InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Symptomen van Hooikoorts: wat te doen en behandeling

Symptomen van Hooikoorts: wat te doen en behandeling

Symptomen van Hooikoorts: wat te doen en behandeling Symptomen hooikoorts - oftewel overgevoeligheid voor pollen. Wat zijn de klachten, symptomen en behandeling van hooikoorts. Symptomen zijn bijv: een verstopte neus en jeuk in de ogen. De hooikoorts periode is van februari tot oktober. Hooikoorts ontstaat door pollen in de lucht die afkomstig zijn van struiken, grassen of bloemen die in de bloei zijn. Doordat deze in je slijmvlies terecht komen kan er een allergische reactie ontstaan. Veel Nederlanders hebben hier last van. Het hooikoortsweerbericht kan je in de gaten houden om eventueel medicijnen te nemen tegen de hooikoorts allergie.

Wat is hooikoorts en hoe ontstaat het?

Hooikoorts ontstaat wanneer de natuur weer tot bloei komt. In de tijd wanneer gras, struiken en bomen bloeien, komen pollen in de lucht terecht. Hooikoorts is een allergische reactie op deze pollen die dus afkomstig zijn van bijvoorbeeld bomen, struiken of grassen. De slijmvliezen van de neus en de ogen hebben het meeste last van hooikoorts. De naam hooikoorts is in het verleden ontstaan, men dacht dat de gezondheidsklachten ontstonden in de hooitijd, hierdoor hebben ze deze allergie de naam hooikoorts gegeven. Veel mensen in Nederland hebben last van deze vooral voorjaarse allergie. Uit een onderzoek is gebleken dat één op de zes mensen last heeft van hooikoorts. De hooikoorts periode begint al vanaf februari. De allergie is niet te genezen, wel zijn er voorzorgsmaatregelen die tegen de hooikoorts getroffen kan worden.

Oplossingen om hooikoorts te voorkomen of de symptomen te verminderen + behandeling

Bij bijvoorbeeld een chocolade allergie kan je dit simpel ontwijken door het niet te eten. Bij hooikoorts is dit moeilijker, omdat de stof in de lucht zit. Wel kan men een aantal dingen doen om de allergie te verminderen. Deze maatregelen kan je nemen als je last krijgt van hooikoorts symptomen of wanneer je weet dat het hooikoorts seizoen begonnen is.
  • In de buitenlucht is het verstandig om een zonnebril te dragen, hiermee bescherm je de ogen tegen pollen
  • Wasgoed binnen laten drogen, buiten vangt het wasgoed pollen op
  • Ga niet op vakantie op het platteland, kies liever voor een bestemming aan zee of in de bergen
  • Probeer zo min mogelijk in de natuur te gaan picknicken in het voorjaar, de kans op allergie is dan groot
  • Houd ramen en deuren gesloten op warme dagen waarbij er veel wind staat. De pollen kunnen dan gemakkelijk in huis komen

Wat zijn de symptomen van hooikoorts?

Wanneer je een hooikoorts allergie hebt, ontstaan in de maanden februari tot oktober een aantal symptomen. Als je de volgende dingen bij jezelf herkend is de kans groot dat je last hebt van hooikoorts. Overigens is het hebben van hooikoorts niet dodelijk. De hooikoorts symptomen zijn:
  • Een loopneus waardoor je even later een verstopte neus krijgt
  • Er kan een kriebelhoest ontstaan
  • Regelmatig moeten niezen
  • Jeukende ogen
  • Rode ogen
  • Moeheid

Wanneer je last hebt van hooikoorts kan je de tips opvolgen van het kopje ''Symptomen verminderen'' wat hierboven geschreven staat.

Wanneer begint de hooikoorts periode / pollenkalender

De hooikoorts periode

De hooikoorts periode begon vroeger altijd laat in het jaar. Doordat het klimaat in Nederland steeds warmer word begint de hooikoorts periode al in het voorjaar. De maanden waarop de pollen in de lucht zitten is van februari tot oktober. Tijdens deze periode kunnen diverse symptomen ontstaan, waarschijnlijk komt dat door de hooikoorts. De hooikoorts is niet te genezen, wel kan men voorzorgsmaatregelen nemen.

Pollenkalender

De pollenkalander geeft goed weer wanneer de bloei is van het soort boom, gras of struik. Tijdens de bloei van deze soorten kunnen er pollen (stuifmeel) in de lucht komen die voor overgevoeligheid kunnen zorgen. De pollenkalender loopt van februari tot oktober.

Bomen, grassen, struikenBloeit in de maand
Hazelaarfebruari, maart
Elsfebruari tot mei
Taxusfebruari tot juni
Cipresfebruari tot juni
Lepmaart, april
Populiermaart tot mei
Esfebruari tot mei
Berkapril tot juni
Wilgmaart tot juni
Grassenapril tot oktober

Als je vooral een allergie hebt voor soorten gras krijg je de symptomen pas vanaf april. In de periode van april tot oktober komt het gras tot bloeien.

Hooikoorts weerbericht

Het hooikoorts weerbericht geeft de mate weer waarin je last heb van de allergie hooikoorts in diverse periodes. De hoeveelheid waarin je hiervan last hebt ligt aan de weersomstandigheden in Nederland. Windrichting, neerslag, windkracht en temperatuur spelen hierbij een belangrijke rol. Doormiddel van een hooikoortsweerbericht kan je voorzorgsmaatregelen nemen en eventueel medicijnen nemen tegen de hooikoorts. Op de website van weeronline.nl vindt je een uitgebreid hooikoortsweerbericht. die vanaf mart dagelijks geupdate wordt. Op deze website kan je ook zien van welke boom de hooikoortspollen vandaan komen. Vanaf januari en februari is de allergie door pollen van de Els en Hazelaar al mogelijk.
© 2010 - 2017 Simplylife, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doenHooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doenVoor de meeste mensen is het voor jaar iets vrolijks. Jonge diertjes, nieuw groen, bloeiende planten en bloemen en noem…
Natuurlijke middelen tegen hooikoortsNatuurlijke middelen tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische ontsteking van de neusholtes. Het komt vooral voor in het najaar en de herfst wanneer er v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Symptomen van Hooikoorts: wat te doen en behandeling"

Reacties

Leah, 23-03-2012 20:11 #2
Ik woon op een boerderij en heb heel erg last van hooikoorts ogen neus hoesten een zeer hoofd. Al drie soorten medicatiemgehad plus inhalers en neusspray. Weet iemand iets natuurlijks wat wel helpt heeft iemand er ervaring mee? Alvast bedankt!

Esmeeamy (infoteur), 26-05-2011 20:37 #1
Ik heb ook rode vlekken in mijn gezicht die een beetje lijken op schaafwonden. Kan dit ook een reactie zijn op hooikoorts allergie?

Infoteur: Simplylife
Laatste update: 12-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!