InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een anafylactische shock?

Wat is een anafylactische shock?

Wat is een anafylactische shock? Een anafylactische shock is een shock die kan optreden als gevolg van een allergie. In sommige gevallen kan deze shock dodelijk zijn. Er zijn diverse symptomen waar je de shock aan kunt herkennen, ook zijn er medicijnen die de shock kunnen voorkomen. Lees hier alles over allergenen en de anafylactische shock.

Wat is een anafylactische shock?

Een anafylactische shock is een bijzonder ernstige vorm van een allergische reactie. Een anafylactische shock kan fataal zijn, indien de patiënt niet snel en goed verzorgd wordt. De allergenen die een anafylactische shock kunnen veroorzaken zijn gevarieerd. En in sommige gevallen is zelfs een spoor bedrag van het allergeen genoeg om volledige anafylactische shock veroorzaken. Vanwege zijn extreem snelle optreden is de anafylactische shock verantwoordelijk voor vele doden in Europa en wereldwijd. Er wordt geschat dat er jaarlijks meer dan 300 mensen sterven in de Europa als gevolg van een anafylactische shock veroorzaakt door insectensteken, en meer dan 145 mensen als gevolg van een voedselallergie.

De symptomen van een anafylactische shock

De symptomen van anafylactische shock kunnen variëren. De meest voorkomende symptomen zijn vernauwing van de luchtwegen, duizeligheid en flauwvallen, een verdikking van de hals en het gezicht, jeuk en een lage bloeddruk. Vernauwde luchtwegen kunnen worden veroorzaakt door een vernauwing van de bronchiën, deze vernauwing is de meest voorkomende oorzaak van overlijden in het geval van anafylactische shock. Dit zal vaak gebeuren binnen enkele minuten na het contact met het verantwoordelijke allergeen, en tenzij er een arts in de buurt is of er een ambulance binnen enkele minuten is, is er weinig dat je kunt doen om de luchtstroom te herstellen.

Een anafylactische shock voorkomen door adrealine

Degenen die in het verleden zijn gediagnosticeerd dat zij ernstige allergische reacties kunnen krijgen van bepaalde allergenen hebben vaak een injectie met epinefrine (adrenaline) bij zich. Het meest voorkomende merk van deze zogenaamde autoinjectables is de EpiPen, ontworpen voor mensen die zichzelf deze stoffen moeten toedienen. Het is wordt door artsen sterk aanbevolen dat iedereen met een hoog risico op een anafylactische shock enige vorm van deze adrenaline altijd bij zich heeft. In Nederland kun je deze producten niet zomaar bij de apotheek kopen. Je hebt hier een recept van een huisarts voor nodig. Dit is omdat meestal 1 dosis van dit middel voldoende is en een tweede dosis gevaarlijk kan zijn. Omdat dit bijvoorbeeld de hartslag enorm verhoogt en dit gezondheidsrisico's kan veroorzaken. Ook is het belangrijk dat als je allergisch bent voor bijvoorbeeld wespensteken dat de mensen in je omgeving dit weten en dat ze ook weten dat je de medicatie bij je draagt.

De allergenen die de meest ernstige gevallen van een anafylactische shock veroorzaken

De producten die het vaakst voor een anafylactische shock zorgen zijn pinda’s en sojabonen. Andere allergenen vaak verantwoordelijk zijn voor anafylactische shock zijn: de steken van bijen, wespen, mieren en een aantal zuivelproducten, vis en schelpdieren, noten, latex en bepaalde medicijnen, zoals penicilline. Het is voor mensen die bijvoorbeeld een pinda allergie hebben zeer moeilijk om te voorkomen dat zij toch sporen van pinda’s binnen krijgen. Omdat er in heel veel producten sporen van pinda’s kunnen zitten. Om deze mensen te helpen moeten fabrikanten altijd duidelijk aangeven of producten pinda’s of sporen van pinda’s bevatten. Zo staat er bijvoorbeeld op veel producten als er in de fabriek waar het product gemaakt is ook pinda’s verwerkt worden dat er sporen van pinda’s in het product kunnen zitten. Dit maakt het voor de mensen met een pinda allergie gemakkelijker om er voor te zorgen dat zij geen pinda’s binnen kunnen krijgen.
© 2010 - 2019 Bastiaan271, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een anafylactische shock?"

Reactie

Jnielo, 12-11-2013 11:46 #1
Heb 2 keer in 3weken tijd een allergische reactie gehad na het eten van noten gecombineerd met pinda's. wist niet wat er was mijn darmen stonden letterlijk in brand overgeven diarree verward met als gevolg flauwvallen schok, en nog weet ik niet of dat het is, ben namelijk hartpatiënt en maak mij erg ongerust. 2 keer daarvoor had ik geen probleem, weet of kunt u mij helpen wat ik moet doen?

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 17-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!