InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat kun je doen tegen een overactieve blaas?

Wat kun je doen tegen een overactieve blaas?

Wat kun je doen tegen een overactieve blaas? Mensen met een overactieve blaas kunnen ernstige beperkingen ervaren in het dagelijks leven. Wat kun je doen tegen een overactieve blaas?

Last van een overactieve blaas

Wanneer je last hebt van een overactieve blaas, kan dit vervelende gevolgen hebben voor je dagelijkse bezigheden. Doordat je vaak moet plassen is er altijd de noodzaak een toilet in de buurt te hebben. Mensen met een overactieve blaas kunnen in een sociaal isolement terecht komen, doordat zij problemen ondervinden bij zaken zoals reizen, werken, dagjes uit, avondjes stappen, sex etc. 's-Nachts kan men uit de slaap worden gehouden doordat men diverse malen per nacht het bed uit moet om te plassen. Buiten het vaak moeten plassen komt urineverlies ook voor, op momenten dat men niet op tijd bij een toilet kan komen.

Wanneer je last hebt van een overactieve blaas is het in de eerste plaats belangrijk dat je hier open over kunt praten. Praat met je huisarts over je lichamelijke probleem en hoe groot de impact is die dit op je leven heeft. Vaak zijn mensen bang op naar de huisarts te stappen uit schaamte. Maar dit is niet nodig, de huisarts is er juist om je probleem te verhelpen.
De huisarts kan medicijnen voorschrijven die ervoor zorgen dat de blaas rustiger wordt. Hierdoor hoef je niet meer zo vaak naar het toilet en wordt de kans op ongelukjes veel kleiner.

Wat kun je zelf nog doen om een overactieve blaas te verhelpen?

Naast de medicijnen die je van de huisarts krijgt (deze moet je echt gaan aanvragen bij de huisarts en gaan gebruiken), kun je ook nog zelf een aantal dingen doen die de werking van de blaas kunnen helpen herstellen.
  • Ga na wat je allemaal drinkt: alcohol en cafeine kunnen de blaasfunctie erg ontregelen. Drink daarnaast voldoende water. Met een overactieve blaas heb je wellicht de neiging zo weinig mogelijk te drinken en al helemaal geen water, maar water bevordert juist een regelmatige werking van de blaas. Ook cranberrysap is erg gezond voor de blaas.
  • Misschien drink je juist heel veel, per dag heb je niet meer dan anderhalve tot twee liter vocht nodig. Heel veel drinken zorgt ervoor dat je erg vaak moet plassen.
  • Kijk naar je voeding: gezonde darmen en organen zorgen voor een goede blaasfunctie. Gezond eten zorgt voor gezonde darmen en organen. Let erop dat je vezelrijke producten eet zoals volkorenbrood, groenten en fruit.
  • Train je blaas: je kunt je blaas trainen door je bekkenbodem te versterken. Dit doe je door wanneer je moet plassen op de WC telkens je plas te laten lopen en weer te stoppen, weer laten lopen en weer laten stoppen. Dit noemt men ook wel het zogenaamde stippeltjesplassen. Wanneer de bekkenbodemspieren te slap zijn kan het moeilijker zijn om je plas op te houden. Sterke bekkenbodemspieren zorgen voor een goede blaasfunctie.

Wanneer naar de dokter?

Ga altijd naar de dokter, wanneer je vaak moet plassen of last van urineverlies hebt. Een overactieve blaas kan goed behandeld worden, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Wanneer je bijvoorbeeld veel moet plassen doordat je erg veel drinkt of wanneer je vaak dorst hebt, dan kan dit ook wijzen op diabetes. Alleen de huisarts kan onderzoeken en uitvinden wat er echt aan de hand is.
Gerelateerde artikelen
Overactieve blaasOveractieve blaasOngeveer 8% van de Nederlanders heeft last van een overactieve blaas. Een overactieve blaas kan je dagelijkse leven ontz…
Een overactieve blaas: wat kun je er aan doen?Een overactieve blaas: wat kun je er aan doen?Het lijkt misschien een klein probleem, maar toch hebben meer dan 1 miljoen mannen en vrouwen in Nederland hier last van…
Over het bekkenbodemOver het bekkenbodemHeb je moeite met naar de wc gaan of ga je juist gemakkelijk of heb je problemen met seks? dan is de kans groot dat je b…
Oorzaken urineverlies en wat kun je eraan doen?Oorzaken urineverlies en wat kun je eraan doen?Er zijn veel vrouwen die last hebben van ongewild urineverlies. Er rust ook nog een taboe op waardoor sommigen er jarenl…
Urine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie is een kwaal, die vaak op latere leeftijd een rol gaat spelen. Het komt vooral bij vrouwen voor. Uri…

Reageer op het artikel "Wat kun je doen tegen een overactieve blaas?"

Reacties

S. Visser, 08-07-2017 09:26 #3
Gaarne een methode om een overactieve blaas te normaliseren.

Gjwilts, 12-05-2016 10:43 #2
1. In verband met vochtophoping vooral rond mijn enkels heb ik via de huisarts furosemide als vochtafdrijvings medicijn gekregen.
2. Gevolg is dat ik zeer vaak - soms om de 5 minuten - moet plassen. Een overactieve blaas zeg ik als leek.
3.Wat kan ik hier tegen doen?

Bedankt voor Uw aandacht.
Geert Jan Wilts

F. Benhaddou, 30-07-2014 09:25 #1
Zolang ik mij kan heugen al een over actieve blaas. Nu na de zwangerschap van mijn tweede zoontje is dit verdriedubbeld! Vaak plaasen en veel plassen :-((

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 16-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!