InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Voedselallergie baby voorkomen: voeding en andere tips

Voedselallergie baby voorkomen: voeding en andere tips

Voedselallergie baby voorkomen: voeding en andere tips Koemelkallergie is de meest voorkomende voedselallergie bij baby's. Daarnaast kunnen al jong allergieën ontstaan voor andere voedingsmiddelen zoals soja, pinda, kippenei of tarwe. Vertoont jouw baby symptomen als veel overgeven, uitslag, het weigeren van de fles en hevige krampjes, dan is de kans aanwezig dat de oorzaak een voedselallergie is. Deze ontwikkelen zich vaak in het eerste levensjaar. Wetenschappers leren echter steeds meer over het voorkomen van voedselallergieën bij baby's en de rol van een goed voedingspatroon.

Baby en voedselallergie

Hoe ontstaat een voedselallergie bij een pasgeborene?

Ouders worden soms al vroeg geconfronteerd met problemen als gevolg van voeding bij hun pasgeborene. Een voedselallergie ontstaat namelijk vaak tijdens het eerste levensjaar. De verklaring hiervoor ligt hem in het feit dat het maagdarmkanaal erg kwetsbaar is zolang het nog niet volgroeid is. De openingen in de darmwand zijn bij kinderen om de 1 jaar nog relatief groot. Brokken eiwit dringen daardoor sneller door tot de bloedbaan, wat het ontstaan van een voedselallergie in de hand werkt.

Bij ongeveer 2 op de 100 kinderen is er sprake van een koemelkallergie. Is dit het geval dan kun je je kindje laten testen op antistoffen. Wanneer deze niet worden aangetroffen houden de problemen meestal niet langer dan een jaar aan. Worden er wel antistoffen aangetroffen dan kan het probleem langer blijven bestaan. Een koemelkallergie kan dus overgaan. Andere allergieën zoals die voor noten, soja en pinda gaan over het algemeen niet over.

Waar kan een baby allemaal allergisch voor zijn?

De meest voorkomende voedselallergieën bij baby's zijn de volgenden:
  • Koemelkallergie
  • Kippenei-allergie
  • Soja-allergie
  • Pinda-allergie
  • Notenallergie
  • Vis-allergie
  • Tarwe-allergie

Welke symptomen kunnen duiden op een voedselallergie bij een baby?

De volgende symptomen zijn indicatief (doch niet uitsluitend wijzend in de richting van een allergie):
  • Veel overgeven
  • Veel huilen
  • Weigeren van de fles
  • Vlekken / uitslag / atopisch eczeem
  • Galbulten
  • Oedeem (vochtophoping)
  • Jeuk
  • (Hevige) darmkrampen / krampjes / kolieken
  • Astma / bronchitis
  • Groeiachterstand

Hoe kun je een voedselallergie bij je baby voorkomen?

Bij het ontstaan van allergieën voor voedsel - evenals andere soorten allergieën - speelt erfelijkheid een belangrijke rol. Sommige zuigelingen hebben hier simpelweg veel aanleg voor. Of er ook daadwerkelijk klachten ontstaan en zo ja, hoe hevig de klachten worden kan echter wel degelijk worden beïnvloed. Een aantal bewuste keuzes kun je als ouders maken om de kans op een allergie in het algemeen te beperken. De volgende tips zijn daarbij erg bruikbaar:
  • Rook niet en drink geen alcohol tijdens de zwangerschap
  • Rook ook na de geboorte niet in de nabijheid van de baby
  • Ventileer goed en zorg voor een minimale hoeveelheid stof in huis
  • Maak gebruik van op 60 graden Celsius wasbare katoenen lakentjes en dekentjes
  • Het vanaf het nulde jaar opgroeien met huisdieren kan bijdragen aan de preventie van allergieën

Preventie allergie en voeding

Naast tips die betrekking hebben op de omgeving kun je ook veel sturen door de keuzes die je maakt met betrekking tot de voeding van je kind. Er zijn al boeken volgeschreven over hoe het geven van borstvoeding weldadig is voor het kind en de kans op het ontwikkelen van kinderziektes tot een minimum kan beperken.

Wetenschappers van de universiteit van Southampton ontdekten bovendien dat het volgen van een specifiek patroon in de voeding ook kan helpen. Wanneer de baby een combinatie van borstvoeding en vast voedsel krijgt vanaf week 17 kan hen dit in hoge mate beschermen tegen voegselallergieën. Vaak stoppen moeder met het geven van borstvoeding nadat is begonnen met vast voedsel. Dit blijkt volgens de onderzoekers dus onterecht. Volgens hen zijn het de bestanddelen van de borstmelk die het immuunsysteem als het ware onderwijzen in het omgaan met vast voedsel en daarom is de combinatie zo belangrijk. De 17e week blijkt bovendien de magische grens te zijn voor het introduceren van vast voedsel. Vanaf dat moment kan het maagdarmstelsel dit namelijk beter aan. De aanname dat borstvoeding bijdraagt aan het voorkomen van een voedselallergie wordt overigens lang niet door alle wetenschappers op dit gebied onderschreven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een voedselallergie?Een allergie ie het gevolg van een overdreven reactie van het afweersysteem op een onschuldige stof. Deze onschuldige st…
Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandelingHet aantal mensen met een voedselallergie neemt toe. Voedselallergieën kunnen tijdens je leven spontaan ontstaan en veel…
Overstrekken baby door koemelkallergieOverstrekken baby door koemelkallergieHet overstrekken bij een baby komt vaak tot uiting met 3 of 4 maanden en kan het gevolg zijn van een koemelkallergie. Bi…
Alternatieven voor melk bij baby'sAlternatieven voor melk bij baby'sWelke alternatieven zijn er voor kinderen met een koemelkallergie? Koemelkallergie is de meest voorkomende vorm van voed…
Huilbaby's: organische oorzakenHuilbaby's: organische oorzakenAlle baby's huilen, maar ongeveer 20% van de baby's huilt extreem veel en aanhoudend. Dit worden vaak huilbaby's genoemd…
Bronnen en referenties
  • Voedselallergie - http://www.voedselallergie.nl/leven-met-voedselallergie/baby-s-en-kinderen
  • Mail Online (19 november 2013) - http://www.dailymail.co.uk/health/article-2509955/Giving-babies-combination-breast-milk-solids-17-weeks-prevent-developing-food-allergies.html

Reageer op het artikel "Voedselallergie baby voorkomen: voeding en andere tips"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 15-09-2018
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!