InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie voor pinda's en peulvruchten

Allergie voor pinda's en peulvruchten

Allergie voor pinda's en peulvruchten Bij kinderen boven de drie jaar is pindaovergevoeligheid een van de meest voorkomende allergieën voor voedsel. Ongeveer 4 tot 10 % van de zuigelingen met overgevoeligheid voor koemelk krijgt ook een allergie voor soja. Op pinda's kunnen mensen heftig reageren, binnen enkele minuten kunnen galbulten optreden, een piepende ademhaling, misselijkheid, braken en in het ergste geval een anafylactische reactie. Reactie op soja allergie kan zijn diarree, piepende ademhaling en galbulten.

Allergie voor pinda's en peulvruchten

Allergie voor pinda's en andere peulvruchten

Pinda 's en peulvruchten behoren tot de familie van de peuldragers, een van de grootste plantengroepen in de natuur. Iemand die allergisch is voor pinda's hoeft niet allergisch te zijn voor noten, maar een kruisreactie tussen pinda's en noten komt wel voor. Een allergische reactie voor pinda's bestaat vaak jarenlang, het bevat het sterkste allergeen dat we kennen. Voor soja en andere peulvruchten is de duur van het allergisch zijn vaak korter. Een combinatie allergie voor alle producten uit de plantenfamilie komt maar zelden voor.

Verschijnselen pinda allergie

  • Galbulten
  • Angio-oedeem
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Piepende ademhaling
  • Astma aanval, door de geur van pindakaas
  • Anafylactische reactie

Anafylactische reactie of allergische shock

Een anafylactische reactie is een heftige allergische reactie die soms levensbedreigend kan zijn. Er komt dan in het hele lichaam in grote hoeveelheden histamine vrij, wat verwijding van de bloedvaten geeft, waardoor de bloeddruk daalt. Als gevolg hiervan krijgen de hersenen weinig zuurstof en je raakt bewusteloos. Als je eenmaal een anafylactische reactie op een voedingsmiddel hebt gehad is het sterk af te raden om zelf zomaar uit te proberen of je er al overheen gegroeid bent. Dit moet onder toezicht van een arts gebeuren. Verschijnselen van een anafylactische shock zijn;
  • Jeuk in de mond
  • Galbulten
  • ademhalingsmoeilijkheden
  • Braken
  • Diarree
  • Bloeddrukdaling
  • Bewusteloosheid
Mensen die ooit in een shock zijn geraakt krijgen uit voorzorg een spuit met adrenaline mee. Dit verlicht de gevolgen korte tijd. Erna moet je zo snel mogelijk een arts opzoeken.

Verschijnselen soja- allergie

  • Galbulten
  • Piepende ademhaling
  • Diarree

Verschijnselen andere peulvruchten

  • Maagdarmklachten
  • luchtwegklachten
  • Huidklachten
  • Hoofdpijn

Hoe vaak komt pinda allergie voor?

Pindaovergevoeligheid komt bij kinderen boven de drie jaar het meest voor van alle bekende allergieën. Hoe vaak het voorkomt is niet bekend. Zuigelingen die overgevoelig zijn voor koemelk, ontwikkelen soms ook een allergie voor soja en heel soms voor andere peulvruchten.

Vervangende producten voor pinda 's

Pinda's en peulvruchten kunnen uit de voeding worden weggelaten, zonder dat er tekort optreedt. In plaats van pinda's en pindakaas kan in overleg met een diëtist noten en notenpasta's uitgeprobeerd worden.
Gerelateerde artikelen
Informatie over pinda-allergieInformatie over pinda-allergieHeel wat Nederlanders hebben last van een allergie. Een allergie wil zeggen dat zodra iemand met de betreffende stof in…
Pinda-allergie bij kind mogelijk te voorkomenPinda-allergie bij kind mogelijk te voorkomenVan de veelvoorkomende allergieën is de pinda-allergie een van de gevaarlijkste. Niet alleen het eten van pinda's kan vo…
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Notenallergie: wat is dat eigenlijk?Notenallergie: wat is dat eigenlijk?Artsen krijgen steeds vaker te maken met personen die last hebben van jeuk en opgezwollen mond en lichaam na het eten va…
Wat te doen bij een nikkel allergie?Wat te doen bij een nikkel allergie?Terwijl velen van ons hebben gehoord van een huisstofmijtallergie, een honden of kattenallergie, een pinda allergie, glu…
Bronnen en referenties
  • Boek: Voedsel allergie wat doe je ermee?

Reageer op het artikel "Allergie voor pinda's en peulvruchten"

Reacties

Rosa, 11-09-2015 17:48 #3
Mijn dochter 7 jaar heeft ook een peulvruchten allergie. Eindelijk zijn we hier achter. Na een reactie op pina en linzen kreeg ik van de huisarts te horen dat ze een noten allergie had. Naar huis gestuurd met een anti histamine drankje. Nooit een epi pen gekregen. Ze had altijd eczeem en was vreselijk moe. Dus wilde ik haar toch laten onderzoeken. Dat had ik beter eerder kunnen doen! We kwamen er achter dat als ze pina eet is dat levensgevaarlijk is. Op ander peulvruchten reageert ze met eczeem, benauwdheid, dikke ogen, buikpijn. We aten regelmatig bonen, ketjap. Dat geven we nu niet meer en ze is nu eczeem vrij en fit! Wel zonde van al die jaren. Heeft iemand tips voor vervangers voor soja saus bv ketjap? En misschien tips voor ander soorten groeten die op bonen lijken? Ik wil graag surinaamse bruine bonen maken omdat ze dat zo lekker vind. Ik heb het nu met parel gort geprobeerd. Best oke maar misschien zijn er nog andere dingen die ik kan gebruiken.

Dieke, 13-09-2012 12:55 #2
Ook mijn dochter heeft een Epipen om te voorkomen dat ze in een anafylactische shock beland. Ze reageert zeer heftig op peulvruchten.

Martienne, 18-04-2011 21:07 #1
Ik wil toch even reageren, want de kenmerken van een soja-allergie en een peulvruchtenallergie kloppen niet. Er kunnen dezelfde reacties optreden als bij een notenallergie. Mijn man heeft een pinda-, noten-, soja- en peulvruchtenallergie en wordt van alle soorten erg benauwd en moet direct actie ondernemen om overlijden te voorkomen. Het kan dus ernstiger vormen aannemen dan hierboven staat vermeld.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 17-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!