InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pinda-allergie bij kind mogelijk te voorkomen

Pinda-allergie bij kind mogelijk te voorkomen

Pinda-allergie bij kind mogelijk te voorkomen Van de veelvoorkomende allergieën is de pinda-allergie een van de gevaarlijkste. Niet alleen het eten van pinda's kan voor een zeer ernstige allergische reactie zorgen, zelfs het aanraken van iets dat met pinda's in contact is geweest kan zo'n reactie oproepen. De kans dat je een allergie voor pindaproducten ontwikkelt kan echter sterk verminderd worden wanneer je er als baby al geleidelijk aan wordt blootgesteld.

Wat is een pinda-allergie en waar kan het toe leiden?

Een pinda-allergie valt officieel niet onder de noemer noten-allergieën, dit omdat een pinda geen noot is ondanks de alternatieve benamingen aardnoot, apennoot, olienoot of grondnoot. De pindaplant is namelijk een boon en wordt gerekend tot de vlinderbloemigen. De pinda wordt zo gegeten maar ook verwerkt in allerlei producten zoals oliën, zowel voor consumptie als in verzorgingsproducten en medicijnen.

Circa 0,5 tot 1,0% van de wereldbevolking is allergisch voor pinda's en kan contact met de boon niet verdragen. Gelukkig groeien drie op de vier kinderen hier overheen en deert het hen in hun verdere leven niet. Voor de ongelukkigen die allergisch blijven ligt echter altijd gevaar op de loer, waardoor het goed scannen van etiketten of producten een dagelijkse routine wordt. Een reactie op pinda is namelijk potentieel levensbedreigend. De symptomen kunnen onder andere zijn:
  • Huidklachten als netelroos, galbulten en atopische eczeem
  • Angioedeem en glottisoedeem
  • Luchtwegklachten zoals slijmvliesontstekingen, slijmvorming, benauwdheid, astma, hoesten en niezen
  • Anafylaxie en shock

Diagnose

Een arts kan vaststellen of sprake is van een pinda-allergie. Wanneer de anamnese reden geeft om te vermoeden dat hiervan sprake is, kan een CAP-test, huidprik-test, en/of provocatie-test worden gedaan. Regelmatig is er ook sprake van een kruisreactie. Zo komt het veel voor dat mensen met een pinda-allergie ook allergisch zijn voor andere soorten bonen of peulvruchten, lupine of berkenpollen.

Adrenaline

Wie gediagnosticeerd is met een pinda-allergie zal altijd alert moeten zijn op potentiële gevaren in voedingsmiddelen en andere producten. Treedt onverhoopt toch een anafylactische reactie op dan kan het noodzakelijk worden een EpiPen, Anapen of Jext te gebruiken. Dit is een injectie met adrenaline die de bloedvaten doen vernauwen en daarmee binnen een paar minuten de bloeddruk weer kan verhogen. Behandeling door een arts blijft echter altijd nodig.

Pinda-allergie voorkomen

Britse wetenschappers hebben ontdekt dat het mogelijk is de kans op het ontwikkelen van een pinda-allergie door kinderen te minimaliseren. Dit kan bewerkstelligd worden door ze er vanaf zeer jonge leeftijd geleidelijk aan bloot te stellen. Waar normaliter 14 op de 100 baby's enige mate van pinda-allergie ontwikkelen, bleek dat onder hen die er vanaf jonge leeftijd aan waren blootgesteld maar 2 op de 100 een dergelijke intolerantie bleven houden. Voor het eerst zijn wetenschappers er daardoor van overtuigd geraakt dat een allergie te voorkomen is.

De onderzoekers drukken ouders echter wel op het hart om hier niet zelf mee te gaan experimenteren totdat nog meer bekend is over dit fenomeen. Bovendien hebben de onderzoekers de zuigelingen bij hun experimenten uiteraard geen hele pinda's te eten gegeven omdat dit voor verstikkingsgevaar zou zorgen, maar zijn deze zeer fijn gemalen en in babyhapjes verwerkt.

Pindapleister

Ook voor wie reeds een ernstige intolerantie voor pinda's heeft ontwikkeld is er ook hoop. Het gebruik van een pindapleister zou de tolerantiegrens kunnen verhogen. Amerikaanse onderzoekers lieten proefpersonen een jaar lang pleisters gebruiken met daarin enkele microgrammen pinda-eiwit. Ruim de helft van hen bleek na deze therapie verdraagzamer voor de boon. Nog een aanwijzing dus dat een eeuwenlang chronisch gewaande aandoening over kan gaan of verminderd kan worden!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie over pinda-allergieInformatie over pinda-allergieHeel wat Nederlanders hebben last van een allergie. Een allergie wil zeggen dat zodra iemand met de betreffende stof in…
Wat is een anafylactische shock?Wat is een anafylactische shock?Een anafylactische shock is een shock die kan optreden als gevolg van een allergie. In sommige gevallen kan deze shock d…
Notenallergie: wat is dat eigenlijk?Notenallergie: wat is dat eigenlijk?Artsen krijgen steeds vaker te maken met personen die last hebben van jeuk en opgezwollen mond en lichaam na het eten va…
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedselallergie.nl/allergenen/20-pinda.html
  • http://www.telegraaf.nl/gezondheid/23724374/___Geef_baby_pinda_s_tegen_allergie___.html

Reageer op het artikel "Pinda-allergie bij kind mogelijk te voorkomen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!