijk als we ons blootstellen aan de zon? Zonlicht bevat allerlei soorten straling die je niet alleen…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Bronnen en referenties
  • http://www.avogel.be/blog/natuurlijk-en-gezond/natuurlijke-middeltjes-tegen-zonnebrand/
  • http://www.americorpscontest.org/skin-irritationpp-strong--How-to-Use-strongpul.html

Reageer op het artikel "Eenvoudige middeltjes tegen zonnebrand"

Infoteur: Robin990
Gepubliceerd: 07-05-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!