InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoorts

Hooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoorts

Hooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoorts Hooikoorts is een allergische reactie van de slijmvliezen van neus en ogen op stuifmeel (pollen) van grassen, struiken of bomen. Het ontstaat in de leeftijd van 15 tot 25 jaar. Hoewel het niet te genezen is, kun je er wel wat tegen doen om de klachten te verminderen.

Symptomen hooikoorts

De hooikoortsklachten treden op in het hooikoortsseizoen, dat in februari begint en in september eindigt. Dit is het seizoen waarin de planten en bomen tot bloei komen. Het stuifmeel van grassen, maar ook de pollen van bomen (wilg, berk) en planten (hazelaar) en onkruid kunnen klachten veroorzaken.

Hoe erg de klachten zijn, hangt af van verschillende factoren, zoals de bloeitijd van het gewas, het weer (bij droog weer zijn er meer pollen), en de grootte van de stuifmeelkorrel. De moeilijkste periode voor mensen met hooikoorts, zijn de maanden mei, juni en juli, omdat het gras dan bloeit.

De belangrijkste klachten van hooikoorts, zijn de volgende:
  • Neusklachten. Een steeds erger wordende verkoudheid. Het neusslijmvlies zwelt op en er kunnen onbedwingbare niesbuien ontstaan. Omdat de afvoer naar de neus vaak verstopt raakt, kan er een vol gevoel ontstaan in het hoofd, dat gepaard gaat met hoofdpijn.
  • Oogklachten. De ogen jeuken en voelen branderig aan. Het oogwit is rood en men is overgevoelig voor licht.
  • Mond keel en longklachten. Voorbeelden zijn een droge, irriterende hoest en kortademigheid.

Omgaan met hooikoorts

Op het platteland zijn er vijf keer zoveel pollen aanwezig als in de stad. Vak na een regenbui is de concentratie van pollen het laagst. Dit is dus het beste moment om naar buiten te gaan en bijvoorbeeld te sporten of te wandelen. Ook s morgens vroeg is de hoeveelheid stuifmeel in de lucht nog beperkt.

Stuifmeel kan ook in je huis terecht komen. Daarom is het verstandig om met horren ramen en deuren af te sluiten. Regelmatig stofzuigen is ook belangrijk.

Geneesmiddelen hooikoorts

Bij de meeste mensen met hooikoorts, verminderen de klachten na ongeveer tien jaar. Hooikoorts gaat echter nooit helemaal over. De klachten kunnen wel bestreden worden met middelen. Overleg altijd met je huisarts, want er kunnen bijverschijnselen optreden.

Middelen tegen hooikoorts zijn de volgende:
  • Antihistaminica. Deze gaan de ziekteverschijnselen tegen.
  • Allerstop tabletten. De tabletten beschermen 24 uur tegen allergieklachten. De klachten verdwijnen binnen een uur.
  • Neusspray. Dit is aan te raden als je vooral last hebt van niesbuien en een verstopte neus en in mindere mate van de andere genoemde klachten. Als de hooikoorts erg hevig is, kun je ook een extra sterke variant gebruiken.
  • Oogdruppels. Oogdruppels brengen een beschermend laagje aan, waardoor er geen verschijnselen van hooikoorts optreden die te maken hebben met de ogen.
Je kunt de geneesmiddelen prima in combinatie gebruiken. Als je bijvoorbeeld zowel last hebt van je ogen als van je neus, kun je neusspray en oogdruppels gebruiken.

Tips bij hooikoorts

  • Houd elke dag de pollenverwachting in de gaten. Bij zonnig en droog weer zijn er meer pollen in de lucht.
  • Begin op tijd met het nemen van middelen die hooikoorts tegengaan. Dit geldt in het bijzonder voor scholieren en studenten, omdat die geen hooikoortsklachten kunnen gebruiken bij het leren en maken van tentamens en examens.
  • Houd de slaapkamer pollenvrij, door je haar regelmatig te borstelen en te wassen. Doe je kleding gelijk in de was als die in aanraking geweest is met pollen.
  • Was het beddengoed regelmatig.
  • Gebruik een zonnebril om je ogen te beschermen.
  • Vakantie. Probeer de vakantiebestemming af te stemmen op je hooikoortsklachten. Ga liever naar de zee of naar de bergen, want op het platteland is de pollenconcentratie het hoogst.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middelen tegen hooikoortsNatuurlijke middelen tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische ontsteking van de neusholtes. Het komt vooral voor in het najaar en de herfst wanneer er v…
Hooikoorts; van oorzaak tot behandelingHooikoorts; van oorzaak tot behandelingDe lente komt er weer aan. Voor velen zal dit weer fijn zijn, eindelijk wat warmer en beter weer, maar voor heel wat Ned…
Hoe hooikoorts verminderen?Hoe hooikoorts verminderen?Ieder jaar hebben veel mensen in de lente en zomer last van hooikoorts. Hooikoorts is natuurlijk erg vervelend, dus is h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoorts"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 08-07-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!