InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Overactieve blaas

Overactieve blaas

Overactieve blaas Ongeveer 8% van de Nederlanders heeft last van een overactieve blaas. Een overactieve blaas kan je dagelijkse leven ontzettend beïnvloeden, omdat je altijd en overal rekening moet houden met wat je drinkt en de mogelijkheid om naar de wc te gaan. Wat zijn de oorzaken en symptomen van een overactieve blaas, en hoe kom je er weer van af?

Overactieve blaas

Een overactieve blaas geeft te vaak, of altijd, het signaal aan je hersens af dat je moet plassen. Het hebben van een overactieve blaas wordt ook wel aandrangsincontinentie genoemd. De overactieve blaas kan veroorzaakt worden door de spieren in de wand van de blaas, die te snel samentrekken en daardoor ongewild de blaas legen. Zowel mannen als vrouwen kunnen last krijgen van een overactieve blaas. Mensen die met plasklachten bij de huisarts komen, zullen vaak doorverwezen worden naar een uroloog. Een overactieve blaas wordt vaak geconstateerd door middel van een cytoscopie, hierbij wordt er met een kleine camera aan het uiteinde van een slangetje, via de plasbuis in de blaas gekeken.

Symptomen overactieve blaas

Wanneer je vaker dan acht keer per dag moet plassen, heb je grote kans dat je blaas overactief is. Vaak is er ook sprake van urineverlies. Je hebt vrijwel de hele dag het gevoel dat je moet plassen, soms lukt het plassen ondanks het gevoel van aandrang juist helemaal niet of heb je de hele dag een branderig gevoel rondom je blaas en plasbuis. Wanneer je koffie of alcohol drinkt, is het voor je gevoel net alsof het vocht meteen 'doorstroomt' naar je blaas.

Oorzaken overactieve blaas

Een overactieve blaas kun je oplopen door allerlei oorzaken. In veel gevallen wordt de blaas overactief door een blaasontsteking, of herhaaldelijke blaasontstekingen. De blaas wordt dan als het ware getraind om continu het signaal aan je hersenen af te geven dat je moet plassen. Er kan ook sprake zijn van een verdikking in de blaaswand, hierdoor kunnen je spieren en receptoren niet meer goed samenwerken waardoor er verkeerde signalen aan je hersenen worden afgegeven. Ook kan de overactieve blaas veroorzaakt worden door afwijkingen aan de zenuwbanen van de blaas of stoornissen in de hersenen, waardoor de controle over je blaas moeilijker wordt. Medicijnen kunnen er ook voor zorgen dat je blaas overactief wordt.

Bij vrouwen kan de blaas overactief worden als de bekkenbodemspieren onbewust te vaak worden aangespannen, of als deze juist te slap zijn door bijvoorbeeld een bevalling. De blaas is dan niet meer zo goed afgesloten als voor de bevalling. Bij mannen kan de blaas overactief worden door een opgezette prostaat.

Gevolgen overactieve blaas

Het hebben van een overactieve blaas kan een ontzettend negatieve invloed hebben op je leven. Je durft op plaatsen zonder wc nauwelijks te drinken uit angst om nodig te moeten plassen, of je durft zelfs helemaal niet voor langer dan een paar minuten de deur uit. Een overactieve blaas kan zorgen voor grote onzekerheid en sociale isolatie. Wanneer de overactieve blaas ook nog eens gepaard gaat met urineverlies, wordt deze onzekerheid en de angst om je huis te verlaten vaak alleen maar groter. Vaak gaan mensen met een overactieve blaas veel minder drinken, uit angst om te moeten plassen. Op de lange termijn kan dit leiden tot uitdroging, op korte termijn kan dit leiden tot meer blaasklachten en nierklachten.

Behandeling overactieve blaas

Nadat er een overactieve blaas is geconstateerd door de uroloog, zal deze vaak medicijnen voorschrijven om je blaas af te leren om te vaak het signaal aan je hersenen af te geven dat je moet plassen. Een voorbeeld van medicatie die hiervoor gebruikt wordt is Betmiga. Vaak moet je dit middel ongeveer drie maanden slikken, waarna je terugkomt bij de uroloog voor controle.

Je kunt je blaas ook proberen te trainen, door te oefenen met het ophouden van het plassen, veel te drinken, of steeds in kleine beetjes te plassen. Het kan ook helpen om te stoppen met alcohol en cafeïne. Deze stoffen kunnen je blaas irriteren, waardoor je alleen maar vaker zal moeten plassen.
© 2016 - 2020 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen tegen een overactieve blaas?Wat kun je doen tegen een overactieve blaas?Mensen met een overactieve blaas kunnen ernstige beperkingen ervaren in het dagelijks leven. Wat kun je doen tegen een o…
Uroflowmetrie: Onderzoek urinestraal door uroloogUroflowmetrie: Onderzoek urinestraal door uroloogUroflowmetrie is een niet-invasief, veilig en eenvoudig urologisch onderzoek waarbij de uroloog enkele metingen doet: he…
Een overactieve blaas: wat kun je er aan doen?Een overactieve blaas: wat kun je er aan doen?Het lijkt misschien een klein probleem, maar toch hebben meer dan 1 miljoen mannen en vrouwen in Nederland hier last van…
Wat is aandrangincontinentie (urge-incontinentie)?Aandrangincontinentie wordt ook wel urge-incontinentie genoemd. De plotse aandrang om te plassen is niet te onderdrukken…
Prikkelbare blaas: oorzaken en behandelingPrikkelbare blaas: oorzaken en behandelingDe term prikkelbare blaas is in feite een parapluterm voor iedere blijvende aandoening, die de spieren van de blaas onwi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zorro4, Pixabay
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/bewegen/7-tips-tegen-een-overactieve-blaas/
  • Informatie Uroloog Ziekenhuis Rivierenland

Reageer op het artikel "Overactieve blaas"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 27-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!