InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandeling

Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandeling

Het aantal mensen met een voedselallergie neemt toe. Voedselallergieën kunnen tijdens je leven spontaan ontstaan en veel klachten met zich mee brengen. Je weerstand kan er zodanig van achteruit gaan dat je ziek wordt en blijft. Niet altijd is bekend welke symptomen er met de verschillende vormen van voedselallergie gepaard gaan en wat je er aan kunt doen om zo'n allergie te behandelen. Wat is een voedselallergie, hoe herken je zo'n allergie en hoe kun je voedsel intolerantie behandelen?

Wat is een voedselallergie?

Een voedselallergie is een afwijkende reactie van het immuunsysteem, waarbij er door het lichaam afweerstoffen tegen bepaalde stoffen in voedsel worden aangemaakt. De reactie die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat je je ziek voelt. Zo kunnen bepaalde mensen bijvoorbeeld ziek worden van koemelk, terwijl anderen zonder problemen melk kunnen drinken. Een voedselallergie komt maar liefst bij 2 tot 3% van de volwassen mensen voor en maar een klein deel kent de oorzaak van vaak jarenlange klachten. Een voedselallergie komt nog vaker voor bij kinderen maar kan zich gedurende het leven ook pas op latere leeftijd ontwikkelen.

Wat zijn de meest voorkomende voedselallergieën?

In principe kunnen mensen overgevoelig of allergisch zijn voor veel verschillende typen voedsel. Een aantal allergieën komt echter erg frequent voor. Dat zijn glutenintolerantie en een koemelkallergie. Deze allergieën worden in prevalentie direct gevolgd door de voedselallergie voor vis en schaaldieren. Overgevoeligheid voor pinda's, noten of eieren zijn daarna de meest voorkomende allergieën.

Wat zijn de symptomen van een voedselallergie?

Vaak zorgt een voedselallergie voor jarenlange klachten zonder dat de oorzaak direct duidelijk wordt. Een allergie of overgevoeligheid voor voedsel brengt namelijk zo'n variëteit aan klachten en symptomen met zich mee dat er vaak niet in eerste instantie aan een voedselallergie wordt gedacht. Pas jaren later wordt de oorzaak van de klachten dan pas medisch vastgesteld door een arts en kan er eindelijk iets aan de klachten worden gedaan.

De volgende klachten en symptomen kunnen onder andere voorkomen bij meerdere voedselallergieën en vormen van voedsel intolerantie:
  • Misselijkheid, buikpijn en overgeven
  • Obstipatie of juist diarree
  • Uitslag en eczeem
  • Kortademigheid, astmatische klachten en benauwdheid
  • Ontstoken neus, ogen en keel
  • Oedeem (vochtophoping) op meerdere plaatsen van het lichaam

Diagnose en behandeling van voedselallergie

Het is vaak erg moeilijk om een eenduidige diagnose te stellen voor wat betreft een voedselallergie. Een diëtiste of andere voedingsdeskundige kan steekproefsgewijs voedsel uit het dagelijkse dieet wegstrepen om te kijken welke stof verantwoordelijk is voor de hevige reacties. Ook bestaan er medicijnen en natuurlijke producten die de algemene gevoeligheid voor allergenen doen afnemen. De combinatie van producten die overgevoeligheid doen afnemen en aanpassing van de voeding is zeker een aanrader.

Ook meer alternatieve behandelmethoden (denk aan ayurvedische behandelingen of bioresonantie) kunnen verlichting van de klachten bieden omdat ze op basis van de reacties van het lichaam nauwkeurige diagnoses kunnen stellen over wat er precies aan de hand is. Verder bestaan er ook nog specifieke klinieken die voedselallergieën kunnen behandelen; deze particuliere klinieken zijn meestal gespecialiseerd in een holistische totaalaanpak voor allergieën.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Stichting Voedselallergie: Ondersteuning bij Voedselovergevoeligheid
  • Allergie en intolerantiebehandeling
  • Behandeling van allergieën: Holistische benadering van voedselallergieën

Reageer op het artikel "Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandeling"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 15-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!